Live

Ce trebuie să facem dacă primim facturi uriașe la energie. Oficial ANRE: „Și furnizorul își dă seama că cineva a comis o eroare”

Data actualizării: Data publicării:
ANRE anunță noi reguli pentru furnizorii de energie electrică. Foto: Profimedia Images

Mulți români se plâng că au primit facturi uriașe la energie electrică. Un locuitor din Sectorul 1 al Capitalei a primit o factură de aproape 6.000 de lei pentru trei luni, la o adresă unde nu locuiește nimeni. Unui bihorean i s-a cerut să plătească o factură de peste 4.500 de lei, după ce la noul furnizor a ajuns un index greșit. Un alt bărbat a reclamat că a primit 4 facturi diferite, în aceeași zi, pentru aceeași adresă. Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedintele ANRE, a explicat la Digi24 ce trebuie să facem în cazul în care ne confruntăm cu astfel de situații.

Primul pas este să solicite informații, detalii de la furnizor. Dacă cineva are o neclaritate în privința conținutului facturii, trebuie să solicite clarificări de la furnizor, iar furnizorul are obligația să-i răspundă în maximum 15 zile. Și poate să solicite și suspendarea termenelor de plată în acest caz”, a spus Nagy-Bege.

După cele 15 zile de răspuns în care furnizorul e obligat să dea explicații și nu a primit, se poate adresa Autorității și vom analiza absolut toate situațiile – și avem destul de multe plângeri, din păcate, în cursul acestui an. Majoritatea sunt deja soluționate, am găsit problemele. Foarte multe cazuri se rezolvă prin sesizarea la furnizor. Pentru că și furnizorul își dă seama că cineva a comis o eroare. Hai să fim serioși, în aceste cazuri când sunt valori aberant de mari, în majoritatea cazurilor e vorba de o eroare. Dacă nu se rezolvă după primul pas, se implică autoritatea și în foarte multe cazuri chiar aplicăm amenzi pentru furnizori dacă au încălcat vreo reglementare”, a adăugat vicepreşedintele ANRE.

Întrebat dacă sunt și companii care au profitat de momentul liberalizării pieței pentru a-i „jecmăni” pe clienți, oficialul ANRE a răspuns: „Probabil că sunt . Au fost foarte multe contravenții, asta pot să confirm. Nu știu dacă s-au făcut cu rea intenție sau din greșeală, dar au fost foarte multe plângeri și am aplicat amenzi”.

El a adăugat că multe dintre aceste sancțiuni au fost date pentru întârzireri la citirea contoarelor, care conform legii trebuie citite o dată la 6 luni pentru energie electrică și la 3 luni pentru gaze naturale. De asemenea, ANRE are un proiect care prevede compensarea consumatorilor cărora nu le sunt citite la timp contoarele.

Distribuitorul va fi obligat să plătească compensații de 100 lei dacă nu e respectat termenul.

Bănuiesc că în cazul în care nu vorr citi un milion de contoare și au de plătit 100 de milioane de lei, deja o să-i coste și o să fie preocupați”, a spus Nagy-Bege.

„Dar fiecare consumator are dreptul de a citi contorul și de a transmite indexul contorului în fiecare lună. Pe factură trebuie să fie un număr de telefon dedicat pentru autocitire, un interval de timp care nu poate să fie mai scurt de 5 zile în care orice client poate să sune, să se identifice și să comunice indexul. Acest lucru se poate face și prin aplicațiile pe care pun la dispoziție majoritatea furnizorilor. Furnizorul este obligat să factureze pe această citire”, a adăugat el.

Editor : M.B.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Fostul preşedinte ANRE Niculae Havrileţ a fost trimis în judecată de DNA

Prosumatorii acuză ANRE că își menține privilegiile și apără interesele furnizorilor de energie

Mii de prosumatori se plâng că deși dau energie în rețea, nu-și primesc banii

ANRE: România trebuie să aibă comunități de energie. Avem peste 120.000 de prosumatori

Partenerii noștri