Live

Ministrul Finanțelor: Aplicarea mecanismului e-TVA, amânată șase luni

Data actualizării: Data publicării:
Ministrul de Finanţe, Marcel Boloş. Foto: Facebook/ Marcel Boloș

Guvernul a aprobat vineri ordonanţa de urgenţă pentru modificarea unor acte normative în domeniul e-Transport, e-TVA şi e-Factura, care prevede, printre altele, prelungirea cu şase luni a termenului de aplicare a e-TVA, a anunțat ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, la finalul şedinţei Executivului.

„Astăzi s-au adoptat modificările la mecanismul e-TVA care prevede şase luni, până la 1 ianuarie 2025, extinderea perioadei în care notele de diferenţe privind TVA, dar şi notele justificative să nu fie percepute contribuabililor. În acest fel, Ministerul Finanţelor are posibilitatea să analizeze acest mecanism şi de unde rezultă diferenţa între ce e depus la Fisc şi notele depuse de contribuabili. Am aprobat constituirea Comitetului e-TVA împreună cu reprezentanţii din mediul de afaceri, din ANAF, să evaluăm dacă putem să avem alte propuneri de măsuri pentru îmbunătăţirea acestui mecanism”, a declarat Marcel Boloş la finalul şedinţei de guvern, potrivit News.ro.

El estimează la 120 de miliarde lei încasările din TVA la bugetul de stat în acest an.

„Este principalul nostru impozit din care se finanţează toate celelalte categorii de servicii publice, de la şcoli, spitale, unităţi sanitare şi drepturile de asistenţă socială, inclusiv pensiile. Este, cum spuneam, impozitul de care trebuie să avem grijă. El nu constituie un cost pentru întreprinderile mici şi mijlocii, pentru companiile din România. Este un impozit neutru. Nu afectează costurile de funcţionare ale firmelor”, a mai spus Boloș.

„Avem o obligaţie de reducere a gap-ului de TVA”

Ministrul de Finanţe a mai precizat că mecanismul e-TVA este necesar pentru că ţara noastră are obligaţia să reducă cu 5% gap-ul de TVA, conform PNRR, din anul 2025. Totodată, România trebuie să se alinieze standardelor OCDE care prevăd ca autorităţile fiscale, în relaţia cu contribuabilii, să lucreze cu declaraţiile de impozite şi taxe precompletate.

„De ce avem nevoie de e-TVA? Pentru că avem o obligaţie de reducere a gap-ului de TVA cu câte cinci puncte procentuale, conform PNRR, începând cu anul 2025. Trebuie să ne aliniem la obiectivele şi standardele OECD care prevăd ca autorităţile fiscale, în relaţia cu contribuabilii, să lucreze cu declaraţiile de impozite şi taxe precompletate. Acesta este viitorul administraţiilor fiscale, respectiv cea în care informaţiile privind impozitele şi taxele se regăsesc în aceste declaraţii de deconturi precompletate, la care şi noi am lucrat în cadrul mecanismului e-TVA”, a mai subliniat Boloş.

„S-a abrogat nota justificativă de TVA”

El a mai spus că ordonanţa de urgenţă prevede şi „extinderea de la 5 zile la 20 zile pentru informaţiilor din decontul completat”.

„S-a abrogat nota justificativă de TVA şi s-a înlocuit cu notificarea de conformitate şi a fost adăugat că nu va fi folosită notificarea de conformitate atunci când există erori materiale, inadvertenţe în bazele de date. Este aşa cum am făcut şi la e-Factura. Un ultim punct important a fost cel referitor la revizuirea contravenţiilor. Ele au fost reduse şi s-au introdus prevederile legale pentru măsurile de prevenţie, astfel încât, fiind un mecanism nou, să putem să luăm aceste măsuri atunci când identificăm că sunt situaţii ce privesc evaziunea fiscală”, a mai declarat Boloş.

Liberalul a punctat că „este un pachet de măsuri de digitalizare a României”.

„Alături de e-Factura, e-TVA, sunt în pregătire şi RO e-Proprietatea. Va avea o discuţie cu mediul de afaceri. În pregătire este Declaraţia unică inteligentă pentru PFA. Sunt în pregătire şi modulele antifraudă de organizare a inspecţiei fiscale şi antifraudă”, a mai spus el.

Modulele Antifraudă vor intra în testarea pilot din 1 august, a mai anunţat ministrul Finanţelor.

Punctul de amendă, înghețat

Potrivit acestei ordonanţe de urgenţă pentru modificarea unor acte normative în domeniul e-Transport, e-TVA şi e-Factura, precum şi pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, pentru protejarea puterii de cumpărarea a angajaţilor încadraţi cu salariul minim pe economie, Guvernul a modificat reglementările referitoare la aplicarea deductibilităţilor pentru acordarea unor beneficii salariale.

Astfel, pentru acordarea facilităţii fiscale privind neimpozitarea şi neincluderea în baza de calcul a contribuţiilor sociale obligatorii a sumei de 300 lei/lună, va fi ajustat plafonul lunar de 4.000 lei reprezentând venit brut realizat din salarii şi asimilate salariilor. Mai exact, vor fi excluse de la calculul acestuia contravaloarea tichetelor de masă, respectiv a indemnizaţiei de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024.

Decizia este luată de Guvern în contextul creşterii salariului minim pe economie, începând cu 1 iunie, de la 3.300 de lei la 3.700 de lei şi a stabilirii facilităţii de neimpozitare a sumei de 300 de lei.

De asemenea, actul normativ stabileşte că până la 31 decembrie 2024 punctul de amenda va fi în cuantum de 165 de lei.

Editor : B.P.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Digi Sport

FOTO Ce i-a scris un fan de la Genoa Dianei Șucu, după ce Dan Șucu a devenit patronul clubului! Reacția soției omului de afaceri

Descarcă aplicația Digi Sport

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Reacția lui Boloș după ce Fitch a revizuit perspectiva ratingului României. „E un semnal de alarmă”

Scandal la discuțiile de la Palatul Victoria pe viitorul buget. USR: „Au venit cu cifre coafate. Ni s-au pus în față creșteri de taxe”

Ministerul Finanţelor a împrumutat azi aproape jumătate de miliard de euro pentru finanțarea deficitului și a datoriei publice

Boloş: Două teme importante au fost agreate cu reprezentanţii Comisiei Europene. Care sunt acestea

Partenerii noștri