Live

Turcia blochează în Marea Neagră navele cu petrol rusesc. Măsura ar putea da peste cap prețul țițeiului

Data publicării:
Petrolier în strâmtoarea Bosfor. Foto: Profimedia

Un blocaj s-a creat în ultimele zile pe o rută importantă de tranzacționare a petrolului. Dacă este lăsat nerezolvat, acesta ar putea afecta oferta globală și ar crește prețurile într-un moment fragil pentru piețele energetice, relatează CNN.

Joi, 16 petroliere care navigau spre sud dinspre Marea Neagră așteptau să traverseze strâmtoarea Bosfor, în creștere cu 5 față de marți, potrivit unui raport al Tribeca Shipping Agency, cu sediul la Istanbul. Alte nouă petroliere mai așteptau să traverseze spre sud din Marea Marmara prin strâmtoarea Dardanele.

Blocajul pe căile navigabile controlate de Turcia, despre care oficialii turci spun că afectează în principal transporturile de țiței destinate Europei, a atras atenția oficialilor guvernamentali din Regatul Unit și SUA, care sunt acum în discuții cu Ankara pentru a rezolva impasul tot mai mare.

Problema este legată de plafonul de preț impus de Occident pentru petrolului rusesc, care a intrat în vigoare luni. Plafonul ar trebui să limiteze veniturile Kremlinului, fără a spori stresul asupra economiei globale prin reducerea ofertei. Dar Turcia insistă ca navele să demonstreze că au o asigurare validă, în conformitate cu noile sancțiuni, înainte de a le permite să treacă prin strâmtorile care leagă Marea Neagră și Marea Mediterană.

Deși acum nu provoacă nicio întrerupere a aprovizionării globale cu petrol și, prin urmare, a prețurilor, blocajul ar putea deveni o problemă dacă nu este rezolvat, a spus Jorge Leon, vicepreședinte pentru analiza pieței petroliere la Rystad Energy.

Acesta este o rută foarte populară pentru comerțul global și în special pentru țiței”, a declarat el pentru CNN Business.

Țări precum Rusia, Kazahstan și Azerbaidjan folosesc strâmtorile turcești pentru a-și duce petrolul pe piețele petroliere mondiale.

Blocajul din strâmtorile Turciei a apărut în urma impunerii în această săptămână a plafonului de preț pentru petrolul rusesc. Acesta împiedică proprietarii de nave care transportă petrol rusesc să acceseze asigurări și alte servicii de la furnizorii europeni, cu excepția cazului în care petrolul este vândut cu cel mult 60 de dolari pe baril.

Autoritățile maritime turce sunt îngrijorate de riscul de accidente sau de scurgeri de petrol care implică nave neasigurate, așa că împiedică trecerea navelor prin apele turcești, cu excepția cazului în care acestea pot oferi garanții suplimentare că tranzitul lor este acoperit.

Într-o notificare emisă luna trecută de guvernul Turciei, înainte de plafonarea prețului, directorul general maritim Ünal Baylan a spus că, având în vedere „consecințele catastrofale” pentru țară în cazul unui accident care ar implica un petrolier, „este absolut necesar să confirmăm într-un fel asigurarea lor pentru protecție și despăgubire este încă valabilă și cuprinzătoare.”

International Group of P&I Clubs, care oferă asigurări pentru 90% din mărfurile expediate pe mare, a declarat că se poate alinia politicii Turciei.

Cerințele guvernului turc „depășesc cu mult informațiile generale care sunt conținute într-o scrisoare normală de confirmare a asigurării” și ar cere companiilor din grup să confirme acoperirea chiar și în cazul unei încălcări a sancțiunilor conform legislației UE, Regatul Unit și SUA, potrivit unui comunicat al organizației.

Oficialii turci spun că această poziție este „inacceptabilă” și au reiterat joi cererile de scrisori din partea asigurătorilor.

„Majoritatea petrolierelor care așteaptă să treacă strâmtoarea sunt nave UE, iar cea mai mare parte a petrolului este destinată porturilor UE”, a declarat autoritatea maritimă turcă într-un comunicat.

„Este greu de înțeles de ce companiile de asigurări din UE refuză să furnizeze această scrisoare pentru navele care aparțin UE, care transportă țiței către UE, atunci când sancțiunile în cauză au fost stabilite de UE”, se adaugă în comunicat.

Oficialii occidentali, îngrijorați în mod clar de eventualele perturbări ale aprovizionării cu petrol, spun că sunt în discuții cu guvernul Turciei pentru a rezolva situația.

Secretarul adjunct al Trezoreriei al SUA, Wally Adeyemo, i-a spus ministrului adjunct de externe al Turciei, Sedat Onal, că plafonul de preț se aplică numai petrolului rusesc și „nu necesită controale suplimentare asupra navelor” care trec prin apele turcești.

„Ambii oficiali și-au evidențiat interesul comun de a menține piețele globale de energie bine aprovizionate prin crearea unui regim simplu de conformitate care să permită petrolului să tranziteze strâmtorile Turciei”, a declarat Departamentul Trezoreriei într-un comunicat.

„Regatul Unit, SUA și UE lucrează îndeaproape cu guvernul turc și industria de transport maritim și de asigurări pentru a clarifica implementarea plafonului pentru prețul petrolului și a ajunge la o rezoluție”, potrivit unui comunicat al Trezoreriei Marii Britanii.

„Nu există niciun motiv pentru ca navelor să li se interzică accesul în strâmtoarea Bosfor din motive de mediu sau de sănătate și siguranță”, a adăugat comunicatul.

În ciuda numărului mare de petroliere, timpul mediu de așteptare pentru a traversa strâmtoarea Bosfor este încă mult sub nivelul de anul trecut, potrivit lui Leon de la Rystad Energy.

Având în vedere reacția oficialilor din Marea Britanie și SUA, bănuiala mea este că acest lucru va fi rezolvat foarte curând”, a spus el.

Editor : M.B.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Alegeri SUA 2024. Un influencer pro-Trump recunoaște că a primit bani de la un propagandist rus pentru a posta clipuri false

Rusia a acordat cetățenie unui număr de 3.344 de cetățeni străini de la începutul anului pentru că au luptat împotriva Ucrainei

Patriarhul Kirill spune că Biserica Ortodoxă Rusă nu a condamnat niciodată pedeapsa cu moartea. „Nici Iisus nu a făcut-o”

Cum a pompat Rusia bani în alegerile din Moldova și de ce acest lucru nu a funcționat

Partenerii noștri