Live

Costurile Podului de peste Dunăre cresc înainte de lucrare

Data actualizării: Data publicării:

Deși nu a început nici măcar proiectarea Podului de peste Dunăre de la Brăila, constructorul italian Astaldi amenință Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) că îi va cere bani în plus la realizarea podului și o extensie de timp. Deja acesta costă peste 400 de milioane de euro.

Nici n-a început bine contractul de realizare a podului de peste Dunăre de la Brăila și compania italiană Astaldi se gândește cum să obțină niște bani în plus de la statul român. Lucru deloc greu, cum CNAIR are un mod de lucru care pare a invita constructorii să ceară pretenții, cu șanse maxime de câștig.

Documente deținute în exclusivitate de Digi24.ro arată că Astadli a dat un ultimatum companiei ca în cel mult o săptămână să i se prezinte proiectele de relocare de utilități.”Prin prezenta vă solicităm că începând cu data de începere a activității de proiectare (42 de zile după data semnării acordului contractual la 19 februarie, adică 30 martie, peste o săptămână – n.red.), Beneficiarul să ne pună la dispoziție proiectele de relocare de utilități pentru a fi integrate în declarația de proiectare, în vederea îndeplinirii de către Antreprenor (Astaldi – n.red.) în termenele și condițiile contractuale a obligațiilor sale aferente activității de proiectare”, se arată in document.

Mai precis Astaldi cere companiei proiectele de relocare a utilităților făcute de aceasta, pentru a fi integrate în proiectul general gândit de firma italiană. Termenul este strâns și, cel mai probabil, compania de stat va fi bună de plată. ”Vă notificăm, cu titlu preliminar că orice intârziere în transmiterea documentelor aferente proiectelor de relocare a utilităților după Data de începere a activității de proiectare vor afecta Antreprenorul în îndeplinirea obligațiilor sale, potrivit prevederilor Contractului, în sensul producerii de întârzieri de execuție si costuri suplimentare, perioada de întârziere și costuri pe care le vom detalia, cuantifica și comunica de îndată ce vor fi cunoscute”, spune Astaldi într-o adresă semnată de șeful companiei, Pier Luca Canino.

Probabilitatea ca CNAIR să scape de penalitpți e mică. Datele oferite Digi24.ro de către CNAIR arată că nu numai că nu s-au inceput activitățile la proiectele de relocare cerute de Astaldi și că nici măcar nu au fost selectate firmele care să facă aceste proiecte.

Modul gândit de CNAIR la derulareea proiectului vine ca o mânușă italienilor. Licitațiile pentru mutare utilități sunt în număr de trei. În cazul uneia nu s-a înregistrat nicio ofertă.

  • Pentru procedura „Proiectare și execuție "Relocări/Protejări conducte edilitare (apă și canal) și rețele de irigații necesare pentru execuția Podului suspendat peste Dunăre în zona Brăila, a fost depusă în data de 13.02.2018 o singura ofertî care se aflî în evaluare;

  • Procedura „Proiectare și executie relocări/protejări rețele electrice și de telefonie necesare pentru execuția Podului suspendat peste Dunăre în zona Brăila”, a fost anulată în data de 27.02.2018 pentru că nu a fost depusă nicio ofertă;

  • Pentru procedura „Proiectare și executie relocări/protejări conducte de transport gaze naturale necesare pentru execuția Podului suspendat peste Dunăre în zona Brăila”, a fost depusă în data de 08.03.2018 o singura ofertă care se află în evaluare, spune CNAIR.

Nu este clar de ce CNAIR si-a luat un angajament care era evident că nu va putea fi ținut și care va deveni motiv de pretenții pentru Astaldi. Foarte bine sarcina realizării proiectelor de mutare de utilități putea fi trecută în sarcina italienilor și atunci aceștia nu ar mai fi putut emite pretenții.

Firma italiană Astaldi, constructorul acestui pod are o istorie lungă a revendicărilor emise față de statul român în numeroase contracte de infrastructură. Cererile s-au finalizat cu succes, iar sumele încasate în plus de italieni nu sunt de neglijat.

Spre exemplu, acum câțiva ani compania a cerut de la CFR 71 de milioane de euro în cazul unui contract de modernizare a căii ferate. În cazul lotului 4 Sibiu Orăștie italienii au cerut plăți suplimentare de 78 milioane lei. Firma italiană a formulat claimuri și în alte cazuri. Altele au fost înaintate la Magistrala 5 de metrou din București, Centura Pitești sau pe lotul de autostrada Fetești Cernavodă.

În pofida unor astfel de ”performanțe” Consiliul de Administrație al  CNAIR consideră că directorului general al companiei, Ștefan Ioniță, i se pot da bani în plus cu titlul de plăți variabile de performanță. Mai multe detalii aici.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Digi Sport

Cristiano Ronaldo, dezlănțuit! A rostit 3 nume și apoi a trecut la atac: "O spun aici, de față cu toată lumea"

Descarcă aplicația Digi Sport

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Luni se deschide circulația pe segmentul Dumbrava – Mizil din autostrada A7

Azi se deschide circulaţia pe A7 între Buzău și Focşani

Câți kilometri de autostradă și drum expres are acum România, după deschiderea unei noi secțiuni din A1

Șeful CNAIR: Se fac ultimele pregătiri pentru deschiderea primilor 15,7 km din secţiunea 5 a autostrăzii Sibiu-Piteşti

Partenerii noștri