Înmatriculare suspendată și amenzi mai mari în 2025. Ce categorii de șoferi riscă sancțiuni majore dacă sunt opriți în trafic
Orice autovehicul care circulă pe drumurile publice din România are nevoie de o inspecție tehnică periodică (ITP) pentru a putea călători legal și în condiții de siguranță. ITP-ul are o valabilitate limitată, în funcție de anul de fabricație al vehiculului. Ce amenzi riscă șoferii care circulă cu ITP expirat.
Tarifele pentru efectuarea inspecției tehnice periodice variază în funcție de tipul autoturismului, dar și de stația unde se face verificarea.
Ce este inspecția tehnică periodică și în ce constă verificarea auto
Inspecția tehnică periodică (ITP) este obligatorie în România, impusă de legislația rutieră în vigoare, și reprezintă o verificare a autovehiculului, de la starea de frânare și direcție, până la starea sistemului de iluminare.
ITP-ul se efectuează în centre autorizate de Registrul Auto Român, de către personal specializat și, în urma finalizării verificărilor, se obține un certificat completat și semnat de către stația autorizată. Certificatul cuprinde informații precum clasa și numărul de înmatriculare al autovehiculului, kilometrii totali parcuși, rezultatul evaluării tehnice sau locul și data inspecției.
“În ţările membre ale Uniunii Europene, cât şi în ţările candidate la integrare în UE a fost iniţiat şi dezvoltat sistemul de efectuare a ITP supravegheat de către o instituţie desemnată de autorităţi (stații ITP). În acest sistem, autorizarea staţiilor ce efectuează ITP se face în principal după criterii tehnice, iar în anumite state şi după criterii teritoriale (limitarea numărului de staţii în funcţie de suprafaţă şi de numărul vehiculelor înmatriculate).
În România, inspecţiile tehnice periodice se efectuează de către Registrul Auto Român (R.A.R.), organism tehnic specializat al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii prin reprezentanţele sale judeţene sau prin operatori economici autorizaţi şi monitorizaţi de R.A.R.
Autoritatea RAR. se concretizează prin folosirea mărcii înregistrate R.A.R. de către operatorii economici autorizaţi sau de către instituţiile publice autorizate”, potrivit Registrul Auto Român.
La ce perioadă de timp se face inspecția tehnică periodică
„Inspecția tehnică periodică este importantă deoarece reprezintă controlul responsabil al vehiculelor/ autovehiculelor cu care ne deplasăm zilnic, în scop personal sau profesional. Această verificare este făcută de un personal calificat (la stațiile autorizate RAR).
Orice defecțiune la sistemul de direcție/ frânare poate avea un impact major, uneori chiar catastrofal, asupra siguranței rutiere.
Recomandarea noastră, a reprezentanților RAR, este ca, pe lângă vizitele impuse la stațiile de inspecție tehnică periodică, conducătorii auto să nu neglijeze nici reparațiile care se impun asupra vehiculelor pe care le dețin.
Când este cazul, îndemnăm șoferii să facă reparații specifice în service-uri autorizate ale Registrului Auto Român”, a declarat pentru Digi24 Florentin Iordache, Șef Reprezentanță RAR Grivița (București).
- Mașinile noi, sub 3 ani vechime, trebuie să efectueze prima inspecție tehnică la 3 ani de la data primei înamtriculări, iar pentru următoarea inspecție tehnică periodică, se ia în calcul data precedentă a verificării.
- Mașinile cu vechime între 3 și 12 ani, trebuie să efectueze ITP-ul la fiecare 2 ani.
- Mașinile cu vechime peste 12 ani trebuie să efectueze ITP-ul anual.
Acte necesare pentru ITP
Lista actelor necesare pentru inspecția tehnică periodică:
- Polița de asigurare RCA valabilă. Poliță RCA (răspundere civilă auto) este obligatorie în România, iar în lipsa unui document valabil, un autoturism nu poate circula pe drumurile publice;
- Certificatul de înmatriculare (talonul autoturismului);
- Cartea de identitate a mașinii, în original;
- Cartea de identitate a persoanei care merge să efectueze ITP-ul.
Cât costă ITP în 2025
Prețul pentru inspecția tehnică periodică variază în funcție de stația de inspecție aleasă, dar și de tipul autoturismului. Costul poate fi de până la 200 lei pentru autoturism.
Amenzi pentru ITP expirat
Dacă inspecția tehnică periodică a autovehiculului a expirat, înmatricularea respectivului autovehicul este suspendată automat.
Astfel, șoferii care circulă cu o mașină care nu are ITP valabil comit două abateri rutiere:
- Conducerea unui autoturism fără inspecție valabilă. În acest caz, șoferii pot primi între 9 și 20 de puncte de amendă;
- Conducerea unei mașini a cărei înmatriculare a fost suspendată. În acest caz, șoferii pot primi 20 de puncte de amendă.
Cele două sancțiuni se cumulează, ceea ce înseamnă o amendă cuprinsă între 3.645 pana la 8.100 de lei.
În plus, certificatul de înmatriculare al vehiculului este reținut, iar proprietarul este obligat să efectueze inspecția tehnică la Registrul Auto Român pentru a redobândi talonul auto.
Ce se întâmplă dacă certificatul de înmatriculare a fost reținut la un control în trafic
"<Am venit la RAR ca să-mi recuperez talonul> este expresia pe care o auzim cel mai des de la cei care ajung într-o reprezentanță pentru verificările în vederea redobândirii certificatului de înmatriculare, indiferent de motivul pentru care acesta a fost reținut în trafic de polițiștii rutieri: lipsă ITP sau defecțiuni tehnice.
Vrem să fiți informați și să aveți o imagine clară asupra a ceea ce intră în atribuțiile Registrului Auto Român. Colegii noștri nu au dreptul să oprească autovehicule în trafic și nici să rețină un certificat de înmatriculare. În cadrul unui control efectuat de un echipaj mixt RAR-Poliția Rutieră, aceste decizii le poate lua doar reprezentantul MAI.
Specialiștii Registrului Auto Român doar verifică autovehiculul cu ajutorul echipamentelor disponibile în autolaboratorul CTT și întocmesc un raport cu constatările, pe care îl înmânează polițistului rutier. Acesta poate lua decizia aplicării unei sancțiuni", a declarat pentru Digi24 Roxana Dima, purtător de cuvânt Registrul Auto Român (RAR).
Ce facem când vă prezentați la RAR pentru verificările în vederea redobândirii certificatului de înmatriculare?
În cazul în care CI a fost reținut doar pentru lipsa ITP, la reprezentanța RAR se efectuează verificarea tehnică așa cum este prevăzută în RNTR 1. Dacă vehiculul este declarat admis, colegii noștri eliberează o dovadă a efectuării acestei proceduri, iar proprietarul se adresează structurii de poliție care a reținut CI pentru a-l recupera.
În cazul în care CI a fost reținut pentru defecțiuni tehnice, la reprezentanța RAR se verifică doar remedierea acestora, cu excepția situației în care alte neconformități pot fi constatate printr-o observare directă.
Dacă se constată că deficiențele nu mai există, reprezentantul RAR va menţiona acest lucru pe originalul dovezii înlocuitoare a certificatului de înmatriculare. Dovada înlocuitoare cu înscrisul respectiv permite proprietarului redobândirea certificatului de înmatriculare, conchide purtătorul de cuvânt RAR.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News