Live

Amenzi mai mici pentru pensionari, o nouă propunere a parlamentarilor

Data publicării:
Foto: Shutterstock

Amenzi de două ori mai mici pentru şoferii pensionari. Este propunerea unor parlamentari care spun că vârstincii nu au destui bani să plătească atunci când încalcă regulile de circulaţie. Mai exact, cei doi senatori vor ca un punct de amendă să valoreze cât punctul de pensie, adică 100 de lei. În momentul de faţă fiecare punct de amendă scoate din buzunarul şoferilor 145 de lei, însă începând cu anul viitor poate ajunge la 190 de lei.

- Ce vârstă aveți?
-81.
- Mulţi înainte! Şi conduceţi la 81 de ani...
- Da şi încă, zic, conduc bine. Nu am avut niciodată o contravenţie pentru o greşeală gravă.

Valeriu conduce de câteva decenii pe şoselele din ţară. Recunoaşte însă că la această vârstă reflexele îl trădează.

- Sunt persoanele în vârstă mai predispuse să greșească în trafic?
- Da, da. Asta v-o spun pe propria-mi persoană, pentru că se mai diminueaza atenţia, reflexele.

Poate tocmai de acceea nu e de acord cu sancţiuni mai blânde pentru pensionari. Spune că se simte jignit de parlamentarii care vor să scadă amenzile pentru şoferii pensionari.

- E discriminatorie (...). O contravenție este în egală măsură gravă, indiferent că este facută de un vârstnic sau de un tânăr.

Parlamentarii văd altfel situaţia. Un pensionar câştigă prea puţin, spun ei, pentru a plăti amenzi atât de mari.

„Un punct de amendă este de 145 de lei şi de la 1 ianuarie 2019 se preconizează a fi 190 de lei. Un pensionar, la pensia media pe anul 2017, a primit 1.071 de lei. Incomparabil mai mică decat 1.900 salariul mediu pe economie”, spune Dorin Bădulescu, senator PMP.

Specialiştii atrag atenţia însă că şoferii în vârstă nu sunt supuşi unor teste riguroase şi de multe ori pot pune în pericol viaţa altor oameni.
„Cred însă că măsura ar putea fi corelată cu anumite examene, testări care să verifice într-un fel modul în care participantul la trafic care a depășit o vârstă are în continuare deprinderile necesare conducerii pe drumurile publice”, spune Bogdan Toader, polițist, sindicatul Europol.

„Sunt factori importanți care scad și aici mă refer la auz, la văz, reacția fiecărui conducător auto, reflexele pe care le are în trafic, timpul de reacție”, subliniază Sorin Ene, pilot.

- Cât de des conduceți?
- Zi de zi.
- Zilnic? Și aveți probleme în trafic?
- Câteodată. Uitați-vă. E lovită mașina. Câteodată, râde femeia mai în vârstă.

Trei sferturi dintre accidentele în care au fost implicați pensionari au fost cauzate chiar de către aceștia. Ponderea este cu 5% mai mare decât în cazul tinerilor cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani.

„Tineretul ăsta e mai...e agitat, mai fițos, cum se zice”, spune un bărbat trecut de prima tinerețe.

„Nu am avut experiențe negative cu pensionari. Poate doar cu mers încet. Asta cu mersul încet, da”, spune un șofer tânăr.

Propunerea de lege se află în acest moment la Senat. Decizia finală aparţine deputaţilor.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Concediu simultan pentru ambii părinți în familiile cu gemeni, tripleți sau multipleți. Care sunt beneficiile

Valabilitatea permisului de armă va fi prelungită pentru o perioadă de cinci ani. Care sunt condițiile

Țepe pe internet cu anvelope de iarnă. Cum vă puteți feri de ofertele-capcană: „Au crezut că le cumpără noi și erau reșapate”

Ucraina pregătește o lege a demobilizării. În prezent, recruții ucraineni pot reveni în civilie doar dacă sunt răniți pe front

Partenerii noștri