Live

UE cere României să termine până în 2040 linia ferată de mare viteză București-Budapesta. Trenurile vor circula cu 160 km/h

Data actualizării: Data publicării:
UE cere României să termine până în 2040 linia ferată de mare viteză București-Budapesta. Foto: Inquam Photos / George Călin

Pentru a sprijini tranziția către o mobilitate mai curată, mai ecologică și mai inteligentă, în conformitate cu obiectivele Pactului ecologic european, Comisia a adoptat astăzi patru propuneri care vor moderniza sistemul de transport al UE. Prin creșterea conectivității și transferarea mai multor pasageri și mărfuri pe calea ferată și pe căile navigabile interioare, prin sprijinirea lansării punctelor de încărcare, a infrastructurii alternative de alimentare cu combustibil și a noilor tehnologii digitale, prin acordarea unui accent mai puternic pe mobilitatea urbană durabilăț. Sunt propuse și diferite opțiuni de transport într-un sistem multimodal eficient. Acestea vor pune sectorul transporturilor pe calea reducerii emisiilor cu 90%. De asemenea, Comisia Europeană cere ca liniile feroviare de pasageri majore TEN-T să permită trenurilor să circule cu 160 km/h sau mai repede până în 2040, an în care ar trebui finalizată și linia de mare viteză București-Budapesta.

Vicepreședintele executiv pentru European Green Deal, Frans Timmermans: „Tranziția ecologică și digitală a Europei va aduce schimbări majore în modurile în care ne mișcăm. Propunerile de astăzi stabilesc mobilitatea europeană pe drumul cel mai sustenabil pentru un viitor durabil: conexiuni feroviare europene mai rapide, cu bilete ușor de găsit și sprijin îmbunătățit pentru drepturile pasagerilor pentru orașe, pentru a crește și îmbunătăți transportul public și infrastructura pentru mersul pe jos și cu bicicleta și utilizarea cât mai bună posibilă a soluții pentru o conducere inteligentă și eficientă.”

Comisarul pentru transport, Adina Vălean: „Astăzi propunem standarde mai înalte de-a lungul rețelei TEN-T, stimulând calea ferată de mare viteză și înglobând multimodalitatea și un nou coridor nord-sud în Europa de Est. Este propusă o extindere a rețelei feroviare de mare viteză între sud-estul și nordul Europei. Am adăugat o conexiune între Marea Egee, Marea Neagră și Marea Baltică sub forma unui nou coridor care, ca răspuns la nevoia evidentă de a interconecta regiunile noastre de frontieră estică și fluxurile de trafic. Prin Directiva noastră privind sistemele de transport inteligente, îmbrățișăm tehnologiile digitale și schimbul de date. Dorim să facem călătoriile în UE mai eficiente – și mai sigure – atât pentru șoferi, pasageri, cât și pentru companii. Orașele legate de infrastructura UE sunt puterile noastre economice, dar trebuie să fie și un sprijin pentru locuitori și navetiști. De aceea, recomandăm un cadru dedicat pentru mobilitatea urbană durabilă - pentru a ghida tranziția mai rapidă către o mobilitate urbană sigură, accesibilă, incluzivă, inteligentă și cu emisii zero.”

O rețea TEN-T inteligentă și durabilă

TEN-T este o rețea de transport feroviar, căi navigabile interioare, rute maritime pe distanțe scurte și drumuri la nivelul UE. Conectează 424 de orașe mari cu porturi, aeroporturi și terminale feroviare. Când TEN-T va fi finalizat, va reduce timpul de călătorie între aceste orașe. De exemplu, pasagerii vor putea călători între Copenhaga și Hamburg în 2,5 ore cu trenul, în loc de cele 4,5 ore necesare astăzi.

Pentru a aborda verigile lipsă și a moderniza întreaga rețea, Comisia Europeană

  • Cere ca liniile feroviare de pasageri majore TEN-T să permită trenurilor să circule cu 160 km/h sau mai repede până în 2040, creând astfel conexiuni feroviare competitive de mare viteză în întreaga Uniune. Canalele și râurile trebuie să asigure condiții bune de navigație, nestingherite de exemplu de nivelul apei, pentru un număr minim de zile pe an.
  • Solicită mai multe terminale de transbordare, o capacitate de manipulare îmbunătățită la terminalele de marfă, timpi de așteptare redusi la punctele de trecere a frontierei, trenuri mai lungi pentru a transfera mai multă marfă pe moduri de transport mai curate și opțiunea ca camioanele să fie transportate cu trenul în întreaga rețea. Pentru a se asigura că planificarea infrastructurii răspunde nevoilor operaționale reale, creează, de asemenea, nouă „coridoare europene de transport” care integrează calea ferată, rutieră și căi navigabile.
  • Introduce un nou termen intermediar de 2040 pentru a avansa finalizarea părților majore ale rețelei înainte de termenul limită din 2050, care se aplică rețelei mai extinse și cuprinzătoare. Așadar, noi conexiuni feroviare de mare viteză între Porto și Vigo și Budapesta și București – printre altele – trebuie finalizate până în 2040.
  • Solicită tuturor celor 424 de orașe mari de-a lungul rețelei TEN-T să elaboreze planuri de mobilitate urbană durabilă pentru a promova mobilitatea cu emisii zero și pentru a crește și îmbunătăți transportul public și infrastructura pentru mersul pe jos și cu bicicleta.

Creșterea traficului feroviar pe distanțe lungi și transfrontalier

Transportul feroviar rămâne unul dintre cele mai sigure și mai curate moduri de transport și, prin urmare, se află în centrul politicii noastre de a face mobilitatea UE mai durabilă. Propunerea de astăzi TEN-T este însoțită de un plan de acțiune privind transportul feroviar pe distanțe lungi și transfrontaliere, care stabilește o foaie de parcurs cu acțiuni suplimentare pentru a ajuta UE să își atingă obiectivul de dublare a traficului feroviar de mare viteză până în 2030 și de triplare până în 2050.

Deși numărul persoanelor care călătoresc cu trenul a crescut în ultimii ani, doar 7% din kilometrii feroviari parcurși între 2001 și 2018 au implicat călătorii transfrontaliere. Pentru a încuraja mai mulți oameni să ia în considerare trenul pentru călătorii în străinătate, Planul de acțiune stabilește acțiuni concrete pentru a elimina barierele din calea călătoriilor transfrontaliere și pe distanțe lungi și pentru a face călătoriile cu trenul mai atractive pentru pasageri. Acțiunile includ:

  • o propunere legislativă multimodală în 2022 pentru a stimula biletele multimodale ușor de utilizat;
  • să permită pasagerilor să găsească cele mai bune bilete la cel mai atractiv preț și să sprijine mai bine pasagerii care se confruntă cu perturbări și angajamentul de a lua în calcul o scutire de TVA la nivelul UE pentru biletele de tren;
  • abrogarea normelor tehnice și operaționale naționale redundante;
  • un anunț de propuneri pentru 2022 privind orarele și gestionarea capacității, care va stimula serviciile feroviare transfrontaliere mai rapide și mai frecvente;
  • orientări pentru tarifarea accesului la calea ferată în 2023, care va facilita accesul operatorilor feroviari la infrastructură, crescând concurența și permițând prețuri mai atractive pentru bilete pentru pasageri.

Până în 2030, Comisia va sprijini lansarea a cel puțin 15 proiecte pilot transfrontaliere pentru a testa abordarea planului de acțiune, înainte de intrarea în vigoare a noilor cerințe TEN-T.

Servicii de transport inteligente pentru șoferi

Mobilitatea inteligentă face mobilitatea noastră mai durabilă. Prin urmare, Comisia propune actualizarea Directivei ITS din 2010, adaptându-se la apariția de noi opțiuni de mobilitate rutieră, aplicații de mobilitate și mobilitatea conectată și automată. Propunerea noastră va stimula implementarea mai rapidă a unor noi servicii inteligente, propunând ca anumite date cruciale privind drumurile, călătoriile și traficul să fie puse la dispoziție în format digital, cum ar fi limitele de viteză, planurile de circulație a traficului sau lucrările rutiere, de-a lungul rețelei TEN-T și, în cele din urmă, acoperirea întregii rețele de drumuri. De asemenea, se va asigura că serviciile esențiale legate de siguranță sunt puse la dispoziție șoferilor de-a lungul rețelei TEN-T.

Propunerea de astăzi va actualiza directiva în conformitate cu noile priorități privind îmbunătățirea serviciilor multimodale și digitale.

Mobilitate urbană mai curată, mai ecologică, mai ușoară

Noul Cadru de Mobilitate Urbană va aduce beneficii utilizatorilor de transport și tuturor persoanelor din jurul lor. Orașele găzduiesc milioane de oameni. Propunerea de astăzi abordează unele dintre provocările de mobilitate care decurg din această activitate economică intensă – congestie a traficului, emisii, zgomot.

Cadrul de mobilitate urbană stabilește orientări europene cu privire la modul în care orașele pot reduce emisiile și îmbunătăți mobilitatea, inclusiv prin intermediul planurilor de mobilitate urbană durabilă.

Accentul principal va fi pe transportul public, mersul pe jos și cu bicicleta. De asemenea, propunerea acordă prioritate soluțiilor cu emisii zero pentru flotele urbane, inclusiv taxiuri și servicii de ride-hailing, ultima milă de livrări urbane și construirea și modernizarea nodurilor multimodale, precum și noi soluții și servicii digitale. Propunerea de astăzi prezintă opțiunile de finanțare pentru autoritățile locale și regionale pentru a implementa aceste priorități.

În 2022, Comisia va propune statelor membre ale UE o recomandare pentru elaborarea de planuri naționale care să ajute orașele să își dezvolte planurile de mobilitate.

Editor : Liviu Cojan

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Digi Sport

S-a cerut o măsură radicală, înaintea pronunțării deciziei de un trilion de euro: ”Să oprească tot. Mulți vor muri”

Descarcă aplicația Digi Sport

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Comisia Europeană dă în judecată România și Bulgaria pentru poluare. Nu tratăm corespunzător apele urbane reziduale

Motivul pentru care Comisia Europeană a amendat Meta cu 800 de milioane de euro

Un cimitir sarmatic vechi de 1.900 de ani și locuințe de lut, descoperite pe șantierul Lotului 4 al căii ferate Timișoara – Arad

Avizarea comisarului propus de Ungaria pentru noua Comisie Europeană, amânată. De ce ar putea depinde aprobarea sa (Politico)

Partenerii noștri