Live

2,2 miliarde de euro au ajuns în buzunarul constructorilor care au speculat haosul din infrastructură. Ministru: Asta e taxa pe prostie

Data publicării:
Autostrada Sibiu-Pitești va avea un cost enorm,din cauza dificultății terenului Foto ilustrativ: Facebook / Asociatia Pro Infrastructura

România ar putea ajunge până la finalul anului la 916 kilometri de autostradă. Va rămâne, însă, pe penultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește rețeaua de drumuri rapide. În spatele nostru nu sunt decât bulgarii.

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, și-a dat si el seama de ceea ce șoferii  români și ONG-urile care urmăresc dezvoltarea infrastructurii din România știu deja. Proasta gestionare a proiectelor ne costă. Ne costă nu doar timp și bani. Peste 2,2 miliarde de euro au intrat suplimentar în buzunarul constructorilor care au speculat documentațiile făcute pe genunchi, birocrația și slaba implicare a funcționarilor în urmărirea lucrărilor.

Șeful de la transporturi spune ca este o taxă pe prostia autorităților din România.

Lucian Bode, ministrul Transporturilor: "Până la finalul anului ne propunem să recepționăm încă 43 de kilometri de autostradă: Sebeș-Turda, lotul 1, VO Bacău, cei 17 kilometri în regim de autostradă din centura Bacăului, Râșnov-Cristian".

Viitoarele inaugurări depind, însă, de vreme. Pentru ca finalul lunii decembrie să ne găsească cu o rețea de 916 kilometri de autostradă ne trebuie condiții meteo favorabile, spune șeful de la Transporturi, adică 20-25 de zile fără ploi.

Tot până la finalul anului ar urma să înceapă lucrările la încă 45 de kilometri de autostradă, drumuri expres și variante ocolitoare.

Turcii de la Alsim Alarko ar putea primi luna aceasta OK-ul pentru deschiderea șantierului pe lotul dintre Glina și Vidra de pe Autostrada de Centură Sud a Capitalei, cu o lungime de 17 kilometri. Constructorul turc lucrează deja din vară la lotul următor, cel dintre Vidra și Bragadiru.

Lucian Bode, ministrul Transporturilor: "Așadar, în acest an se va lucra pe autostrada de centură a Capitalei, zona de sud, pe loturile 1 si 2, adică pe 33 de kilometri. Mi-aș dori ca antreprenorul de pe lotul 3 să se trezească și să accelereze procedurile pentru avizarea documentației, a proiectului tehnic, astfel încât să emitem autorizația și ordinul de începere și pentru lotul 3 cât mai curând".

Pentru ritmul lent în care se construiesc autostrăzi în România, șeful de la Transporturi nu arată cu degetul doar spre drumarii neserioși, ci și spre funcționarul român, care nu se grăbește să-și facă treaba.

Potrivit lui Lucian Bode, lucrările la lotul 1 al autostrăzii Sebeș-Turda au tărăgănat, deoarece la mai bine de o lună de la rectificarea bugetară în urma căreia italienilor de la Pizzarotti li se alocaseră banii ceruți, funcționarul care trebuia să-și dea avizul nu era de găsit.

Proasta gestionare a proiectelor de infrastructură ne-a costat nu doar timp, ci și bani. Peste 2,2 miliarde de euro în ultimii 13 ani.

Lucian Bode, ministrul Transporturilor: "Am plătit până în acest moment 2,2 miliarde de euro, acele claimuri le-am numit și le numesc taxa pe prostie a autorităților statului român"

Blocajele apar din momentul în care ai un studiu de fe3zabilitate prost făcut. Când tu nu aloci așa cum se alocă în Europa 5-6% din valoarea proiectului pentru studiile de fezabilitate și cele geo.

Șeful Transporturilor dă în primul rând vina pe documentațiile făcute pe genunchi, apoi birocrația și slaba implicare a funcționarilor în urmărirea proiectelor și deblocarea lucrărilor.

Lucian Bode, ministrul Transporturilor: "Nu este posibil ca pe Sebeș-Turda să stai 4 ani de zile ca să poți reloca 3 sau 4 stâlpi dintr-o linie electrică de 110 kilovolți".

Nerealizarea la timp a exproprierilor este un alt motiv pentru care constructori pot trage de timp și cere bani în plus.

Editor : Georgiana Marina

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Suma uriașă pe care trebuie să o cheltuie UE în fiecare an pentru a ajunge la emisii zero în transport

Planul Guvernului pentru reducerea deficitului bugetar. E luată în calcul o cotă unică de TVA, de 19%

Majorarea taxelor sperie antreprenorii români. Ce spun oamenii de afaceri despre schimbarea sistemului de impozitare

Expert fiscal: TVA-ul va ajunge la 21% în 2026. „Este o majorare ciudată”

Partenerii noștri