Cum ne protejăm cardurile bancare de fraude. La ce trebuie să fim atenți când scoatem bani din bancomat
Fraudele cu ajutorul cardurilor bancare sunt tot mai întâlnite, în ciuda elementelor de siguranță pe care le oferă băncile. Este nevoie însă ca și utilizatorul să fie precaut, să fie informat și să nu dea dovadă de naivitate, pentru că ingeniozitatea escrocilor ține pasul cu vremurile.
Hoții „2.0” români au speriat Europa
Copii români, duși la furat în Spania
Coronavirusul face victime și online. Cum profită atacatorii informatici de pandemie
Reacția lui Boloș după ce Fitch a revizuit perspectiva ratingului României
Culisele discuțiilor dintre PSD, PNL, UDMR și USR
Concluzii după întâlnirea comisiei pentru controlul SIE cu directorul Gabriel Vlase
Cum a decis Nicușor Dan să intre în cursa pentru Cotroceni
Horațiu Potra, amenințare voalată la adresa lui Iohannis. „Veneam la un profesor de fizică, îi dădeam un test”
Dominic Fritz anunță că, până joi cel târziu, se va tranșa dacă USR va face sau nu parte din noul guvern
Cardurile sunt de trei tipuri, în funcție de fondurile utilizate: de debit, unde fondurile sunt ale posesorului, debit cu overdraft sau descoperire de cont, unde fondurile sunt ale posesorului, dar există și o limită de creditare pusă la dispoziție de bancă, și, în fine, cardurile de credit, unde fondurile sunt puse la dispoziție de bancă cu o dobândă și costuri aferente.
În toate aceste cazuri, sunt portițe pentru fraudă și de aceea trebuie să știm cum ne protejăm informațiile și banii gestionați prin acest instrument bancar. Atenție, așadar, la modalitățile de fraudă!
Ce este „phishing”-ul. Metoda telefonului „de la instituții”
În unele situații, clienți ai băncilor posesori de carduri sunt sunați de către persoane care pretind a fi de la diverse instituții: Brigada Antifraudă, ANAF, DIICOT, DNA. Clienților le sunt solicitate informații despre carduri: numărul de card, dată expirării sau codul de securitate. Ulterior, sunt efectuate tranzacții pe internet, utilizând informațiile obținute prin telefon. Aceste tentativă poartă denumirea de „phishing”, o metodă prin care un utilizator neautorizat încearcă să intre în posesia datelor tale.
Iată câteva sfaturi pe care să le ai în vedere pentru protejarea informațiilor și a banilor gestionați.
În primul rând, să NU oferi informații despre cardul tău nimănui, indiferent cine le solicită, prin orice canal de comunicare: telefon, email sau SMS. Singura excepție este necesitatea de introducere a datelor cardului atunci când efectuezi plata online la comercianți prin mijloace sigure și autorizate.
Al doilea element important este să menţii confidenţialitatea PIN-ului, codului de securitate CVV şi a parolei 3D-Secure şi să protejezi integritatea acestora.
În al treilea rând, pentru asigurarea securităţii tranzacţiilor efectuate prin internet, te sfătuiesc să-ți înrolezi cardul în serviciul 3D-Secure. Aceasta îți oferă o siguranţă sporită în efectuarea tranzacţiilor prin internet.
Ce este skimming-ul și cum îl poți preveni
Cele mai des întâlnite tipuri de fraude în gestiunea cardurilor sunt însă skimming-ul și malware.
Skimming-ul este procesul de copiere a datelor stocate pe bandă magnetică a cardului, folosind dispozitive electronice speciale. În principiu, această operațiune se poate realiza în două zone:
- La ATM (bancomat), prin fixarea unui dispozitiv de copiere pe fanta de introducere a cardului, în vederea copierii informațiilor de pe bandă magnetică, și a unei tastaturi false sau a unei minicamere video pentru înregistrarea PIN-ului în momentul introducerii acestuia.
- În al doilea rând, la POS-ul comercianților. În momentul în care este efectuată plata, cardul este trecut suplimentar și printr-un alt dispozitiv pentru a copia informațiile de pe bandă magnetică.
Cum să previi un caz de skimming? În primul rând, tastatura sau partea ATM-ului ce conține fanta de introducere a cardului sunt detașabile. Poți încerca să le mișți în plan vertical sau orizontal.
Pentru a evita tentativele de fraudă la comercianți, POS-ul trebuie să fie la vedere, asigura-te că TU ești cel care face plata cu cardul, pe care NU trebuie să-l lași în afara razei tale vizuale.
PIN-ul trebuie memorat și nu trebuie păstrat nicăieri în proximitatea cardului. De asemenea, la introducerea PIN-ului este bine să acoperi tastatura cu cealaltă mâna.
Nu în ultimul rând, verifică lunar extrasul de cont, astfel încât dacă apar tranzacții suspecte, adresează-te băncii cât mai repede.
Cum te ferești de „malware”
În cazul fraudelor de tip malware, acestea apar la online banking. Vorbim despre aplicații software care au rolul de a instala fără știința ta coduri malițioase pe calculator pentru colectarea de date, accesarea rețelei, interceptarea datelor transmise, obținerea de drepturi de administrare asupra stației de lucru sau rețelei de sisteme.
Cum previi aceste cazuri? În primul rând, instalează un program antivirus și actualizează-l constant.
De asemenea, folosește aplicații și sisteme de operare din surse sigure și actualizate atât pe telefonul mobil, cât și pe calculator.
Nu deschide link-uri necertificate sau atașamente din email-uri ale unor persoane pe care nu le cunoșți.
Dacă ai fost victima unei fraude, contactează imediat banca pentru blocarea cardului și sesizează autoritățile cu privire la incident.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News