Cum va fi construit cel mai lung tunel submarin, între Germania și Danemarca. Lucrarea stârnește îngrijorări
Unul dintre cele mai lungi tuneluri rutiere și feroviare este în construcție la granița dintre Germania și Danemarca. Se va întinde pe 18 kilometri, posibil de parcurs în doar 10 minute. Danezii sunt nerăbdători să vadă finalizat tunelul. În schimb, nu toți germanii cred că proiectul e o idee bună. Gunnar Gerth-Hansen e printre cei care se opun. Marea Baltică e acasă pentru el și e locul unde își câștigă pâinea. Se teme de efectele pe care lucrările la noul tunel le vor avea asupra mediului înconjurător. Urmăriți un reportaj marca „Focus Europa”, un proiect Digi24 şi Deutsche Welle. Emisiunea e difuzată vinerea la ora 23:30 și în reluare sâmbăta de la ora 19:30.
Investigație sub acoperire pe plantațiile din Germania
Panică în Munchen. Un bărbat înarmat a fost împușcat de polițiști
Avionul care trebuia să aducă echipa națională în țară s-a stricat
Protest uriaș față de extrema dreaptă din Germania
Ciolacu i-a dus premierului bavarez o ladă cu mici și l-a invitat în România
Atac cu cuțitul în orașul german Mannheim
Explozie puternică într-un bloc din Germania
Dezastru în Europa, unde sunt coduri portocalii de furtuni
Caz șocant în Gorj. Un copil ar fi fost vândut în Germania pentru 8.000 de lei
Gunnar Gerth-Hansen pleacă la pescuit aproape în fiecare zi cu barca pe Marea Baltică. Obișnuia să prindă cod, hering și halibut, dar de la o vreme găsește în plase doar țipari. Se teme că și aceștia vor deveni istorie dacă proiectul tunelului va continua.
„Sunt total nemulțumit de această situație cu tunelul Fehmarnbelt. Încercăm de de zeci de ani, împreună cu cercetătorii, să protejăm fondul piscicol. Am făcut tot posibilul să respectăm toate regulile, astfel încât să lăsăm în urmă o Mare Baltică sănătoasă și acum există acest proiect masiv care va șterge toate eforturile ultimilor 20 de ani”, spune Gunnar Gerth-Hansen, pescar.
Gunnar a examinat toate studiile de impact asupra mediului și detaliile proiectării tunelului. Cel mai mult îl îngrijorează faptul că fundul mării va fi tulburat câțiva ani, iar acest lucru va afecta echilibrul ecologic dintr-o regiune deosebit de importantă a Mării Baltice.
„Principala zonă de reproducere pentru hering și cod se află exact în zona săpăturilor, dar există și alte specii valoroase de pești și alte vietăți, cum ar fi marsuinii, care își au habitatul acolo și care sunt acum speriați de zgomotul de șantierului”, arată Gunnar Gerth-Hansen.
În timp ce mulți germani se opun proiectului, excavatoarele au ajuns deja pe coasta daneză.
Tunelul nu va fi forat, ci imersat
La o conferință de presă organizată pe șantier, compania care construiește tunelul vrea să le demonstreze jurnaliștilor străini că totul decurge conform planului și că nu există cale de întoarcere.
Cel mai mare șantier portuar din Europa este în prezent construit pe coasta insulei daneze Lolland. Firma daneză care se ocupă de proiect consideră exagerate criticile ecologiștilor germani:
„Luăm foarte în serios protejarea mediului și am realizat acest proiect, astfel încât să minimizăm orice impact pe care l-ar putea avea asupra naturii. Pe tot parcursul lucrărilor vor exista nave speciale care vor naviga în jurul șantierului și care vor face diferite măsurători. De exemplu, privind sedimentarea în apă”, dă asigurări Jens Villemoes, reprezentant Femern A/S.
Compania își completează prezentarea cu cafea și gustări.
Tunelul nu va fi forat. În schimb, piese uriașe din beton vor fi asamblate pe fundul mării. Cel mai lung tunel imersat din lume va face legătura între Germania și Danemarca și va fi traversat în doar 10 minute.
Danezii îl așteaptă nu nerăbdare, germanii nu prea
Danemarca se așteaptă ca proiectul de miliarde de euro să stimuleze creșterea economică. Oamenii din portul Rodbyhavn speră, de asemenea, la un impuls financiar semnificativ de pe urma tunelului. Noile investiții și miile de muncitori în construcții ar aduce un suflu nou orașului. Un suflu de care are mare nevoie și singurul bar din localitate. Dorte Raun e proprietara lui și e încântată de proiect.
„Localnicii sunt foarte optimiști. Proiectul va aduce mulți lucrători în următorii zece ani, ceea ce va genera mai multe venituri pentru afacerile locale. Compania de construcții face o treabă bună, protejând mediul și păstrând legătura cu localnicii”, spune Dorte Raun.
Pe malul german, starea de spirit este complet diferită. Niște cruci albastre, amplasate din loc în loc, simbolizează opiniile împotriva tunelului.
Majoritatea locuitorilor de pe insula Fehmarn se opun tunelului. Se tem că îi va strica farmecul idilic și va alunga turiștii.
Karin Neumann închiriază apartamente, iar proiectul o îngrijorează.
„Insula noastră se va sufoca cu tot praful, poluarea și zgomotul. Am constatat că acum, în timpul pandemiei de coronavirus, mulți oameni apreciază acest loc retras și liniștit. Dar vor veni din ce în ce mai puțini turiști dacă mica noastră insulă va fi distrusă”, spune Karin Neumann.
Ne întoarcem la pescarul Gerth-Hansen care sperase ca proiectul de infrastructură să fie blocat de instanțe. Dar revendicările ecologiștilor au fost respinse.
„Nu înțeleg cum poate fi posibil așa ceva în zilele noastre. Și nu-i înțeleg pe parlamentarii noștri, care refuză să ia atitudine și să spună: Opriți proiectul, nu putem face asta”, spune Gunnar Gerth-Hansen.
Insula Fehmarn luptă împotriva unui uriaș proiect de transport. Un tunel care ar trebui să unească oamenii pare să-i despartă mai mult ca niciodată.
Editor : Luana Pavaluca
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News