Live

Foto Povestea pilotului american care a doborât patru MiG-uri sovietice în 30 de minute și a păstrat secretul timp de 50 de ani (CNN)

Data actualizării: Data publicării:

Pilotul american Royce Williams a trăit experiențe ca în "Top Gun", chiar cu 10 ani înainte ca Tom Cruise să se fi născut. În noiembrie 1952, el a doborât patru avioane de luptă sovietice şi a ajuns o legendă de care însă nimeni nu a auzit decât abia peste 50 de ani, scrie CNN.

Royce Williams, care acum are 97 de ani, a primit Crucea Marinei (Navy Cross), a doua cea mai înaltă distincţie militară a serviciului, ceremonia având loc vineri în California. Povestea lui Williams s-a remarcat mai mult decât toate celelalte, iar acțiunile sale au fost cu adevărat extraordinare, a declarat secretarul Marinei, Carlos Del Toro.

La 18 noiembrie 1952, Royce Williams pilota un F9F Panther, primul avion de vânătoare cu reacţie al US Navy, într-o misiune în timpul Războiului din Coreea. A decolat de pe portavionul USS Oriskany, care opera împreună cu alte trei portavioane într-o forţă operaţională în Marea Japoniei, la 100 de mile de coasta Coreei de Nord.
Williams avea la acea vreme 27 de ani.

Portavionul USS Oriskany. FOTO: Profimedia Images

Împreună cu alţi trei piloţi de vânătoare au primit ordin să efectueze o misiune de patrulare deasupra extremităţii nordice a Peninsulei Coreene, în apropierea râului Yalu, care separă Coreea de Nord de China. La nord-est se afla Uniunea Sovietică, iar Moscova susţinea Coreea de Nord în conflict.

În timpul misiunii, liderul grupului a sesizat probleme mecanice şi, împreună cu însoţitorul său, s-a întors la grupul operativ din largul coastei.

Williams şi însoţitorul său au rămas singuri în misiune. La scurt timp au identificat şapte avioane de vânătoare sovietice MiG-15 care se îndreptau spre grupul operativ american.

"Au apărut de nicăieri şi nu şi-au semnalat nicicum prezenţa", a declarat pilotul într-un interviu acordat în 2021 Centrului pentru Veterani Americani.
Precauţi, comandanţii din cadrul grupului operativ au ordonat celor două avioane ale US Navy să se interpună între MiG-uri şi navele de război americane.

În timp ce făceau acest lucru, patru dintre MiG-urile sovietice s-au întors către aeronava lui Williams şi au deschis focul. Williams a povestit că a tras asupra MiG-ului din coadă, care a ieşit din formaţia sovietică de patru avioane, iar însoţitorul său a urmărit cum avionul sovietic se îndrepta către sol. În acel moment, comandanţii americani de pe portavion i-au ordonat să nu se angajeze într-un schimb de focuri cu sovieticii. "Le-am răspuns: Sunt deja angajat", a povestit Williams.

Royce Williams ştia că avioanele sovietice erau mai rapide decât ale său și că va fi prins din urmă dacă încerca să se îndepărteze. "La acea vreme, MiG-15 era cel mai bun avion de luptă din lume, mai rapid şi capabil să urce şi să coboare mai repede decât avioanele americane", a povestit Williams. Avionul său era potrivit pentru lupte aer-sol, nu pentru lupte aeriene, iar acum era încolţit nu doar de unul, ci de şase avioane sovietice, pentru că între timp, celelalte trei MiG-uri care se desprinseseră de formaţie mai devreme reveniseră.

A urmat o jumătate de oră de luptă aeriană, cu Williams învârtindu-se constant - singurul domeniu în care F9F putea concura cu avioanele sovietice - pentru a nu lăsa MiG-urile să îşi fixeze armele asupra lui.    Unul dintre avioanele inamice a zburat spre el, dar la un moment dat s-a oprit din tras şi a coborât sub el. Williams s-a gândit că probabil pilotul acestuia a fost ucis de tirurile sale. S-a trezit apoi faţă în faţă cu un alt MiG. A tras şi a văzut cum avionul inamic se dezintegrează, așa că Williams a făcut manevre bruşte pentru a nu fi lovit de resturile avionului lovit.

În timpul luptei luptei, Williams a consumat toate cele 760 de cartuşe de tun de 20 mm pe care F9F le avea la bord. La rândul său a fost lovit de sovietici, așa că a pierdut controlul compelt asupra avionului. Din fericire, a povestit el, în acel moment se îndrepta în direcţia forţei operative americane din largul coastei. Însă unul dintre avioanele sovietice era încă pe urmele lui. Singura soluție a fost să zboare în sus şi în jos, în timp ce gloanţele şuierau pe lângă el. Pilotul sovietic a încercat să obțină o ţintă clară, moment n care camaradul lui Williams a reintrat în luptă, ajungând în spatele avionului sovietic şi făcându-l să se îndepărteze.

Ajuns pe puntea portavionului, echipajul a numărat nu mai puţin de 263 de găuri în avionul lui Williams. Avionul era într-o stare atât de proastă, încât a fost împins în mare.

Frica de un alt război mondial

Vestea despre eroismul lui Williams a ajuns până la preşedintele de atunci Dwight Eisenhower care a dorit să vorbească personal cu pilotul.

"În urma bătăliei, Williams a stat de vorbă personal cu mai mulţi amirali de rang înalt din cadrul Marinei, cu secretarul apărării şi, de asemenea, cu preşedintele, după care a fost instruit să nu vorbească despre ce s-a întâmplat, deoarece oficialii se temeau că incidentul ar putea provoca o escaladare a tensiunilor dintre SUA şi Uniunea Sovietică şi chiar că ar putea declanşa cel de-al Treilea Război Mondial", potrivit site-ului Navy Memorial.

O relatare a Departamentului american al Apărării despre incident notează, de asemenea, că forţele americane încercau în acea zi un nou echipament de interceptare a comunicaţiilor, iar oficialii se temeau că dezvăluirea incidentului ar fi compromis acel avantaj al SUA.

Secretul a fost păstrat timp de 50 de ani

Înregistrările luptei aeriene a lui Williams au fost clasificate de către oficialii americani, iar pilotul nu a avut voie să dea nicio informație. A trebuit să treacă mai mult de 50 de ani până când victoriile sale să fie recunoscute pe deplin.

În 1953, Williams a fost decorat cu Steaua de Argint, însă fără să se facă vreo referire la avioanele sovietice, ci doar la cele "inamice". Şi se menţionau doar trei lovituri. Cea de-a patra nu a fost cunoscută până când nu au fost publicate înregistrările ruşilor, în anii 1990.

Aşadar, abia în 2002, când înregistrările au fost declasificate, Williams a putut să le spună - chiar şi celor mai apropiaţi oameni - ce s-a întâmplat.

Când i s-a spus că misiunea sa a fost declasificată, prima persoană căreia Williams i-a povestit ce s-a întâmplat a fost soţia sa.

În decembrie anul trecut, la mai bine de 70 de ani de la bătălia aeriană din Războiul din Coreea, US NAvy a decis că Williams trebuie să primească Crucea Marinei.
 

 

 

Editor : G.M.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Digi Sport

Selecționerul Islandei nu a stat pe gânduri: cum a numit-o pe Kosovo, după tragerea la sorți din Liga Națiunilor

Descarcă aplicația Digi Sport

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Adevărul despre fluorul din apă, sare și pasta de dinți: Una dintre cele mai mari realizări din domeniul sănătății sau otravă?

Mark Rutte l-a vizitat pe Donald Trump în Florida. Mesajul scurt postat de purtătoarea de cuvânt a NATO după întâlnire

Averea lui Elon Musk a ajuns aproape cât PIB-ul României, după ce Trump a câștigat alegerile din SUA

Piloții de Formula 1, deranjați de mirosul de marijuana, la Marele Premiu din Las Vegas: „Dacă ne-ar testa, am ieși pozitiv, jur”

Partenerii noștri