Rusia pierde bătălia pentru Marea Neagră. Cum vrea Ucraina să distrugă flota rusească și să continue comerțul pe mare
Ucraina a lucrat din greu ca să creeze propriul său coridor pentru transportul maritim, după ce Rusia s-a retras din acordul intermediat de ONU privind exportul de cereale, și a reușit să răstoarne dominația rusească a Mării Negre fără să aibă nici măcar o navă de război funcțională, scrie The Economist.
Ofițerii militari și civili s-au strâns într-o cameră de control secretă pe 19 septembrie ca să monitorizeze nava Resilient Africa în timp ce pleca din portul Ciornomorsk, din regiunea Odesa. Fiind primul vas care urma să folosească noul coridor de urgență pentru vasele de transport, atmosfera era foarte tensionată.
Serviciile de urgență erau în așteptare. „Ne pregătisem pentru orice scenariu”, spune unul din ofițerii care erau prezenți în acea cameră. „Eram foarte agitați.”
În acel caz, vasul a navigat fără probleme apele de coastă ale Ucrainei, trecând apoi prin apele teritoriale ale României și Bulgariei, înainte de a traversa Strâmtoarea Bosfor și de a ajunge într-un final la destinație: Haifa.
Declararea coridorului de transport prin Marea Neagră în ciuda amenințărilor Moscovei și a bombardamentelor lansate de armata rusă a fost o aventură riscantă. Dar, pentru Ucraina, era o necesitate.
Înainte de război, 60% din comerțul ucrainean trecea prin porturile sale de la Marea Neagră, călătorind până în Africa și Orientul Mijlociu, așa cum o făcuse de multe secole încoace.
Decizia Rusiei de a impune din nou blocada a fost un act de război economic. În secret, Ucraina a lucrat la o rută alternativă prin apele cele mai puțin adânci, evitând astfel submarinele rusești, și destul de apropiată de coastă pentru a putea beneficia de protecția artileriei.
Primul transport a ieșit în pierdere, dar costul asigurării navelor a scăzut între timp la un sfert din cât erau inițial, și astfel s-au întors și profiturile. De atunci, aproape 500 de vase au luat-o pe urmele navei Resilient Africa, intrând și ieșind din Odesa.
Cu 6,3 milioane de tone de mărfuri exportate în decembrie, cele trei porturi din regiunea Odesa s-au întors acum aproape de volumul gestionat înainte de război.
Într-o zi de ianuarie neobișnuit de senină în portul din Odesa erau 14 vase, iar alte 11 se vedeau la orizont. Oficialii de frontieră trebuie acum să verifice nu doar mărfurile, ci și dacă la bordul vaselor s-au infiltrat grupuri de sabotori ruși, care prezintă în continuare un pericol.
„Crimeea este la doar 160 de kilometri depărtare și rachetele lovesc uneori chiar înainte ca sirenele să pornească”, a spus șeful autorității de port din Odesa, Denis Paviglianti-Karpov.
Odată ajuns în port, nu este foarte greu să observi pericolele mortale la care se expun cei care lucrează aici. Terminalul de pasageri este o ruină, fiind distrus de rachetele anti-navă lansate de Rusia pe 25 septembrie.
Este foarte rar să vezi un acoperiș intact sau ferestre care nu sunt sparte. Drumurile sunt pline de gropi provocate de bombardamente, iar în aer se simte mereu un miros de ars.
În total, Rusia a atacat aproape 200 de construcții portuare de când s-a retras din acordul grânelor în iulie, omorând cinci muncitori și rănind alți 23.
Cele trei etape ale victoriei Ucrainei în fața flotei rusești de la Marea Neagră
Victoria nesperată a Ucrainei a venit în trei faze, potrivit purtătorului de cuvânt al marinei ucrainene, Dmitro Pletenciuk.
Primul succes a venit în primele săptămâni ale războiului, atunci când Ucraina a împiedicat debarcarea trupelor ruse în regiune. A fost o misiune foarte grea, dar punctul cheie a fost atunci când armata rusă, care încerca să încercuiască Odesa, a fost oprită la 100 de kilometri depărtare, în martie 2022.
Două luni mai târziu, Ucraina a reușit să impună o zonă tampon de 100 de mile nautice în nord-vestul Mării Negre, după ce a distrus nava amiral a flotei ruse de la Marea Neagră, Moskva, și a eliberat teritoriul strategic al Insulei Șerpilor.
A treia fază, încheiată în 2023, a constat în alungarea navelor de război rusești cu totul din zonele din nord-vestul, centrul și chiar sud-vestul Mării Negre.
Ultima parte a puzzle-ului s-a bazat pe capacitatea forțelor maritime ucrainene de a dezvolta un nou arsenal de rachete de croazieră și drone navale pentru a vâna și scufunda navele rusești.
„Vom distruge cu totul flota rusă de la Marea Neagră”
În total, Ucraina a distrus cel puțin 22 din cele 80 de vase de luptă din dotarea flotei rusești de la Marea Neagră și a avariat alte 13.
Aceste cifre ar fi încă și mai impresionante dacă Rusia nu ar fi recuperat o parte din navele scufundate. Acum, nici măcar coasta de est a Crimeei nu mai este un loc sigur pentru navele rusești, iar cele mai capabile vase ale Rusiei se adăpostesc în Novorosisk, oraș-port aflat la 600 de kilometri depărtare.
„Este doar o problemă de timp până vom distruge cu totul flota de la Marea Neagră [a Rusiei]”, a spus Pletenciuk.
Ministrul adjunct al infrastructurii din Ucraina, Iuri Vaskov, își aduce aminte de mesajul pe care l-a primit de la vasul Resilient Africa, primul care a navigat noul coridor, odată ce a ajuns în Israel – destinația finală a transportului.
„Mă simțeam mai în siguranță în Ciornomorsk” - orașul-port ucrainean din care vasul a plecat. Căpitanul vasului i-a scris ministrului că un alt război tocmai ce izbucnise în Israel.
Editor : Raul Nețoiu
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News