Live

Unele companii aeriene au început deja să ocolească spațiul aerian al Belarusului

Data actualizării: Data publicării:
Zborul de luni WizzAir Kiev - Tallinn a ocolit spațiul aerian al Belarusului. Sursa foto: Flightradar24.com

Liderii europeni amenință că vor limita traficul aerian deasupra Belarusului și iau în calcul și restricționarea transportului terestru, după ce avionul Ryanair în care se afla Roman Protasevici a fost deturnat duminică spre Minsk, unde jurnalistul a fost arestat, scrie Reuters. Unele companii au început deja să ocolească spațiul aerian al Belarusului.

Președinția franceză a anunțat că a fost trimisă o cerere către Organizația Internațională a Aviației Civile (OIAC) pentru suspendarea zborurilor în spațiul aerian al Belarusului. De asemenea, se ia în calcul și interzicerea avioanelor companiei de stat Belavia pe aeroporturile din Europa, pe lângă alte măsuri nespecificate privind transportul terestru. 

O companie aeriană din Letonia, airBaltic, este prima care a anunțat că nu va mai folosi spațiul aerian al Belarusului, iar compania cipriotă Avia Solutions a spus că va face același lucru cu zborurile spre Lituania. 

Ministrul Transporturilor din Lituania, Marius Skuodis, a declarat că zborurile liniilor aeriene LOT (Polonia) și WizzAir (Ungaria) din și către aeroporturile din Lituania vor evita spațiul aerian al Belarului.

De altfel, pe platforma FlightRadar24.com, care urmărește zborurile, a înregistrat deja traseul unei curse WizzAir Kiev - Tallin care a ocolit luni spațiul aerian al Belaruslui, chiar dacă asta a însemnat un ocol considerabil.

Ocolul Belarusului va produce întârzieri și va costa bani în plus. În afară de câteva țări din vecinătatea Belarusului, care au anunțat deja măsuri, nu este clar cum vor proceda celelalte, în lipsa unor directive clare. Compania olandeză KLM a anunțat că a făcut o amaliză de risc și deocamdată nu va face nicio schimbare a rutelor sale.

Opțiuni limitate 

Totuși, capacitatea Occidentului de a lua măsuri pare limitată, mai notează Reuters. OIAC nu are putere de reglementare, iar UE nu are nicio autoritate asupra zborurilor care decolează și aterizează în Belarus sau asupra spațiului aerian al țării, cu excepția celor care vin sau pleacă din Europa. 

Belarusul a motivat că a răspuns unei amenințări cu bombă la bordul avionului Ryanair, care s-a dovedit a fi falsă. Media de stat a anunțat că decizia de a interveni a fost chiar a președintelui Aleksandr Lukașenko.

Rusia, principalul susținător al lui Lukașenko, acuză occidentul de ipocrizie, spunând că, în 2013, un zbor de la Moscova în care se afla președintele Boliviei a fost deviat către Austria, pe baza unor informații că la bord s-ar afla Edward Snowden, urmărit de autoritățile americane pentru scurgerea de informații secrete.

UE și SUA au impus mai multe sancțiuni financiare asupra Belarusului anul trecut, însă comportamentul lui Aleksandr Lukașenko nu pare să se fi schimbat. Președintele țării neagă în continuare că ar fi avut loc fraude la alegerile prezidențiale pe care le-a câștigat.

Editor : Bogdan Păcurar

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Viktor Orban: Bruxellesul vrea să transforme Ungaria în Magdeburg. Ce spune premierul maghiar despre aderarea României la Schengen

Ce șanse are Europa să prevină colapsul Ucrainei, dacă SUA se retrag din joc, odată cu revenirea lui Donald Trump

Apocalipsa economică a Europei. Secretul murdar din spatele eșecului Uniunii Europene de a ține pasul cu SUA și China (Politico)

Uniunea Europeană va împrumuta Ucraina cu 18 miliarde de euro în 2025. În ce sectoare vor merge banii

Partenerii noștri