Autoritățile de reglementare din UE investighează dacă taxele percepute de Visa și Mastercard afectează comercianții

Redacția Digi Economic Data publicării:
visa mastercard
sursa: shutterstock.com/

Autoritățile de reglementare antitrust ale Uniunii Europene (UE) investighează dacă taxele percepute de Visa și Mastercard au un impact negativ asupra comercianților cu amănuntul, arată un document al UE consultat de Reuters.

Comisia Europeană, care pune în aplicare normele UE în materie de concurență, a trimis în septembrie comercianților cu amănuntul și furnizorilor de servicii de plată chestionare despre Visa și Mastercard, cu termen până în octombrie pentru a răspunde.

Visa și Mastercard domină de mult timp piața cardurilor de plată, generând plângeri din partea comercianților legate de așa-numitele comisioane de sistem percepute de cele două companii în ultimii ani, precum și despre lipsa de transparență legată de acestea. Aceste comisioane sunt percepute de un operator de sistem de plăți prin card pentru serviciile legate de participarea la sistemul de carduri.

„Nu avem alte comentarii de făcut, deoarece investigația este în desfășurare”, a declarat organismul de supraveghere antitrust al UE atunci când Reuters i-a cerut să comenteze conținutul documentului.

Astfel de chestionare ajută de obicei reglementatorii UE să dezvolte un caz antitrust, care, dacă este continuat și are succes, poate duce la amenzi de până la 10% din cifra de afaceri globală a unei companii. 

Prin chestionar, autoritățile vor să afle dacă numărul de comisioane din Spațiul Economic European – SEE, cele 27 de țări membre UE și Islanda, Liechtenstein și Norvegia, în care își desfășoară activitatea comerciantul cu amănuntul și „introducerea continuă de noi comisioane și eliminarea celor existente” le-a afectat negativ activitatea în perioada 2016-2023. Chestionarul întreabă, de asemenea, dacă retailerii și furnizorii de servicii de plată sunt consultați cu privire la introducerea, eliminarea și creșterea comisioanelor. 

Un purtător de cuvânt Visa a declarat că firma a primit acest chestionar din partea Comisiei la sfârșitul lunii august și lucrează „pentru a furniza informațiile relevante.” 

Mastercard a spus: „Guvernele și reglementatorii din întreaga lume vor să se asigure că au o perspectivă clară asupra modului în care funcționează industriile. Aceasta este, pur și simplu, o cerere de informații.” 

Comercianții cu amănuntul și furnizorii de servicii de plată au mai fost întrebați dacă pot negocia cu Visa și Mastercard comisioane de sistem, comisioane de procesare și comisioane de inovare și dacă astfel de discuții sunt condiționate de acceptarea anumitor produse din partea acestora. Taxele de procesare sunt percepute furnizorilor de servicii de plată de către entitățile de procesare, inclusiv operatorii sistemelor de plată cu cardul, pentru serviciile legate de procesarea tehnică în vederea autorizării, compensării și decontării plăților cu cardul.

Reglementatorii UE vor să afle, de asemenea, dacă retailerii și furnizorii de servicii de plată sunt informați despre nivelul comisionaelor sau de conformitate sau al amenzilor impuse de Visa și Mastercard și despre justificările oferite pentru acestea. 

EuroCommerce, printre ai cărui membri se numără Amazon, Carrefour, H&M, IKEA, Metro și REWE Group, a declarat că majorările comisioanelor de schemă au consumat aproape în totalitate reducerea comisioanelor de card în urma Regulamentului privind comisioanele interbancare din 2015.

„Am estimat în 2022 că acest lucru costă economia UE aproximativ 1,5 miliarde de euro anual,” a spus grupul de lobby. „Cu peste 800 de comisioane diferite, vedem că achizitorii întâmpină dificultăți în a le implementa corect, ca să nu mai vorbim de comercianții care adesea nu înțeleg valoarea lor sau baza de cost pe care o revendică schemele,” a adăugat acesta. 

Autoritatea de reglementare a sistemelor de plată din Marea Britanie a semnalat preocupări similare cu privire la astfel de taxe în luna mai, afirmând că există puține dovezi că majorările consistente ale taxelor au condus la o îmbunătățire majoră a serviciilor.