Live

Minunile lumii încă ascunse pe fundul oceanului. Sute de epave pierdute de sute sau mii de ani rămân nedescoperite

Data publicării:
Epavă a unui vas pe fundul oceanului în apropiere de Nassau, în Bahamas. Foto: Profimedia Images

În această săptămână, UNESCO a anunțat că a mai descoperit trei epave pe fundul oceanului, dintre care două sunt vechi de mii de ani. O mulțime de astfel de nave scufundate, care ar putea să fie pline de artefacte și comori cu valoare inestimabilă, ar putea să fie în continuare pe fundul mărilor și oceanelor, scrie BBC.

În primăvara anului 1900, scufundătorul grec Elias Stasiatis descoperea accidental naufragiul Antikythera, un vas scufundat în Egee în urmă cu peste două mii de ani. Vasul, de origine romană, era o navă de transport maritim încărcată până la refuz cu opere de artă de o valoare inestimabilă - sculpturi de marmură, statuete de bronz și alte astfel de opere zăceau pe fundul mării, acoperite de alge și bureți de mare vreme de mii de ani.

Inițial, Stasiadis a crezut că a dat peste cadavre în putrefacție - siluetele obiectelor pe care le văzuse erau, însă, busturi, sculpturi și statuete. Peste 100 de ani mai târziu, obiectele găsite la Antikythera (n. red. - insula în apropierea căreia a fost găsit vasul roman antic), pe marginea Mării Egee, încă sunt captivante pentru public.

Totuși, încă sunt o mulțime de astfel de minuni ascunse sub valurile mărilor care încă așteaptă să fie descoperite, cred specialiștii.

Trei noi epave descoperite recent

Cea mai recentă expediție a UNESCO la bancul Skerki, o zonă foarte periculoasă la mică adâncime, care leagă estul și vestul Mediteranei a dus la descoperirea a trei noi vase scufundate - rămășițele datează din secolul I înaintea erei noastre, secolul II era noastră, iar al treilea datează din secolul al XIX-lea sau din secolul XX. Conform UNESCO, încă sunt foarte multe astfel de epave nedescoperite sub valurile mărilor și oceanelor.

Folosind roboți subacvatici și sonare cu fascicul multiplu, o echipă de cercetători din opt țări au cartografiat fundul mării din această regiune. Zona era folosită foarte frecvent vreme de mii de ani, iar de-a lungul unei lungi perioade, aici s-au scufundat sute de vase.

Capsule ale timpului pe fundul oceanelor

Cea mai veche epavă cunoscută a fost găsită accidental în timpul construcției unei autostrăzi în Țările de Jos - e vorba de o canoe de lemn construită acum peste 10.000 de ani. Există dovezi circumstanțiale că traversările acvatice au început cu mult mai multă vreme înainte. În urmă cu aproximativ 50.000 de ani, se crede că grupuri de vânători-culegători din Asia de Sud-Est au trecut de pe o insulă pe alta pe o distanță de sute de kilometri. „Regula” este că acolo unde sunt traversări maritime, vor fi găsite și epave.

Astăzi, oceanul planetar este plin de rămășițe ale navelor care l-au traversat pentru comerț, război sau explorări - nave de pirați încărcate cu argint, vase de transport care traversau Drumul Mătăsii maritim, nave de lux care duceau regi, vase antice de pescuit, distrugătoare moderne sau submarine, vase de vânat balene din secolul al XIX-lea, și mari croaziere precum Titanicul.

Precum capsule ale timpului uitate de multă vreme, aceste epave îi captivează pe arheologi și umplu muzee din jurul lumii de minuni antice - de exemplu, de pe vasul din Antikythera a fost scos un misterios ceas astronomic, despre care unii experți spun că este cel mai vechi „calculator” din lume.

Baze de date și „hotspot-uri” de epave

Există numeroase baze de date care inventariază epavele lumii, fiecare dintre ele având estimări diferite în ce privește numărul celor descoperite. O astfel de bază de date online are un catalog de 209.640 de vase despre care se știe că s-au scufundat. Dintre acestea, 179.110 sunt și localizate. Global Maritime Wrecks Database (GMWD), pe de altă parte, conține informații despre peste 250.000 de vase scufundate, deși unele dintre ele încă nu au fost descoperite.

Conform unei alte estimări, în jur de 15.000 de nave s-au scufundat doar pe parcursul celui de-Al Doilea Război Mondial. Astfel de nave de luptă și petroliere rămân uitate în Pacific și Atlantic, aruncând în apă cu petrol, chimicale și metale grele în timp ce se degradează.

În fapt, se crede că epavele descoperite și documentate reprezintă doar o mică parte din totalul vaselor de pe fundul oceanului planetar. Conform unei analize UNESCO, sunt peste trei milioane de epave nedescoperite în oceane.

Ele nu sunt, însă, „distribuite” egal în mări și oceane - în mod evident, există locuri în care ele abundă - „cimitire” maritime care se află pe trasee maritime periculoase.

Printre ele este și Skerki sau arhipelagul Fourni, tot în Mediterana. Acolo, 58 de epave au fost descoperite până acum, inclusiv 23 în doar 22 de zile în anul 2015. Deși arhipelagul Fourni nu este considerat neapărat periculos, el era un loc frecvent de ancorare, astfel că volumul uriaș de trafic din zonă este o explicație pentru numărul mare de epave.

Mistere neelucidate și comori pierdute

Nu doar că aceste multe epave încă nedescoperite conțin informații fascinante despre felul în care trăiau oamenii înainte, ele pot să fie și pline de bogății inestimabile, iar asta nu e neapărat un lucru bun:

Pe 8 iunie 1708, galionul San Jose, o navă de război a flotei Imperiului Spaniol a explodat dramatic în Marea Caraibilor după o luptă aprigă cu un vas britanic, în cadrul Războiului de Succesiune la Tronul Spaniei (1701-1715). San Jose era parte a flotei de tezaur spaniole și era încărcată cu zahăr, condimente, metale prețioase și alte bunuri la mare căutare în epocă. Nava făcea legătura între Spania și vastul său imperiu colonial din Americi.

San Jose era plină de cufere de argint, smaralde și avea la bord o cantitate enormă de dubloni și s-a scufundat împreună cu toate aceste bogății și cu cei 600 de membri ai echipajului.

Peste 300 de ani mai târziu, în 2015, flota columbiană a identificat rămășițele vasului, alături de tunurile sale, ceramică și monede. În total, încărcătura sa a fost estimată la o valoare de 17 miliarde de dolari.

Descoperirea a provocat, apoi, o întreaga dispută în legătură cu cine deține drept de proprietate asupra epavei. Acum, există îngrijorări că epava, un sit arheologic important, va deveni loc de jefuit și că nu va fi protejată corespunzător pentru, în primul rând, valoarea ei istorică. Astfel de dispute ar putea să devină tot mai frecvente.

În trecut, epavele erau descoperite accidental, deseori, în ape puțin adânci, când pescari, cercetători sau vânători de comori explorau zonele de coastă. Acum, însă, cu tehnologia modernă la dispoziție, epavele sunt mult mai ușor de descoperit. Și încă există multe mistere care pot fi elucidate - vasul britanic Waratah, de exemplu, un vas de pasageri comparat des cu mult mai faimosul Titanic.

Watarah a plecat din Cape Town pe 26 iulie 1909 cu 211 pasageri la bord, după care a dispărut fără urmă. Până astăzi, nimeni nu știe ce s-a întâmplat cu vasul și nici unde s-a scufundat acesta. Cel puțin nouă expediții au mers în căutarea navei, fără succes.

Astfel de mistere ar putea fi elucidate mai ușor în anii și deceniile care urmează.

Editor : Adrian Dumitru

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Digi Sport

EXCLUSIV Început abrupt de emisiune: ”Florin ne-a cutremurat cu o veste”. Dezvăluirea făcută imediat, în direct

Descarcă aplicația Digi Sport

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Suedia a detectat două nave care se aflau în zonă când cele două cabluri submarine au fost tăiate în Marea Baltică

Cablul submarin de telecomunicaţii între Helsinki şi Rostock a fost rupt în în urma unui impact exterior

Franța interzice companiilor israeliene să expună la un târg militar naval, după contrele între Macron și Netahyahu

„Veți fi atacați. Cu stimă, Marina Yemenului”. Cum amenință rebelii Houthi flotele de nave care trec prin Marea Roșie

Partenerii noștri