Exclusiv Cum a fost afectată România de pana informatică mondială. Explicațiile expertului în securitate cibernetică Dan Cîmpean
Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) este în contact cu compania CrowdStrike în ceea ce privește problema de funcționalitate a anumitor servicii, cauzată de o eroare de tip ‘blue screen’ legată de senzorul Falcon CrowdStrike pentru sistemele de operare Windows, anunță compania. Dan Cîmpean, directorul DNSC, a precizat la Digi24 care este situația în România și care sunt soluțiile pentru rezolvarea problemelor cauzate de blackout-ul informatic care a dus la haos pe aeroporturi și în sectoarele de sănătate și financiar-bancar.
Compania lucrează în mod activ la remediere, iar recomandări pentru rezolvarea acestei probleme au fost transmise deja către toți clienții afectați, precizează DNSC într-un comunicat scurt pe Facebook.
Banca Mondială recomandă impozitul progresiv
Arafat: E puțin probabil un blackout masiv în România
A fost inventat bandajul inteligent. Medicul poate evalua rana de la distanță, fără a fi nevoie de vizita la cabinet
Cea mai vulnerabilă regiune a României, în cazul unei pene de curent europene
Adevărul despre scenariul unui blackout în Europa
Te pregătești 6 luni și poți câștiga 1.000 de euro lunar
Istoria poștei, de la scrisori trimise cu diligența la e-mail
Primarul din Constanța cere controale în 5 școli, pentru a verifica vizele de flotant
Noi informații cutremurătoare în cazul băiatului mort la spitalul din Târgu-Jiu
Dan Cîmpean, director DNSC: Nu este un atac cibernetic, este o problemă funcțională a unui produs informatic de care alte servicii și alte sisteme sunt dependente și este o ilustrare abundent de clară a faptului că suntem interconectați și depindem de un puzzle de tehnologii care trebuie să funcționeze foarte bine împreună.
„La nivelul României, pe baza datelor pe care Directoratul Național de Securtitate Cibrnetică le are vă pot spune că impactul este limitat la câteva sectoare, deci avem operatori economici din sectorul transport, financiar-bancar, din furnizarea apei și din domeniul serviciilor care au un impact. Parte din ei au reușit să-și restaureze platformele și serviciile, iar parte din ei lucrează împreună cu producătorul acestor soluții ca să le restaureze”, a precizat Dan Cîmpean la Digi24.
Dirctorul DNSC spune că este o chestiune de când se va mai întâmpla, nu dacă se va mai întâmpla, „dar asta doar subliniază importanța testelor pe care trebuie să le facem, iar în cazul în care s-a întâmplat un astfel de incident, importanța unor planuri de răspuns la incident și a unor proceduri care să permită echipelor de IT și echipelor cyber, în cazul în care sunt incidente cyber, să restaureze foarte rapid serviciile”.
„Opinia mea profesională este că este o problemă care va fi rezolvată în materie de ore, maximum o zi, dar, evident, vor fi consecințe în primul rând extrem de neplăcute asupra celor impactați, persoane, călători...”, a mai spus Dan Cîmpean.
DNSC a publicat o soluție în patru pași, „foarte simplă”, „dar din păcate pentru stații individuale, pentru laptopuri și computere, tehnicienii trebuie să se deplaseze la fiecare”, a mai menționat directorul DNSC.
Pe site-ul companiei se precizează că „dacă întâmpinați probleme cu sistemele de operare care au instalați agenți CrowdStrike, puteți parcurge următorii pași pentru remediere”:
- Porniți Windows în modul de siguranță
- Navigați la directorul din Explorer C:\Windows\System32\drivers\CrowdStrike
- Localizați fișierul C-00000291*.sys, faceți clic dreapta și redenumiți-l C-00000291*.renamed
- Porniți host-ul în mod normal
Crowdstrike spune că a remediat problema
Firma de securitate cibernetică Crowdstrike a implementat o soluție pentru o problemă care a declanșat o întrerupere majoră a tehnologiei care a afectat industrii, de la companiile aeriene, la bănci și asistența medicală din întreaga lume, a declarat vineri CEO-ul companiei, conform Reuters.
Microsoft a remediat cauza de bază pentru întreruperea celor 365 de aplicații și servicii, inclusiv Teams și OneDrive, dar impactul rezidual a afectat unele servicii.
„Acesta nu este un incident de securitate sau un atac cibernetic. Problema a fost identificată, izolată și a fost implementată o soluție”, a spus CEO-ul Crowdstrike, George Kurtz, într-o postare pe platforma de socializare X.
Problema a provenit dintr-un defect găsit într-o singură actualizare de conținut pentru gazdele Microsoft Windows, a spus Kurtz. Gazdele Mac și Linux nu au fost afectate de problemă, a adăugat el.
O întrerupere masivă a sistemului informatic a perturbat vineri operațiunile companiilor din mai multe industrii, companiile aeriene majore și-au oprit zborurile, unii radiodifuzori în afara aerului și sectoare, de la bancar la asistență medicală, afectate de probleme de sistem.
Software-ul „Falcon Sensor” de la Crowdstrike a făcut ca Microsoft Windows să se prăbușească și să afișeze un ecran albastru, cunoscut în mod informal ca „Ecranul albastru al morții”, conform unei alerte trimise de Crowdstrike anterior clienților săi și revizuită de Reuters.
Industria turismului a fost ce mai afectată, aeroporturile din întreaga lume raportând întârzieri și probleme cu rețeaua lor de sistem, în timp ce băncile și instituțiile financiare din Australia și India până în Africa de Sud au avertizat clienții cu privire la întreruperile serviciilor lor.
Editor : M.I.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News