Live

Povestea inginerului ucrainean care a încercat să scufunde iahtul unui oligarh rus după ce a văzut bombardamentele asupra Kievului

Data publicării:
Iahtul Lady Anastasia. Foto: Profimedia

Timp de 10 ani, Taras Ostapciuk a fost inginer șef al iahtului Lady Anastasia, o ambarcațiune luxoasă lungă de 47 de metri, care a navigat în cea mai mare parte în Marea Mediterană, de la un port de lux la altul. După ce a văzut cum bombele cad peste blocurile din Kiev, Ostapciuk a decis să scufunde iahtul, relatează CNN.

În 26 februarie, iahtul era acostat pe insula spaniolă Mallorca, din Marea Mediterană. Atunci, Ostapciuk a văzut relatările din presă despre o rachetă rusească ce căzuse peste un bloc de locuințe din orașul său natal, Kiev. Blocul semăna cu cel în care locuia el, împreună cu soția sa.

„Casa mea poate fi următoarea”, a fost primul lui gând.

Atunci a decis să scufunde iahtul: „A fost primul meu pas pentru războiul cu Rusia”.

Ostapciuk, în vârstă de 55 de ani, spune că există o legătură între război și bărbatul despre care spune că e proprietarul iahtului Lady Anastasia: oligarhul rus Alexander Miheev. Acesta este directorul executiv al companiei ruse de arme Rosoboronexport, care vinde elicoptere, tancuri, sisteme de rachete și submarine.

Invazia rusă în Ucraina începuse cu două zile înainte. SUA și Uniunea Europeană au răspuns cu sancțiuni economice și confiscarea bunurilor legate de oligarhii din cercul apropiat al lui Vladimir Putin.

Niciun bun nu simboliza atât de clar modul în care oamenii lui Putin au prosperat sub conducerea președintelui rus ca iahturile luxoase ale oligarhilor, cu heliporturi, piscine și interioare extravagante și opulente.

Ostapciuk a povestit că a mers în sala mașinilor iahtului Lady Anastasia, unde a deschis o supapă conectată la carena navei. În timp ce apa intra în navă, a mers la cabinele echipajului, unde a deschis o altă supapă.

„În afară de mine mai erau trei membri ai echipajului la bord. I-am anunțat că barca se scufundă și au fost nevoiți să plece”, a spus el.

Lady Anastasia, care are un echipaj de nouă persoane, este un iaht somptuos: are o cabină principală cu baie din marmură de Carrara; cabine pentru 10 persoane; un jacuzzi pe puntea stabilizată împotriva mișcării navei.

Oligarhii ruși dețin unele dintre cele mai fastuoase iahturi din lume. Dilbar, un iaht lung de 156 de metri, este deținut de miliardarul Alișer Usmanov, potrivit Departamentului Trezoreriei SUA, care la 3 martie a identificat Dilbar ca „proprietate sechestrată”. Are două platforme pentru elicoptere și cabine pentru zeci de oaspeți.

Amore Vero, un iaht pe care autoritățile franceze l-au sechestrat pe 2 martie, este legat de Igor Sechin, un director din domeniul petrolului apropiat lui Putin, aflat pe lista sancțiunilor. Compania care gestionează nava neagă însă acest lucru. Un fost membru al echipajului iahtului, care a cerut să nu fie numit pentru că a semnat un acord de confidențialitate, a spus că Amore Vero are și o cameră secretă pe pea mai joasă punte.

„Nici măcar nu era pe schițele oficiale ale navei. Exista o ușă secretă cu o cameră ascunsă. Și puteai să dai ia o parte peretele, iar înăuntru erau paturi, comunicații de urgență, o baie și un televizor”, spune el.

Miheev a fost sancționat de Departamentul de Stat al SUA pe 15 martie. Când CNN a încercat să-l contacteze pe oligarhul rus în legătură cu Lady Anastasia, un purtător de cuvânt al Rosoboronexport a răspuns prin e-mail că compania „nu comentează nicio informație despre viața personală a angajaților și proprietățile acestora, cu excepția cazurilor prevăzute de legislația Federației Ruse”.

Dar Ostapciuk nu are îndoieli că iahtul îi aparține lui Miheev: „Dacă arată ca un câine, latră ca un câine și mușcă ca un câine, este un câine. Prin urmare, dacă în decurs de zece ani, iahtul folosit doar pentru vacanțe de către Miheev și familia lui, cred că el este cu siguranță adevăratul proprietar al acestui iaht.”

După ce a început să inunde nava, Ostapciuk le-a spus celorlalți trei membri ai echipajului de la bord ce a făcut.

Și ei erau ucraineni. Dar, de teamă că-și vor pierde locurile de muncă, i-au spus că e nebun, apoi au chemat autoritățile portuare și poliția. Angajații din port au adus o pompă de apă și au împiedicat scufundarea ambarcațiunii. Ostapciuk a fost arestat.

„Am dat o declarație la poliție că am încercat să scufund nava, ca protest politic față de agresiunea rusă”, a spus el pentru CNN.

„Trebuie să alegi. Ori ești cu Ucraina, ori nu. Trebuie să alegi: Ucraina sau locul de muncă... Nu am nevoie de un loc de muncă dacă nu am Ucraina”, a adăugat Ostapciuk.

Autoritățile spaniole l-au eliberat în 27 martie, iar Ostapciuk s-a întors în Ucraina.

„Acum sunt în armată și sper că serviciul meu va contribui la victoria noastră”, a spus el.

Ostapciuk speră că oligarhii care l-au susținut pe Putin vor simți amploarea sancțiunilor.

„Ar trebui să fie trași la răspundere, pentru că ei sunt cei care, prin comportamentul lor, prin stilul lor de viață, prin lăcomia lor de nestins, au condus tocmai la asta, pentru a distrage atenția oamenilor de la adevărata prădare a Rusiei de către acești conducători, care aranjează războaie de diversiune cu alte țări, care sunt nevinovate”, a spus el.

Editor : M.B.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Mesajele soldaților ruși către cei dragi, înainte să moară. „Există deja un munte de cadavre înalt de doi metri, lângă adăpost”

Rusia va inspecta partea ocupată a regiunii Herson din cauza sinuciderilor în rândul militarilor săi, spun partizanii ucraineni

Ucraina a atacat pentru prima oară trupele ruse doar cu sisteme terestre robotizate, fără soldați

„Ultima vizită în Ucraina în calitate de director CIA”. Volodimir Zelenski dezvăluie că s-a întâlnit cu William Burns

Partenerii noștri