Business Club: Bruxelles-ul face praf proiectul metroului către Otopeni
Bruxelles-ul face praf proiectul Bucureştiul pentru metroul către Otopeni. Sunt contestate traseul, estimarea de cost, parametrii tehnici de utilizare. Cam şterge pe jos cu hîrtiile şi deciziile şi, în cea mai mare parte, sunt argumente de bun-simț, comentează Business Club.
Câciu explicații despre posibila pierdere temporară a 1,1 miliarde euro din PNRR
Comisia Europeană cere României să renunțe la plafonarea prețurilor la energie și gaze
Un expert explică de ce România a ajuns să ceară CE prețuri corecte la energie
Victor Negrescu: Nominalizarea mea pentru funcția de comisar european ar fi primită pozitiv de Bruxelles
Cât va mai dura tranziția ora de vară – ora de iarnă?
Vălean, despre o posibilă dată de aderare a Ucrainei și R. Moldova la UE
Klaus Iohannis, după ridicarea MCV: Este o zi frumoasă. România e un stat cu o justiție funcțională. Eforturile nu au fost în zadar
Europa e îngrozită de azilele din România
Vălean: Noi nu avem concluzii în privința Canalului Bâstroe
Şi nu e doar o critică aruncată în vânt. E una care are greutate. Guvernul a cerut finanţarea din fonduri europene pentru acest proiect care e promis pentru 2020... Îţi şi vine să râzi de termen când te gândeşti la întârzierile de la magistrala Drumul Taberei. Şi când Bruxellesul vine cu banii, cere de obicei şi să i se respecte condiţiile.
Să nu uităm toată odiseea Masterplanului pentru autostrăzi, modificat de mai multe ori pentru că cei de la Comisia Europeană aveau obiecţii. Nu ar trebui să ne mire dacă reacţia Bucureştiului va fi de genul - nu e o analiză în detaliu, nu sunt bine informaţi acolo la Bruxelles. Deşi, la ce obiecţii ridică, par a fi foarte bine ancoraţi în realitate: cum ar fi cu o idee pertinentă despre începutul magistralei.
Comisia Europeană a transmis o scrisoare prin care cere clarificări legate de traseul ales de oficialii de la Bucureşti. Pe hârtie, planurile Ministerului Transporturilor arată că magistrala M6 va pleca de la actuala staţie 1 Mai, va ocoli prin Pajura, Piaţa Montreal şi va ieşi din Bucureşti prin nord, în zona Gării Băneasa. Potrivit Ziarului Financiar, oficialii europeni se întreabă, în acest context, de ce punctul de plecare nu este Piaţa Victoriei şi de ce s-a ales această rută ocolitoare. Dacă o persoană vrea să ajungă de la aeroport în centrul Bucureştiului, va trebui să schimbe metroul de trei ori.
La Bucureşti s-a gândit, însă, altfel. La elaborarea proiectului, Ministerul Transporturilor invoca legătura directă între Aeroportul Otopeni şi Gara de Nord, fără să mai fie nevoie ca pasagerii să schimbe peroanele sau trenurile. Dar cele două sunt legate deja de o linie feroviară care, ce-i drept, nu ajunge până în aeroport, dar se opreşte la doar 2 kilometri de acesta. Pe de altă parte, în scrisoarea Comisiei Europene se arată şi că oficialii de la Bucureşti au subestimat investiţia.
În planul de la Bucureşti, proiectul este stabilit la 1,39 de miliarde de euro. În plus, capacitatea de transport - estimată de autorităţi - la 50 de mii de călători pe oră este mult supraevaluată.
Dincolo de aceste critici, proiectul magistralei de metrou care o să lege Bucureştiul de Aeroportul Otopeni este unul care ridică multe semne de întrebare. Ministerul Transporturilor anunţa că finanţarea este asigurată, în condiţiile în care 300 de milioane de euro vin de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, iar de restul sumei nu prea se știe nimic. E drept, o cerere de finanţare a fost fost aprobata de Comisia Europeană, dar asta nu înseamnă ca vin imediat și banii. Spre exemplu, pe drum, a mai fost pierdut un împrumut de la Banca Japoniei de Cooperare. Au fost puse la dispoziţie aproximativ 370 de milioane de euro, încă din 2010, dar banii nu au fost cheltuiţi, motiv pentru care înţelegerea a căzut.
Şi în România nu a fost la prima greşeală de acest fel.
Şi Banca Europeană pentru Investiţii a anulat un împrumut de 465 milioane euro, acordat României în 2011, pentru tronsonul Universitate-Pantelimon. NU s-au efectuat trageri de fonduri în perioada 2013-2016.
Magistrala de metrou M6 are slabe şanse să fie gata până în 2020, aşa cum îşi propune Ministerul Transporturilor. Declaraţiile făcute în acest sens au fost catalogate drept iresponsabile de organizaţiile neguvernamentale care monitorizează lucrările mari de infrastructură. Licitaţiile ar fi trebuit organizate la începutul acestui an, dar nu s-a făcut niciun pas în acest sens.
Iar metroul Drumul Taberei este cel mai bun exemplu că statul se mişcă în ritm de melc atunci când vorba de asemenea proiecte de anvergură. Lucrarea nu este nici acum finalizată, în condiţiile în care acolo e vorba de 10 staţii, iar lucrările ar fi trebuit să fie gata în 2015. Prin comparaţie, proiectul magistralei M6 prevede 12 staţii de metrou, întinse pe mai mult de 14 kilometri.
Citiți și: FOTOGALERIE. Termen realist: când va circula metroul în Drumul Taberei
VIDEO. Cum arată galeriile metroului din Drumul Taberei
Astaldi a blocat conturile Metrorex
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News