Live

Ce joburi vor dispărea în următorii 25 de ani și care vor fi la mare căutare

Data actualizării: Data publicării:
Oraşele din România ar trebui să fie specializate fiecare în domeniul care l-a consacrat, spune Dragoş Preda, secretar de stat în Ministerul Transporturilor. FOTO: Getty Images

Peste 10% dintre locurile de muncă actuale vor fi automatizate în următorul deceniu. Avertismentul vine din partea unei companii americane de tehnologie care precizează că printre joburile care vor dispărea în următorii 25 de ani se numără contabilii, lucrători agricoli şi chiar muncitorii în construcţii. La mare căutare vor fi, însă, analiştii în securitate cibernetică, designerii de avatari robotici, inginerii biomedicali și cei genetici. Argumentul angajatorilor este acela că roboţii sunt mai productivi decât oamenii, nu vor concediu şi nu îşi dau demisia.

Meserii precum „creator de realitate virtuală și augmentată” ori „designer avatari robotici” par acum de domeniul SF. Însă astfel de profesii vor lua locul joburilor clasice în următorii 10 ani, iar oamenii nu vor avea altceva de făcut decât să se adapteze cerinţelor impuse de piaţa muncii.

Ciprian a absolvit Facultatea de Inginerie mecanică şi Mecatronică din cadrul Politehnicii din Bucureşti.

Ciprian Zamfir, absolvent Inginerie mecanica și Mecatronică: Eu învăț să fac roboței care merg pe un circuit. Putem programa acei roboței să facă ceea ce vrem noi. Știu să coordonez oameni, spirit de echipă și cred că doar un inginer are aceste abilități.

Sunt exact calităţile pe care le vor „vâna” recrutorii în anii următori. Tocmai pentru că 10% dintre locurile de muncă actuale vor fi automatizate în următorul deceniu şi va fi nevoie, în primul rând, de oameni inteligenţi care să programeze roboţi. Recrutorii explică de ce angajatorii vor înceta să mai investească în resursa umană.

Bogdan Badea, CEO eJobs: Sunt acele meserii care pot fi replicate de o mașină sau de un program, software, cel mai bun exemplu ar fi zona de contabil primar care în anumite segmente a fost înlocuit. O mașină poate să lucreze 24 ore, un angajat nu. Și o mașină se poate strica, dar nu își poate da demisia. Practic ai un angajat care e 24 din 24, 7 zile din 7 la dispozitia ta și nici nu cere concediu.

Ciprian Zamfir, absolvent Inginerie mecanica și Mecatronică: Prietenul meu este Tiago. Este un robot pe care îl vom vedea în maxim 10 ani în industrie. Poate fi benefic și la un spital. Acest roboțel a fost creat cu scopul de a face triajul în spitale, de a nu mai fi nevoit doctorul să meargă în salon.

Lupta cu avansul tehnologic e deja pierdută. Ce putem face este să investim în cercetare şi să ne adaptăm noii ere, spun specialiştii.

Gabriel Petrea, director adjunct Politehnica din București: Tehnologia va intra foarte mult în zona medicală, fie că vorbim de telemedicină, inginerie genetică, uitați-vă cât de mult se investește acum pentru găsirea unui vaccin, ai nevoie de tehnologie și inginerie medicală pentru a produce acest vaccin. Și agricultura e un domeniu de viitor. Dacă România nu își dezvoltă agricultura și nu ajunge la o agricultură tehnologizată, n-o să fim competitivi. La fel: chimia, biochimia, materialele inteligente. Niciodată dezvoltarea tehnologică nu a dus la șomaj masiv, ci la reorganizare, recalificare și oamenii care și-au pierdut un loc de munca într-un anumit domeniu s-au recalificat și au găsit oportunități în alte părți.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Digi Sport

S-a cerut o măsură radicală, înaintea pronunțării deciziei de un trilion de euro: ”Să oprească tot. Mulți vor muri”

Descarcă aplicația Digi Sport

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

România, codașă la numărul de contracte de muncă part-time. De ce le ocolesc firmele. Explicațiile specialiștilor

Teama de concediere, marea frică a angajaților români. Studiu: Șeful, principalul stres la serviciu

Control ITM la Arena Națională: peste 600 de angajați munceau ilegal. Amenda primită

China a realizat 158 ​​km de autostradă folosind doar mașini autonome, roboți și drone

Partenerii noștri