Live

București-Litoral. Se poate ajunge cu o mașină electrică?

Data actualizării: Data publicării:

Nu multe automobile electrice reușesc să parcurgă, în condiții reale de circulație și confort corespunzător, distanța dintre București și Constanța. Stațiile de încărcare a bateriilor electrice lipsesc pe autostrada A2, iar autonomia multor vehicule electrice este la limită.

Foto: Renault ZOE, unul dintre modelele cu șanse să ajungă pe Litoral, plecând din București 

Pe lângă prețul ridicat al unui autoturism electric, cel mai ieftin model costând aproximativ 15.000 de euro cu ajutorul bonusului „Rabla Plus”, acordat de Guvern, fanii acestui mijloc ecologic de deplasare sunt nevoiți să facă față încă unui impediment. Este vorba de absența stațiilor de încărcare a bateriilor, situație care duce la situații absurde. În pofida progreselor înregistrate în ultimii ani în tehnologiile de fabricare a bateriilor li-ion, proprietarii multor modele reușesc cu greu să parcurgă pe autostradă A2 distanța dintre București și Litoral.

Cele mai apropiate stații de încărcare din București, respectiv cea de pe bulevardul bucureștean Theodor Pallady, spre A2, și cea din parcarea hipermarketului de pe strada Cumpenei, la intrarea în Constanța, sunt despărțite de 213 kilometri. Versiunea de vârf a Nissan Leaf (cel mai vândut model de automobil electric), varianta superioară de 30 kWh, are o autonomie reală cuprinsă între 170 kilometri (standard american) și 250 de kilometri (cel european). Renault ZOE, cel mai comercializat model pe continentul european, are o autonomie mai bună însă insuficient de mare pentru a nu da emoții. Aceasta este cuprinsă în plaja 300 – 400 de kilometri atunci când bateriile sunt încărcate 100%. Încărcarea completă poate dura până la 8 ore, iar cele două stații menționate nu sunt dintre cele care oferă încărcare rapidă.

Teste realizate în februarie 2018 de către publicația germană AutoBild au indicat că doar trei din cele opt modele testate, printre cele mai populare din Europa, au depășit pragul de 200 de kilometri (în ordine descrescătoare Opel Ampera-e, Renault ZOE și Volkswagen e-Golf).

Consumurile teoretice anunțate de producători diferă de cele reale. Cele teoretice presupun că șoferii nu folosesc consumatori suplimentari, precum aerul condiționat sau radioul, iar depășirile și accelerațiile bruște lipsesc. O bună parte din energie este recuperată prin frânare, mai presupune consumul teoretic. Situațiile sunt mai degrabă întâlnite în traficul urban.

Pentru a fi călători fără emoții spre Litoral posesorii automobilelor electrice pot opta mai degrabă pentru vechiul drum spre mare, prin vecinătatea localității Slobozia, unde la Amara o stație de încărcare.

O hartă a stațiilor de încărcare din România este disponibilă aici.

Foto: Stațiile marcate cu maro sunt cu încărcare rapidă 

Situația rutei turistice București - Constanța nu este unică. Stațiile de încărcare lipsesc și pe alte rute turistice sau drumuri naționale care leagă orașe importante. Acestea nu sunt de găsit între Hunedoara și Oradea, în vecinătatea munților Apuseni, între București și Craiova, Cluj Napoca - Câmpulung Moldovenesc, estul Moldovei, Oltenia (cu excepția Craiovei), Maramureș.

Grosul stațiilor de încărcare sunt concentrate în jurul marilor localități, parcă pentu a confirma încă odată ipoteza că în România mașinile electrice sunt destinate circulației în zonele urbane.

În cei trei ani scurși de la deschiderea primei stații de încărcare, numărul acestora a ajuns la 130 de unități. Acestora li se vopr adăuag in următorii ani încă 40 de stații cu încărcare rapidă prin facilitatea proiectului european NEXT-E anunțat de către Comisia Europeană în iunie 2017. Acest proiect presupune montarea a 222 de statii multistandard de încarcare rapidă și 30 de statii de încarcare ultrarapidă (150-350 kW) de-a lungul retelei principale de transport pan-europene.

Numărul stațiilor din România este extrem de mic comparativ cu alte țări. Spre comparație, potrivit observatorului european pentru combustibili alternativi, Germania și Franța au câte 24.000-25.000 de puncte încărcare iar Olanda a depășit 35.000.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Valoarea tichetului pentru Rabla Plus ar putea fi ajustată în 2025, anunță ministrul Mediului

Ce se întâmplă cu programele Rabla. Ministrul Mediului: „Nu vreau să fie România ultima țară care mai finanțează mașini poluante”

Programele Rabla Clasic şi Rabla Plus încep azi. Care sunt etapele de înscriere pentru persoanele fizice și persoane juridice

Mircea Fechet: Derularea programelor Rabla Clasic şi Rabla Plus va începe în primăvara acestui an

Partenerii noștri