Angajații din porturile americane se pregătesc de grevă. Pagubele s-ar putea ridica la 5 miliarde de dolari pe zi

G.C. Data publicării:
porturi sua
sursa: shutterstock.com/

Retailerii, producătorii auto și alte companii din Statele Unite se confruntă cu tarife de transport în creștere, pe măsură ce angajații plănuiesc o grevă care amenință să închidă aproape 30 de porturi în această săptămână. Analiștii spun că o oprire ar putea costa economia americană 5 miliarde de dolari pe zi și ar crește prețurile pentru consumatori.

Asociația Internațională a Docherilor (International Longshoremen’s Association), care reprezintă 25.000 de muncitori din porturile dintre Maine și Texas, a declarat că greva va începe marți dimineață, cu excepția cazului în care operatorii portuari sunt de acord să le majoreze substanțial salariile și să limiteze automatizarea, potrivit Financial Times.

Greva ar putea închide porturile de pe Coasta de Est și Golful Mexic, care gestionează aproximativ jumătate din bunurile importate prin containere, inclusiv alimente, produse farmaceutice, electronice de consum și îmbrăcăminte, provocând pagube de până la 5 miliarde de dolari pe zi, estimează analiștii de la JPMorgan.

O astfel de oprire ar putea crește prețurile produselor înainte de sărbători, se tem companiile și oficialii. 

Mari retaileri au adus deja produsele pentru sărbători și au făcut rezervări cu transportatorii maritimi și feroviari de pe Coasta de Vest, pentru a evita orice întreruperi. În acest proces, costurile de transport ale companiilor au crescut cu până la 20% din cauza spațiului suplimentar de depozitare necesar pentru stocarea produselor, potrivit lui Brian Pacula, expert în lanțul de aprovizionare la compania de consultanță West Monroe.

„Realitatea este că infrastructura portuară a SUA, în general, nu este pregătită să preia volumul a 36 de porturi și să-l mute pe Coasta de Vest”, a spus Douglas Kent de la Asociația pentru Managementul Lanțului de Aprovizionare.

Pe măsură ce afacerile mai mici se grăbesc să importe mărfuri înainte de grevă, costul mediu de transport al unui container, pe contracte pe termen scurt din nordul Europei către Coasta de Est a SUA, a crescut cu 29%, ajungând la 2.376 de dolari, potrivit furnizorului de date Xeneta. Costul transporturilor din Asia, care pot fi deviate mai ușor către Coasta de Vest, nu a crescut, dar acest lucru s-ar putea schimba dacă greva va continua, a spus Peter Sand, analist șef la Xeneta.

El a avertizat că greva din SUA riscă să întârzie exporturile și să crească costul transportului la nivel global, într-un an în care comerțul a fost deja afectat de atacurile grupului Houthi asupra navelor din Marea Roșie.

Analistul JPMorgan Brian Ossenbeck a spus că ar fi „surprins dacă greva ar dura mai mult de o săptămână”. Dar dacă se va prelungi, economiștii avertizează că magazinele s-ar putea confrunta cu rafturi goale și creșteri de prețuri nemaiîntâlnite de la debutul pandemiei de Covid-19.

Casa Albă a reiterat că președintele Joe Biden nu ia în considerare invocarea Legii Taft-Hartley pentru a forța docherii să se întoarcă la muncă, adăugând că lanțurile de aprovizionare ale țării sunt mai rezistente astăzi, decât în timpul pandemiei.

Companiile au pus deja în aplicare planuri de urgență pentru a-și asigura lanțurile de aprovizionare, în cazul în care porturile de pe Coasta de Est și Golful Mexic se închid marți.

Grupul danez AP Møller-Maersk intenționează să perceapă o taxă suplimentară de 1.500 de dolari pe containerele care pleacă și intră în porturile afectate începând cu 21 octombrie, pentru a acoperi costurile operaționale mai mari în timpul oricărei perturbări. Acțiunile Maersk și ale omologului său german Hapag-Lloyd au crescut cu aproximativ o cincime în ultimele două săptămâni, pe măsură ce investitorii au anticipat o creștere a veniturilor.

Mia Ginter, șefa comerțului maritim din America de Nord la grupul de transport CH Robinson, a spus că, deși sunt disponibile rute comerciale mai lungi sau transportul aerian, unii clienți nu își pot permite aceste opțiuni.

Punctele de intrare alternative în SUA, între timp, „nu vor putea gestiona un aflux de mărfuri. Întregul lanț de aprovizionare va fi copleșit”, a spus Ginter. „Cu cât greva va continua mai mult, vor crește costurile pentru consumatori.”

Chris Butler, directorul executiv al retailerului de decorațiuni de sărbători National Tree Company, a spus că 15% din mărfurile companiei sale vor fi „blocate” dacă porturile se vor închide marți și a estimat că fiecare zi de oprire îi va întârzia livrările cu alte cinci zile.

Alex Naumov, directorul operațional al exportatorului de automobile de lux West Coast Shipping, și-a sfătuit clienții să-și transporte mașinile prin Portul Oakland din California, deoarece operațiunile pe Coasta de Est au început deja să încetinească în pregătirea pentru grevă.