Live

Arsenalele plutitoare care apără flota fantomă a lui Putin. Profituri uriașe obținute de Rusia, protejate cu arme occidentale

Data publicării:
Vasul Siam este unul dintre arsenalele plutitoare folosite de o firmă de securitate maritimă care apără flota fantomă de petroliere a lui Putin. Captură foto: Marine Traffic

Marea Britanie încearcă de mai bine de un an să mute sute de arme depozitate în „arsenale plutitoare” care ajută Rusia să obțină profituri uriașe de pe urma comerțului cu petrol pe mare, în ciuda sancțiunilor internaționale, potrivit Bloomberg. Apele tulburi ale industriei securității maritime contribuie la dificultățile întâmpinate de britanici și de partenerii lor din Occident în efortul de a slăbi economia de război a Rusiei.

Undeva în largul coastei statului african Eritrea, pe data de 20 iulie 2024, vasul Vernadski Prospect, care transporta 730.000 de barili de țiței, a început să difuzeze mesajul: „Paznic înarmat la bord”.

Petrolierul de 250 de metri lungime tocmai ce trecuse prin Canalul Suez, aflându-se la mijlocul unei călătorii de 7.400 de mile nautice din portul rusesc Primorsk înspre India, una dintre puținele economii majore care a continuat să cumpere petrol rusesc după izbucnirea războiului din Ucraina.

Cine zile mai târziu, Vernadski Prospect s-a apropiat de o altă navă staționată în largul coastei Omanului, numită Genesis. Acolo, a lăsat o echipă mică de gărzi plătite să urce la bordul navelor care traversează apele primejdioase dintre Yemen și Somalia pentru a le păzi.

Vernadski Prospect, unul din multele petroliere folosite de Rusia pentru a transporta țiței către India și celelalte state care continuă să importe petrol rusesc și după ce Rusia a invadat Ucraina. Captură foto: Marine Traffic

În cala navei Genesis se aflau sute de arme de calitate militară licențiate în Regatul Unit pe care britanicii încearcă de mai bine de un an să le mute.

Serviciile oferite de Genesis și alte vase asemănătoare sunt legale și folosite des de companii și nave din multe țări.

Dar aceste nave au devenit elemente cheie care îi permit Rusiei să continue să profite enorm de pe urma comerțului cu petrol, în ciuda sancțiunilor.

Arsenalele plutitoare - hoteluri pentru gărzi și depozite de arme

Arme din Marea Britanie sunt folosite acum pentru a proteja vasele rusești care transportă petrol și obțin profituri uriașe, utilizate mai apoi pentru a finanța războiul ilegal al Rusiei din Ucraina, potrivit lui Liam Byrne, președintele comisiei pentru afaceri și comerț din parlamentul britanic.

Cele trei vase (Genesis, Siam și Antarctic Dream) fac parte dintr-un grup mic de „arsenale plutitoare” care operează în jurul lumii și funcționează ca niște hoteluri pentru gărzi și depozite pentru arme, generând venituri de milioane de dolari în fiecare an.

Marea Britanie a retras licența celor trei vase și a încercat de mai bine de un an să forțeze companiile private de securitate maritimă care folosesc aceste armurării să transfere sutele de arme pe alte nave sau să le retragă cu totul.

Două dintre arsenalele plutitoare care ajută care ajută Rusia să obțină profituri urașe de pe urma comerțului cu petrol în ciuda sancțiunilor internaționale: Genesis și Siam. Colaj foto: Marine Traffic

Din cauza unor manevre administrative făcute de companiile care dețin armele, Marea Britanie nu are dreptul legal de a le confisca și nici nu știe sigur unde sunt ținute. În total, cele trei vase folosite pe post de arsenale plutitoare ar avea până la 1.000 de arme la bord.

După invadarea Ucrainei de către trupele ruse și embargoul impus de Europa asupra petrolului rusesc, Rusia a început să exporte tot mai mult țiței în India, fiind însă nevoită să traverseze ape internaționale considerate periculoase.

De aceea, Moscova a fost forțată să se bazeze tot mai mult pe serviciile firmelor de securitate și a acestor arsenale plutitoare.

Flota de petroliere fantomă: exporturile rusești către India au explodat

După impunerea sancțiunilor occidentale, Rusia a format o flotă de petroliere „fantomă” și a început să exploateze tot mai mult portițele legale și schimburile comerciale de pe piața neagră ca să pună mâna pe produse interzise de care are mare nevoie, precum cipuri și alte tehnologii avansate, și ca să poată continua exportul de țiței.

„Ei exploatează portițe în sistem”, a spus și Baiba Braze, ministrul de externe al Letoniei. „Aceste activități, cu toate că tehnic sunt legale, sunt imprudente și dăunătoare intereselor noastre de securitate comună.”

Rusia a exportat în jur de 615 milioane de barili de petrol către India în 2023, în comparație cu doar 6,5 milioane în 2021. Exporturile pe mare spre Europa au scăzut la doar 37 de milioane de barili în 2023, de la aproximativ 490 de milioane cu doi ani mai înainte. Anul acesta, cifra a ajuns la 0.

Industria securității maritime a apărut cam cu două decenii în urmă, după o explozie a numărului de atacuri ale piraților somalezi în Golful Aden și Oceanul Indian. Foto: Profimedia Images

Bloomberg a identificat 63 de transporturi de petrol pe mare prin Canalul Suez și Marea Roșie din Rusia în India doar în luna septembrie; în luna august au fost 59 și în iulie 55.

În mod normal, în jur de trei sau patru paznici înarmați, în special din India, Sri Lanka și Nepal, sunt implicați în operațiunile de protejare a vaselor. Gărzile înarmate se urcă pe nave înainte ca ele să intre în zone de mare risc și coboară apoi câteva zile mai târziu, când vasul a ieșit din zonele periculoase. Paznicii se întorc apoi cu o barcă mai mică până la cel mai apropiat vas care funcționează ca un arsenal plutitor.

În ultimul pachet de sancțiuni, UE le-a interzis accesul la porturile, apele și serviciile statelor membre mai multor vase care au evitat restricțiile deja impuse. Marea Britanie și SUA au luat și ele măsuri asemănătoare.

Industria securității maritime a apărut ca răspuns la atacurile piraților somalezi

Industria securității maritime a apărut cam cu două decenii în urmă, după o explozie a numărului de atacuri ale piraților somalezi în Golful Aden și Oceanul Indian.

Pentru a răspunde acestor pericole, companiile care fac comerț pe mare au început să angajeze firme private de securitate maritimă care să le protejeze vasele.

Moscova şi-a redus dependenţa de serviciile maritime occidentale prin construirea unei "flote fantomă" de petroliere. Foto: Profimedia Images

Din cauza reticenței guvernelor de a depozita mari cantități de arme pe teritoriul țării, aceste companii au apelat tot mai mult la arsenalele plutitoare.

La început, echipele de securitate aruncau armele de la bordul vaselor înainte să ajungă în port ca să evite încălcarea legilor locale, potrivit unui expert în domeniu, dar, acum, de când au fost create arsenalele plutitoare, lucrurile sunt mult mai simple.

Incidentele cu pirați au scăzut la 60 de atacuri sau tentative de atac în prima jumătate a anului, de la peste 400 în 2010, potrivit statisticilor.

În lunile mai, iunie și iulie, 40% din importurile de țiței pe mare ale Indiei au venit din Rusia, potrivit analiștilor de la BIMCO, iar cele mai multe transporturi au apelat la serviciile firmei private de securitate maritimă Sinbad Navigation, care deține cele trei arsenale plutitoare cu sute de arme britanice la bord.

Editor : Raul Nețoiu

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Digi Sport

"Am crezut că nu aud bine!" Patronul echipei a ținut un speech și a vorbit despre soția unui fotbalist, care era de față

Descarcă aplicația Digi Sport

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Președintele Zelenski spune că ucrainenii au avut deja primele confruntări cu trupele nord-coreene trimise să ajute Rusia

Avionul rusesc Suhoi SU-57 de generația a cincea a fost ridiculizat de chinezi la Salonul Aerian de la Zhuhai

Aproximativ 30% din arsenalul nuclear al Rusiei se află în raza de acțiune a dronelor și rachetelor ucrainene

Vladimir Putin a numit-o guvernatoare a unei regiuni din Rusia, la granița cu China, pe mama unui soldat ucis în Ucraina

Partenerii noștri