Live

Mircea Miclea: Societatea devine mai bună prin experimentări, nu pentru că rămâne în casă. Altfel și acum eram în peșteră

Data publicării:
Foto: Agerpres

Mircea Miclea, fost ministru al Educației și profesor la Universitatea Babeș-Bolyai, spune că există o teamă care se răspândește mai rapid decât coronavirusul, o nouă religie care se instalează, cea a siguranței. Cercetătorul a spus că școlile ar fi putut să fie redeschise în județele cel mai puțin afectate, pentru a învăța cum să fie redeschise în toață țară la toamnă, când va începe un nou an școlar.

„Din păcate cred că, pentru ca să ne simțim în siguranță, vom renunța la o serie de lucruri pentru care înainte era imposibil să ne gândim să renunțăm, de exemplu libertatea. În 1918, în Transilvania era vârful pandemiei de gripă spaniolă, sate și orașe întregi în carantină. Fruntașii ardelenilor s-au dus din sat în sat, s-au ținut alegeri, și 120.000 de oameni s-au deplasat la Alba Iulia exact în perioada maximă a crizei. Datorită lor avem România pe care o avem. Au pus mai presus de siguranța lor un ideal național. Acum siguranța personală e totul, sunt în stare să sacrifice pentru siguranță orice. Acesta e un regres mare. Dacă va continua, vom renunța și la libertate și la dreptul la exprimare numai ca să ne simțim în siguranță”, a spus cercetătorul, miercuri seară, la Digi24.

„Sunt studii foarte serioase despre risc. Un sistem este mai în siguranță dacă experimentează, învață, se corectează și atunci devine din ce în ce mai în siguranță. Așa ajungem mai rezilienți, prin asumarea unor riscuri. Curentul electric, când a fost introdus pentru iluminat, era plin de riscuri - mureau mulți oameni, dar oamenii și-au perfecționat modul în care este utilizat și a devenit din ce în ce mai sigur”, a adăugat Mircea Miclea.

Profesorul universitar a pledat pentru mersul la școală în județele cel mai puțin afectate de coronavirus, pentru a experimenta.

„În Olt erau 17 infectați, în Vâlcea 20, în secuime. De ce să nu înceapă școală unde riscul de infectare este cvasi-nul? Cum o să explicăm peste 5-10 ani că nu a început școala din cauza unor riscuri derizorii? Societatea devine mai bună prin experimentări, nu pentru că rămâne în casă. De-a lungul istoriei dacă oamenii ar fi făcut lucrul acesta cred că și acum eram în peșteră”, a subliniat el.

„Frica vinde bine!”

Mircea Miclea a făcut o paralelă cu subiectul de zilele acestea, legat de proiectul privind autonomia Țintului Secuiesc - respins de Senat, și situația din jurul celui Doilea Război Mondial.

„După al Doilea Război Mondial s-a decis că frica vinde bine. Dacă ajungi să îi sperii pe oameni și te prevalezi că ești apărătorul lor, ei îți dau votul. Imediat după 90 veneau Vadim Tudor și Funar, ne amenințau că vin ungurii să ne ia Ardealul și erau votați. Așa s-a întâmplat în Germania, 29-33, ascensiunea lui Hitler. Cartea lui Erich Fromm - Frică de libertate - arată că atunci când un regim instituie frica în sufletele lor, el poate să devină autoritar, pentru că oamenii încep să vadă în el un apărător față de pericolele pe care acel regim le susține. E o tendință de a accentua și exagera pericolele pentru că sunt mulți care câștigă din asta. Frica vinde bine!”, a completat Mircea Miclea.

Fostul ministru al Educației a exemplificat cum s-ar fi putut redeschide școlile în județe precum Vâlcea, Olt, Gorj, Harghita sau Ialomița, unde cazurile de infectare sunt foarte puține: „Poți începe acolo cu a merge la școală cu jumătate din efective, ai putea merge cu jumătate de clasă de la 8 la 10, apoi de la 10 la 12 cu cealaltă jumătate de clasă.”

„Am învăța apoi din această expunere a unor copii ce ar mai trebui făcut, ce procedură perfecționată, față de decizia aberantă de închidere în casă. La toamnă vom ști cum să procedăm? Nu vom ști, pentru că n-am experimentat acolo unde riscurile erau mici. Să fie distanța dintre elevi atâta, să fie o oră pauză între cele două jumătăți de clasă și așa mai departe”, a completat el.

„Un sistem social devine mai rezistent învățând din încercările pe care le face. Oamenii, noi, devenim mai puternici pentru că învățăm să ne asumăm riscuri. Clausewitz, un general prusac, spunea că dacă te aperi mereu nu câștigi niciodată. Asta facem acum și rămânem în ultimul vagon al istoriei. Dacă vom continua să evităm riscurile cu orice preț, cred că vom ieși și mai slabi și mai în urmă decât am fost. Societățile care își vor asuma riscuri, gândind, nu riscând aberant, vor fi și mai în față decât au fost”, a concluzionat Mircea Miclea.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Digi Sport

”România părea că e Andorra”. A văzut tragerea la sorți din Liga Națiunilor și nu s-a abținut: ”Acolo îi e locul”

Descarcă aplicația Digi Sport

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Elevii se întorc astăzi la cursuri. Începe al doilea modul al acestui an şcolar

Coronavirusul SARS-CoV-2 și răspunsul imun înnăscut. Descoperirile care ajută la dezvoltarea unor medicamente mai eficiente

Mesajul lui Klaus Iohannis, la începutul anului școlar. Cum vrea președintele să fie măsurate performanțele elevilor

Nicușor Dan: O problemă cum e asta, pentru a IV-a, elevul o face dacă e stimulat să gândească. Aici e păcatul învățământului românesc

Partenerii noștri