Codul de procedură penală este parțial neconstituțional
Codul de procedură penală este parţial neconstituţional, a decis vineri Curtea Constituţională a României. Astfel, judecătorii CCR au admis o parte dintre sesizările formulate de preşedintele Klaus Iohannis, ÎCCJ şi a unor partide din opoziţie.
ACTUALIZARE. Codul de procedură penală se va întoarce acum în Parlament pentru a fi pus în acord cu prevederile constituţionale.
Judecătorii au conexat sesizările făcute de toate părțile și astfel a reieșit un total de 94 de articole pe care le-a analizat. Mai bine de jumătate dintre acestea au fost considerate constituționale. De pildă, sesizarea președintelui că n-ar fi fost respectat bicameralismul a fost respinsă. Trebuie așteptată însă motivarea Curții Constituționale pentru a afla cu exactitate ce articole au fost declarate neconstituționale.
Culisele discuțiilor dintre PSD, PNL, UDMR și USR
Tensiuni în coaliția pro-europeană. Întâlnire PSD-PNL-UDMR, fără USR
Romașcanu, PSD, după anunțul primarului Capitalei: Avem doar la USR doi candidați
Liderii coaliției proeuropene s-au întâlnit pentru o nouă rundă de negocieri
Kelemen Hunor spune că PSD e îndreptățit să dea prim-ministrul în noul Guvern. Ce crede despre ideea unei rotații a premierilor
PSD-PNL-USR-UDMR încep negocierile pentru formarea unui nou Guvern
PSD cere funcția de premier în viitorul Executiv
Ludovic Orban: Democrația în România aproape nu mai există. Decizia CCR calcă în picioare voința exprimată de cetățenii români
Călin Georgescu acuză statul român că „a călcat democrația în picioare”, după decizia CCR. „Lucrurile nu vor rămâne așa”
Au fost foarte multe sesizări de neconstituționalitate din partea președintelui, a opoziției și a magistraților Înaltei Curți. De pildă, unul dintre articolele contestate este acela că urmărirea penală poate dura doar un an, dacă în această perioadă procurorii nu au adunat suficiente probe, dosarul este clasat în mod obligatoriu.
O altă prevedere controversată: dacă în primă instanță un inculpat a primit achitare, este imposibil ca în instanța de apel să fie condamnat dacă nu sunt administrate noi probe sau dacă nu sunt readministrate cele care deja au fost luate în considerare de prima instanță.
De asemenea, inculpatul trebuie să fie informat cu privire la tot ce se întâmplă cu dosarul lui: să fie anunțat când i se fac percheziții la domiciliu, dar și când sunt audiați martori.
În legătură cu interceptările s-au schimbat foarte multe lucruri în acest Cod de procedură penală. De pildă, dacă în cazul unor interceptări sunt obținute probe noi pentru eventuale alte noi infracțiuni, ele trebuie, practic, ignorate, iar dacă cineva filmează o infracțiune sau indicii cum că există, procurorii nu pot să o folosească decât dacă persoana care a filmat-o este direct implicată.
Parlamentarii au mai decis ca, în cazul în care se fac interceptări pe mandate de siguranță națională și se descoperă indicii că și alte infracțiuni au fost săvârșite, ele nu pot fi urmărite de către procurori.
Rămâne de văzut care dintre aceste aspecte controversate au fost găsite neconstituționale de judecătorii CCR.
Curtea Constituţională discută, joi, sesizările formulate de şeful statului, precum şi de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, de PNL şi de USR asupra Legii 304 privind organizarea judiciară şi asupra modificărilor aduse Codului de procedură penală, transmite News.ro.
Pe ordinea de zi a şedinţei din 25 septembrie a CCR s-au aflat obiecţiile de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr.135/2010 privind Codul de procedură penală, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr.304/2004 privind organizarea judiciară, obiecţii formulate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, de 94 deputaţi PNL, USR şi neafiliaţi, şi, respectiv, de preşedintele Klaus Iohannis.
La finalul şedinţei din 25 septembrie, Curtea Constituţională a precizat, într-un comunicat de presă, că, având nevoie de timp, a amânat începerea dezbaterilor pentru 11 octombrie.
PNL şi USR au anunţat în 21 iunie că au sesizat Curtea Constituţională cu privire la proiectul de lege prin care s-a modificat Codul de procedură penală. Deputatul PNL Ioan Cupşa spunea că sesizarea are în vedere peste 50 de articole neconstituţionale, unele dintre ele fiind neclare sau aproape de necitit, iar alte peste 20 de texte din lege “vădesc un paralelism legislativ”. La rândul său, deputatul USR Stelian Ion spunea că decizia CCR pe acest proiect de lege va fi una dintre cele mai aşteptate, fiind ocazia prin care să li se “taie avântul acestor persoane care doresc să încurajeze infracţiunile şi doresc să îi avantajeze pe infractori”.
Legea a fost atacată la CCR şi de către Înalta de Casaţie şi Justiţie, decizia fiind luată de magistraţii instanţei supreme în Secţiile Unite. De altfel, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a sesizat de mai multe ori Curtea Constituţională, în ultimul an, cu privire la cele trei legi al justiţiei.
Legea de modificare a Codului de procedură penală a fost atacată la Curtea Constituţională, în 10 iulie, şi de către preşedintele Klaus Iohannis, tot atunci el sesizând CCR şi asupra modificărilor aduse Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciară. De asemenea, şeful statului i-a transmis o scrisoare preşedintelui Curţii Constituţionale, Valer Dorneanu, în care solicită ca termenul de dezbatere a sesizării să fie astfel stabilit încât opinia Comisiei de la Veneţia să poată fi valorificată.
Proiectul PSD-ALDE-UDMR de modificare a Codului de procedură penală a fost votat în 18 iunie de plenul Camerei Deputaţilor, în calitate de cameră decizională.
Printre modificări se numără faptul că procurorul poate dispune luarea măsurii controlului judiciar pe o perioadă de cel mult 30 de zile, care poate fi prelungit cu cel mult 160 de zile, iar dacă probele dintr-o înregistrare sunt obţinute în mod nelegal, procurorul poate să le distrugă şi întocmeşte un proces-verbal în acest sens şi îl va depune la dosarul în cauză. De asemenea, măsura arestării preventive poate fi luată numai dacă din probe rezultă dovezi sau indicii temeinice. În forma actuală, procurorul poate dispune luarea măsurii controlului judiciar faţă de inculpat, dar fără a fi specificat un termen limită. Modificarea adusă în cazul arestării preventive este că judecătorul sau instanţa de judecată poate decide măsura arestului preventiv doar dacă din probe rezultă probe sau indicii temeinice, fiind eliminată formularea “suspiciuni rezonabile”.
Măsura arestării preventive poate fi luată de către judecătorul de drepturi şi libertăţi, în cursul urmăririi penale, sau de către instanţa de judecată în faţa căreia se află cauza, în cursul judecăţii, numai dacă din probe rezultă probe sau indicii temeinice. Într-o altă modificare a fost introdusă sintagma “în mod excepţional” şi “motivată” în ceea ce priveşte aducerea cu mandat a unui suspect sau inculpat. “Suspectul sau inculpatul poate fi adus cu mandat de aducere, chiar înainte de a fi fost chemat prin citaţie, numai în mod excepţional şi motivat, dacă această măsură se impune în interesul rezvolvării cauzei”, potrivit amendamentului adoptat de Comisia specială.
O altă prevedere introduce un termen de până la 6 luni de la săvârşirea unei infracţiuni pentru depunerea unui denunţ “Pentru ca o persoană să beneficieze de dispoziţiile referitoare la reducerea limitelor de pedeapsă, denunţul trebuie să fie depus într-un termen de maxim 6 luni de la data la care persoana a luat cunoştinţă de săvârşirea infracţiunii”, spune amendamentul.
Potrivit unui alt amendament PSD, “după încetarea măsurii de supraveghere tehnică, procurorul informează, în scris, în cel mult 10 zile, pe inculpatul care a fost subiect al unui mandat despre măsura de supraveghere tehnică ce a fost luată în privinţa sa”.
Totodată, Comisia specială pentru legile justiţiei a modificat articolul 453 din Codul de procedură penală privind "cazurile de revizuire" şi a introdus un alineat nou care stabileşte când poate fi cerută revizuirea hotărârilor judecătoreşti definitive cu privire la latura penală. Deputatul USR Stelian Ion afirma că această modificare i-ar permite liderului PSD, Liviu Dragnea, să ceră repunerea în instanţă a dosarului "Referendumul", în care a fost condamnat la doi ani de închisoare cu suspendare, după ce judecătorul care a soluţionat cauza, Livia Stanciu, nu a redactat şi semnat motivarea deciziei. Astfel, este vorba despre articolul care prevede condiţiile de revizuire a hotărârilor judecătoreşti. “Revizuirea hotărârilor judecătoreşti definitive, cu privire la latura penală, poate fi cerută şi în cazul neredactării şi/sau nesemnării hotărârii de condamnare de judecătorul care a participat la soluţionarea cauzei”, se arată în modificarea făcută la articolul 453, alin. (1), lit. g) din Codul de procedură penală.
Potrivit unui alt amendament PSD, “după încetarea măsurii de supraveghere tehnică, procurorul îl informează în scris, în cel mult 10 zile, pe inculpatul care a fost subiect al unui mandat despre măsura de supraveghere tehnică ce a fost luată în privinţa sa”.
De asemenea, UDMR a propus ca înregistrările de pe camerele de supraveghere şi cele realizate în locurile publice să poată fi constituite ca probe. Astfel, s-a decis că probele obţinute în mod nelegal nu pot fi folosite în proces, fiind “lovite de nulitate absolută”. De asemenea, “probele şi mijloacele de probă excluse se păstrează sigilate la sediul parchetului, în ceea ce priveşte cauzele aflate în faza de urmărire penală, respectiv al instanţei, în cea ce priveşte cauzele aflate în curs de judecată”.
Totodată, PSD a propus un amendament care spune că audierea unei persoane nu poate dura mai mult de 6 ore din 24 de ore, iar perioadele de 6 ore nu pot fi consecutive, intervenind un interval de 12 ore. Declaraţiile suspectului sau inculpatului vor fi înregistrate, la cerere, cu mijloace tehice audio şi puse integral la dispoziţiile apărării. Înregistrările de pe camerele de supraveghere, precum şi cele realizate în locuri publice, pot constitui mijloace de probă.
“În cursul urmăririi penale şi al judecării cauzei în procedură sunt interzise comunicările publice, declaraţiile publice precum şi furnizarea de alte informaţii, direct sau indirect, provenind de la autorităţile publice referitoare la faptele şi persoanele care fac obiectul acestor proceduri şi nu se pot referi la persoanele suspectate sau acuzate ca şi cum acestea ar fi fost condamnate”, se arată în amendamentul propus de PSD şi UDMR şi adoptat în Comisia condusă de Florin Iordache.
De asemenea, o altă modificare prevede că, “dacă organele judiciare au comunicat public date şi informaţii privind începerea urmăririi penale, luarea unor măsuri preventive sau trimiterea în judecată a unei persoane, acestea sunt obligate să comunice în mod similar şi soluţiile de achitare, clasare sau încetare a procesului penal, după caz”. “În cursul urmării penale sau al judecăţii organele de urmărire penală sau instanţa de judecată pot comunica public date despre procedurile penale care se desfăşoară doar atunci când datele furnizate justifică un interes public sau acest lucru este necesar în interesul descoperirii faptelor şi aflării adevărului în cauză”, se arată într-un amendament al CSM şi adoptat de Comisie.
Legea 304 privind organizarea judiciară a fost atacată de mai multe ori la Curte atât de către PNL şi USR, cât şi de către preşedintele Klaus Iohannis, sesizările acestora fiind respinse.
În luna iunie, Curtea Constituţională a respins o nouă sesizare a preşedintelui Klaus Iohannis asupra modificărilor aduse Legii 304/2004 privind organizarea judiciară. De asemenea, Legea a fost respinsă trei ori de Parlament în forma trimisă de şeful statului la reexaminare.
Toate cele trei legi ale Justiţiei - Legea 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, Legea 304/2004 privind organizarea judiciară şi Legea 317/2004 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) - au fost atacate la Curtea Constituţională de către preşedintele Klaus Iohannis care, de asemenea, le-a trimis la reexaminare.
Comisia de la Veneţia a emis în 13 iulie o opinie preliminară în legătură cu modificările la cele trei legi ale justiţiei din România, formulând o serie de recomandări, între care menţinerea rolului preşedintelui şi al CSM în numirea/revocarea procurorilor de rang înalt, renunţarea la schema de pensionare anticipată a procurorilor, eliminarea sau redefinirea prevederilor care le permit procurorilor şefi să invalideze, ca neîntemeiate, soluţiile procurorilor. Experţii Comisiei de la Veneţia consideră că noile prevederi ar putea conduce la o presiune excesivă asupra judecătorilor şi procurorilor, subminând independenţa sistemului judiciar.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News