Fost președinte RADET, despre căldura din București, la iarnă: Ce se poate face repede? Putem face o rugăciune
Există riscul real să avem zile fără căldură în această iarnă, în București. Sistemul de încălzire din Capitală este în colaps, o spune administratorul ELCEN. Trebuie să se facă centrale noi, să se reabiliteze conductele. Dar asta necesită timp.
Repartitoarele de căldură vor fi obligatorii de la 1 ianuarie 2025
Incendiu puternic într-un bloc din Sectorul 3 al Capitalei. Două persoane au fost evacuate
O femeie ar fi furat produse medicale dintr-un spital din Capitală. Acestea erau apoi vândute de soțul ei în cabinete stomatologice
Șofer filmat cu un copil în brațe, la volan. Ce amendă riscă bucureșteanul căutat acum de poliție
Bărbat de 23 de ani, sub control judiciar la cinci luni după plângerea unei tinere care îl acuză că a abuzat-o sexual în București
Cum arată viața la bloc, într-un oraș în care oamenii se încălzesc și astăzi cu sobe pe lemne
VIDEO: Accident grav în Capitală. Au fost implicate patru mașini
Apa încălzită în oală, confort de Capitală. A venit frigul, caloriferele rămân reci
Referendumul lui Nicușor Dan a fost aprobat
Claudiu Crețu, administrator speciall ELCEN: Am spus că suntem aproape de colaps, într-o situație foarte dificilă, suntem în al 12-lea ceas. În ultimii ani s-a tot repetat că situația sistemului de termoficare al Capitalei este dificilă. Tot auzim asta în fiecare an, din pacate. Sistemul s-a degradat, nu au fost făcute reparații consistente... Și vara trecută am observat cu toții că a fost o problemă cu apa caldă. Din păcate, sezonul rece s-a apropiat, urmează încărcarea instalației de încălzire, și din păcate vor fi avarii și vor fi probleme.
Gabriel Dumitrașcu, fost președinte RADET: Ce se poate face repede? Repede putem face o rugăciune, cum s-a făcut și anul trecut, și acum doi ani, ca sistemul să mai reziste. Și spun asta în cunoștință de cauză. În urmă cu 5 ani am prezentat un plan coerent de abordare a renovarii sistemului de termoficare.
Din păcate, acest plan a rămas doar pe hârtie, la un an după acest plan, urmând insolvența RADET cu tot ce se știe despre acest calvar. În momentul de față, lucrurile sunt într o evoluție negativă și lucrul ăsta se constată de la iarnă la iarnă.
Dacă pierderea de apă brută din sistem era de aproximativ 800 de tone, vorbim de o medie zilnică în sezonul de iarnă 2015-2016, în ultima iarnă ea a depășit 2.000 de tone pe oră. Vă dați seama cât de gaurită este rețeaua, cât de neviabilă.
E nevoie de o strategie coerentă, de un concept clar, care să răspundă nevoilor bucureștenilor de apă caldă și căldură, dar nu în condițiile de acum 30-40 de ani, ci în condițiile actuale.
Ce vrea bucureșteanul consumator? Să o aibă la dispoziție, să și-o poată regla, și să plătească un preț corect pentru ea.
Plecând de la aceste așteptări, trebuie elaborată o strategie de remodelare și configurare a arhitecturii sistemului de termoficare din București. Personal sunt adeptul concurenței în ceea ce înseamnă producția de energie termică.
Deci alături de ELCEN și ceilalți doi producători de energie termică mai mici, trebuie să apară și alți producători privați, ppentru că doar prin concurență vom obține și suficiența cantității și prețul cel mai bun la consumatorul final. Și asta nu e treaba Primărie Capitalei, ci treaba capitalului privat, sau eventual a Ministerului Energiei.
Treaba Primăriei Capitalei este să reabiliteze sistemul de transport și distribuție, care este un monopol natural, încredințat prin lege PMB.
„Au fost cârpeli, s-au făcut intervenții. Pe o haină veche mâncată de molii am pus două petice în coate”
Termoenergetica e același RADET, dar cu altă denumire. Aceeași oameni, aceleași concepții, același mecanism funcțional. Dar haideți să vă spun de ce nu este viabil.
ELCEN e în insolvență și are o situație financiară critică. Termoenergetica, la fel, deja e înființată de un an și are mari datorii la furnizorii de energie termică și care i-au prestat servicii.
Au fost cârpeli, s-au făcut intervenții și le-am văzut cu toții, am văzut șantiere deschise pe magistralele RADET, dar ele n-au rezolvat decât probleme punctuale. Pe o haină veche mâncată de molii am pus două petice în coate.
Haina nu ne va ține cald la iarnă, deci nu s-a lucrat coerent, consistent, măcar să putem spune că tronsonul din Pantelimon sau Colentina este reabilitat și nu vor apărea probleme.
Probleme vor apărea pe toată harta Bucureștiului, dar cu preponderență în sectoarele 2, 3, și 6 care vor fi cel mai grav afectate.
Cu condiția de a avea un concept unitar de modernizare și reabilitare a rețelei, o reabilitare este posibilă nu mai devreme de 3 ani.
Editor : Liviu Cojan
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News