Live

Care este site-ul de unde se poate descărca certificatul verde COVID. Alte modalități prin care se poate ajunge în posesia documentului

Data actualizării: Data publicării:
"Certificatul verde digital" va facilita călătoriile în Uniunea Europeană. Foto: Profimedia Images

Andrei Baciu, secretar de stat în Ministerul Sănătății, a anunțat duminică seara la Digi24, adresa site-ului de unde, de la 1 iulie, va putea fi descărcat certificatul verde COVID, necesar cu precădere pentru înlesnirea călătoriilor în străinătate. El a spus că guvernul pregătește legislația aferentă și că vor exista și alte modalități prin care cetățenii vor putea ajunge în posesia documentului - va putea fi luat și de la direcțiile de sănătate publică, de la medicii de familie. Se va organiza, totodată, un call center, dar și un grup de soluționare pentru probleme neprevăzute care ar putea apărea și pentru eventuale excepții.

„Suntem în linie dreaptă pentru folosirea acestui certificat digital european pentru COVID-19 sau certificat de călătorie, cum îi mai spunem noi. La 1 iulie, peste câteva zile, va intra în funcțiune și în România, s-a muncit mult în ultimele luni de zile pentru a finaliza toată această procedură”, a spus Andrei Baciu. „Existența acestui certficat digital european facilitează, practic, transportul și călătoria în interiorul spațiului european”, a reamintit secretarul de stat.

Documentul va dovedi că am trecut prin boală, că avem imunitate, că ne-am vaccinat sau că avem un test negativ la boală. Totul se rezumă la un cod QR, care va putea fi scanat și va facilita trecerea la frontieră.

Certificatul va putea fi descărcat de la 1 iulie de pe platforma pusă la punct de STS și ca va fi disponibilă la adresa: certificat-covid.gov.ro.

Pe această platformă vom intra, ne vom face un cont cu o adresă de email și vom primi un link pentru a verifica dacă suntem cine pretindem că suntem. O să fie necesare câteva date de autentificare pentru a fi siguri că cel care îl solicită este și persoana care îl primește. Accesăm acel link și el ne va duce către platforma respectivă, de unde putem să descărcăm certificatul care va fi valid pentru noi pe una dintre situațiile mai sus enumerate, a arătat Baciu.

Ce fac persoanele care n-au acces la internet

Pentru persoanele care nu au acces la internet, cum s-a procedat și la programare la vaccinare, va exista posibilitatea ca aceste certificate să poată fi descărcate fizic în două feluri: fie cu ajutorul medicului de familie, fie cu ajutorul direcției de sănătate publică din județul aferent. Ele vor putea ridica documentul și în format metric, pe hârtie, și va conține și codul QR respectiv, care se scanează la punctele de trecere a frontierei.

„Este un lucru foarte simplu, cum facem și cu biletul de avion, mergem sau cu telefonul, sau cu hârtie unde este imprimat codul QR. Important este să existe codul QR, fie că este o poză pe telefon, pe WhatsApp etc sau pe hârtie”, a explicat Andrei Baciu.

El a dat asigurări că platforma STS este în așa fel concepută, încât garantează că datele personale rămân în țară și nu sunt stocate nici măcar la punctul de trecere a frontierei. Prin codurile QR nu se verifică datele, ci autenticitatea lor, și nu se rețin date, a punctat secretarul de stat.

Perioadă de tranziție de șase săptămâni

Andrei Baciu a precizat că la nivel european s-a convenit să existe o perioadă de tranziție de șase săptămâni, începând cu 1 iulie, în care să poată fi folosite ambele tipuri de documente: pentru vaccinare, de exemplu, va putea fi folosită și adeverința de vaccinare clasică, în paralel cu certificatul digital european.

„Mai este un element important. Sunt diverse situații, diverse excepții pentru care ai nevoie oricum de timp. Să vă dau un exemplu: o persoană care s-a vaccinat undeva în spațiul european cu o primă doză, după care vine și se vaccinează în România și solicită imediat după vaccinare certificatul care să-i ateste că are doza completă de vaccin. Trebuie ca sistemul să recunoască cea de-a doua doză ca fiind cea care încheie vaccinarea pentru tipul de vaccin ales”, a arătat Andrei Baciu. 

„Pentru orice fel de situații speciale, pentru orice fel de excepții o să avem și un call-center, unde vor putea suna oamenii care au tot felul de situații”, a menționat secretarul de stat.

El a subliniat că de la 15 august certificatul digital european nu va fi obligatoriu, ci este doar un document care va ușura situația celor care călătoresc, pentru i-ar putea scăpa, de pildă, de carantina ce ar putea fi impusă în anumite țări sau la revenirea din anumite țări. Cele trei variante de situații - vaccinare, trecere prin boală, test - vor dovedi că posesorul certificatului verde este o persoană care are un risc mai mic de a transmite boala, în condițiile în care situațiile epidemiologice și măsurile luate variază de la o țară la alta. În plus, acest certificat este un instrument unic la nivel european, ceea ce permite economisirea de timp pentru formalități și evitarea cozilor. 

Andrei Baciu a mai spus că toate aceste aspecte vor fi reglementate săptămâna viitoare printr-o ordonanță de urgență, care va transpune și regulamentul european în domeniu. „Suntem pregătiți pentru a lansa această platformă”, a asigurat Andrei Baciu.

Editor : Luana Pavaluca

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Instalarea echipamentelor pentru cloudul guvernamental s-a încheiat. Locația centrului de date STS

Iubire pe linia frontului. Femeile ucrainene care merg în zone periculoase pentru a se întâlni cu cei dragi

Cine a dat de fapt în judecată Administrația Prezidențială, SRI, SIE, MAI și STS pentru desecretizarea documentelor CSAT

SRI: Activitatea conturilor de TikTok în campania lui Călin Georgescu, coordonată de un actor statal. Ce bani a cheltuit

Partenerii noștri