Live

CFR Marfă, adusă aproape de faliment. Comisia Europeană vrea banii înapoi

Data actualizării: Data publicării:

Cinci ani toate guvernările care s-au succedat la conducerea țării nu au făcut nimic pentru a redresa societatea națională de transport feroviar de marfă. Iertarea datoriilor acordată în 2013 în vederea privatizării CFR Marfă, privatizare eșuată, este acum considerat ajutor de stat de către Comisia Europeană. Comisia cere returnarea banilor.

 

 

 

Compania de stat nu are banii necesari pentru a returna banii și dacă CE va ajunge la concluzia că este ajutor de stat, CFR Marfă va intra în faliment sau va fi privatizată pe nimic. Piața va fi preluată de operatorii privați dar și de companiile de transport de marfă a unor țări vecine. Puținele vagoane și locomotive aflate în stare bună vor fi cumpărate pe nimic, potrivit Agerpres.ro. Odinioară România avea al șaptelea transport feroviar de marfă din Europa.

CFR Marfă va pierde o cotă importantă de piaţă şi ar putea intra chiar în faliment, în cazul în care Comisia Europeană constată, în urma investigaţiei pe care o derulează, că operatorul feroviar a primit ajutor de stat ilegal, a declarat, miercuri, Vasile Şeclăman, director al Direcţiei de Supraveghere Feroviară din cadrul Consiliului Concurenţei.

"Din informaţiile pe care le am, dacă este declarat ajutor de stat ilegal, CFR Marfă va fi nevoită să returneze suma şi acest lucru înseamnă o anumită greutate în activitatea pe care o va avea de atunci încolo şi poate duce chiar la pierderea unei cote importante de piaţă şi, să sperăm, că nu la faliment. Aici depinde foarte mult de managementul care se va aplica în condiţiile în care ajutorul de stat va fi declarat ilegal", a spus el, prezent la o conferinţă pe teme de profil.

Şeclăman nu a putut da detalii despre suma pe care CFR Marfă va trebui să o returneze, precizând că de acest caz se ocupă Direcţia de ajutor de stat din cadrul Consiliului Concurenţei.

Cauza acestei situații este un artificiu curios și complicat făcut în 2013 de către guvernul Victor Ponta la momentul privatizării. CFR Marfă, companie care avea datorii importante la CFR SA, a preluat de la aceasta datoriile CFR SA la bugetul de stat. Compania de Marfă și-a anulat astfel  obligațiile la CFR SA iar datoriile sale au fost convertite în acțiuni ce au revenit statului.

Privatizarea a eșuat în urma disputelor dintre guvernul Victor Ponta și fostul președinte Traian Băsescu dar și din cauza pregătirii necorespunzătoare a privatizării. Problema este că CE acceptă astfel de conversii a datoriilor în acțiuni doar o singură dată, in vederea privatizării. Deoarece procedura a eșuat CE cere acum Guvernului să recupereze de la CFR Marfă valoarea ajutorului.

El a mai spus că o eventuală decizie nefavorabilă îi va avantaja pe competitorii CFR Marfă, care vor prelua o parte din cota de piaţă a companiei de stat.

"Oricum va pierde din cota de piaţă pe care o are acum, de circa 36%, care se va duce către ceilalţi competitori. Pe piaţă sunt înregistraţi 22 de operatori feroviari de marfă, din care au funcţionat în perioada 2016 - 2017 un număr de 17 companii. Cinci dintre acestea au cotă de piaţă de peste 3%, iar principalul competitor al CFR Marfă este GFR, din grupul Grampet", a adăugat reprezentantul Consiliului.

Comisia Europeană a lansat, la jumătatea lunii decembrie 2017, o investigaţie aprofundată pentru a determina dacă stingerea de către statul român a datoriilor operatorului de transport feroviar de marfă CFR Marfă şi necolectarea datoriilor companiei i-au conferit acesteia un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.
În iunie, ministrul Transporturilor, Lucian Şova, afirma că, din informaţiile sale, soluţia va fi nefavorabilă companiei feroviare româneşti.

"După semnalele pe care le am, mai degrabă se îndreaptă către o soluţie defavorabilă companiei CFR Marfă şi eu fac toate eforturile să fim pregătiţi pentru ceea ce-i mai rău, adică o decizie nefavorabilă, situaţie în care va trebui, probabil, ca această companie să ia măsuri în vederea returnării contravalorii acelei tranzacţii, ceea ce este imens, lucru care poată să conducă la declararea insolvenţei sale”, afirma ministrul Transporturilor, Lucian Şova.

La finele anului trecut compania înregistra o datorie uriașă de peste un miliard de lei care depășea veniturile nete de aproximativ 800 milioane lei, dar și o pierdere de 157 milioane lei.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Digi Sport

EXCLUSIV Început abrupt de emisiune: ”Florin ne-a cutremurat cu o veste”. Dezvăluirea făcută imediat, în direct

Descarcă aplicația Digi Sport

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

O nouă rută va lega Autostrada de Centură Bucureşti Nord de viitorul terminal al Aeroportului Otopeni

A fost emisă autorizaţia de construire pentru lărgirea Centurii Bucureşti între Domneşti şi DN5. Când încep lucrările

Sorin Grindeanu: În această toamnă vom da în circulaţie primii 15 km din autostrada Piteşti-Sibiu

Drumul Expres Focșani-Brăila. CNIR a lansat licitația pentru execuția drumului de 73 km care va face legătura cu A7

Partenerii noștri