Live

Criză de personal în industria maritimă: „Ne confruntăm cu o lipsă constantă de marinari”. Care sunt urmările

Data actualizării: Data publicării:
Foto: Profimedia

Industria maritimă se confruntă cu o criză majoră de personal calificat, ceea ce duce la creșteri ale tarifelor, scăderea standardelor de siguranță, probleme pentru lanțurile globale de aprovizionare și CV-uri false, potrivit experţilor din domeniu, relatează CNBC, citat de News.ro. 

„Ne confruntăm cu o lipsă constantă de marinari”, a declarat Rhett Harris, analist la Drewry, companie de cercetare maritimă, pentru CNBC.

Deși numărul de nave a crescut semnificativ în ultimii ani, numărul persoanelor calificate este insuficient. Unul dintre motive ar putea fi și invazia rusă în Ucraina, deoarece, înainte de conflictul izbucnit în 2022, aproape 15% din forţa de muncă maritimă globală venea din cele două țări.

Acum, au înregistrat un declin semnificativ al numărului de marinari disponibili, potrivit datelor Camerei Internaţionale de Transport Maritim (ICS).

Până în 2026, va exista un deficit de aproximativ 90.000 de marinari calificaţi, estimează ICS. Organizaţia solicită elaborarea de strategii naţionale pentru a rezolva această problemă şi o forţă de muncă mai diversă.

Care este impactul 

Companiile angajează marinari cu mai putina experiență, pentru a acoperi deficitul, ceea ce afectează standardele de siguranță pe mare.

„Nivelul de competenţă al marinarilor scade, deoarece acum este suficient să aibă o licenţă”, a spus un căpitan dintr-o companie maritimă globală. Acesta a adăugat că a fost nevoit să concedieze mai mulţi membri ai echipajului din cauza lipsei de competenţe.

În plus, personalul de pe mare stau perioade mai lungi pe navă, fără zile libere, ceea ce duce la oboseală şi stres mental.

Potrivit unui studiu realizat în 2024 de World Maritime University, peste 93% dintre marinarii chestionaţi au identificat oboseala ca fiind cea mai frecventă problemă legată de siguranţă, iar 78% au raportat că nu au avut o zi liberă pe întreaga durată a contractului.

În ciuda salariilor ridicate, care contribuie la taxe ridicate, criza de personal afectează aprovizionarea lanțurilor globale, a explicat Daejin Lee, director global de cercetare la FertiStream.

Tinerii preferă alte meserii

Meseria de marinar este din ce în ce mai neatractivă, iar tinerii se reorientează către alte domenii, care oferă un echilibru între viață personală și cea profesională.

„În trecut, salariile mari făceau această meserie atractivă, dar acum mulţi nu mai sunt dispuşi să petreacă perioade lungi departe de casă,” a spus Lee.

În încercarea de a atrage generaţiile tinere, companiile maritime au început să ofere facilităţi de divertisment şi să reducă durata voiajelor la două-patru luni.

Totuși, experţii se aşteaptă ca această criză să persiste în următorii ani, fiind una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă industria maritimă.

Editor : Andreea Stanciu

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Cât i-a costat pe britanici încoronarea regelui Charles al III-lea. Anunțul Guvernului

Cablul submarin de telecomunicaţii între Helsinki şi Rostock a fost rupt în în urma unui impact exterior

ISW: Lipsa banilor și a resurselor umane îl va forța pe Putin să schimbe modul în care poartă războiul

Companiile româneşti se tem că după alegeri va urma o terapie de şoc pentru reducerea deficitului (Reuters)

Partenerii noștri