Cel mai mare exportator de grâu din lume își extinde capacitatea porturilor, pe măsură ce caută noi piețe de cereale

G.C. Data publicării:
rusia taxe
sursa: gettyimages.com/

Rusia, cel mai mare exportator de grâu din lume, își extinde porturile de la Marea Baltică cu scopul de a crește exporturile agricole cu 50% până în 2030. Țara, care a invadat Ucraina în februarie 2022, caută să-și reducă dependența de rutele tradiționale de la Marea Neagră.

Rusia, care a exportat cel puțin 72 de milioane de tone metrice de cereale în sezonul 2023 - 2024, își îndreaptă atenția către noi piețe din America Latină și Africa, pe lângă exporturile pe piețele tradiționale din Africa de Nord și Orientul Mijlociu, potrivit Reuters.

Timp de decenii, Rusia s-a bazat pe porturile sale de la Marea Neagră pentru a gestiona creșterea exporturilor agricole, dar conflictul cu Ucraina a făcut ca această zonă să fie riscantă pentru transporturi.

„Anul trecut, cu o recoltă record, a arătat că, la ritmul actual al încărcărilor pentru export, nu avem suficientă capacitate”, a declarat Ksenia Bolomatova, de la conglomeratul agricol de stat OZK, care deține mai multe terminale la Marea Neagră, la o întâlnire de industrie din Soci, sudul Rusiei.

În ultimele 18 luni, Rusia a inaugurat două porturi majore, Vysotsky și Lugaport, în Golful Finlandei, nu departe de Sankt Petersburg, orașul natal al președintelui Vladimir Putin. 

Vysotsky a expediat primele sale cereale în aprilie 2023, iar Lugaport a început operațiunile în iunie anul acesta, capacitatea urmând să ajungă la 7 milioane de tone până la începutul lui 2025, conform proprietarului său, Novaport.

Dmitry Rylko, de la firma de consultanță agricolă IKAR, a spus că cele două porturi vor putea gestiona până la 15 milioane de tone de exporturi agricole, inclusiv cereale, pe an. Aceasta ar reprezenta un sfert din exporturile de 60 de milioane de tone de cereale ale Rusiei prognozate pentru sezonul 2024 - 2025.

Compania privată Primorsky UPK planifică, de asemenea, un terminal de cereale la portul Primorsky, cu o capacitate de până la 5 milioane de tone.

Constrângeri privind exporturile

Putin a stabilit un obiectiv de creștere a exporturilor agricole cu 50% până în 2030, ca parte a unei strategii de a consolida poziția țării ca superputere agricolă, alături de Brazilia, Statele Unite și China.

Rusia a devenit cel mai mare exportator de grâu, porumb, orz și mazăre din lume în ultimul deceniu, dar creșterea pe viitor ar putea fi limitată de blocajele din transport maritim.

Multe porturi rusești și-au anunțat planurile de a majora capacitatea după recoltele record din ultimii doi ani. Se așteaptă ca terminalele din Marea Baltică să se extindă într-un ritm mai rapid.

„Expansiunea capacității terminalelor din Marea Baltică este o chestiune de securitate economică și de transport, precum și de suveranitate”, a declarat Novotrans, pentru Reuters.

Perturbările sunt în creștere în Marea Neagră, ceea ce ar putea reduce aprovizionarea globală de cereale, conform unui raport al Băncii Mondiale. Cu două săptămâni în urmă, o navă ucraineană care transporta cereale către Egipt a fost lovită de o rachetă.