Avocatul Poporului: Respingerea rapoartelor de activitate încalcă dispozițiile constituționale și legale
Respingerea de către Parlament a rapoartelor de activitate pentru anii 2018-2020 este un abuz și încalcă dispozițiile constituționale și legale, susține Avocatul Poporului: „Ca o garanție a independenței, nici Constituția, nici legea organică de organizare nu au prevăzut posibilitatea aprobării/respingerii raportului anual prin vot”. PNL-USR-PLUS și UDMR vor să o înlocuiască pe Renate Weber din funcția de Avocat al Poporului.
Într-un comunicat transmis marți, Avocatul Poporului invocă prevederile Constituţiei şi Legii de organizare a instituţiei, menţionând că, potrivit acestora, Avocatul Poporului este o autoritate publică autonomă şi independentă faţă de orice altă autoritate publică, în condiţiile legii. De asemenea, precizează sursa citată, Avocatul Poporului nu poate fi supus niciunui mandat imperativ sau reprezentativ şi nu poate fi obligat de nimeni să se supună instrucţiunilor sau dispoziţiilor sale, iar în exercitarea atribuţiilor sale, Avocatul Poporului nu se substituie autorităţilor publice.
„Toate acestea sunt rezultatul poziţiei constituţionale aparte a instituţiei şi explică de ce, în fapt, Avocatul Poporului răspunde numai în faţa Parlamentului, răspundere ce se materializează prin obligaţia prezentării de rapoarte anuale sau speciale. Prin acestea, Avocatul Poporului are ocazia să evidenţieze lipsurile şi disfuncţiile grave din administraţie şi să facă recomandări privind modificarea legislaţiei, sau să propună măsuri de altă natură pentru ocrotirea drepturilor şi libertăţilor persoanelor”, se arată în comunicat.
În data de 25 mai, Avocatul Poporului a participat la şedinţa comună a Comisiilor juridice din cele două Camere ale Parlamentului, în cadrul căreia au fost dezbătute şi respinse rapoartele de activitate pentru anii 2018, 2019 şi 2020 "în pofida faptului că nici Constituţia şi nici Legea nr. 35/1997 nu prevăd o astfel de procedură".
„Ca o garanție a independenței Avocatului Poporului, nici Constituția, nici legea organică de organizare și funcționare a instituției nu au prevăzut posibilitatea aprobării/respingerii raportului anual prin votul Parlamentului, singura prevedere expresă fiind cea referitoare la prezentarea în ședința comună a celor două Camere ale Parlamentului (art. 60 din Constituție). Potrivit procedurilor parlamentare, dezbaterea nu înseamnă votarea raportului, dezbaterea și votarea fiind etape distincte ale procedurii parlamentare”, conform Avocatului Poporului.
Instituția mai precizează că pe ordinea de zi a şedinţei comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului de marţi se află rapoartele de activitate pentru anii 2018-2020, dar Avocatul Poporului nu a fost invitat la şedinţa respectivă pentru a prezenta aceste rapoarte, potrivit art. 60 din Constituţie.
Potrivit sursei citate, din competențele Avocatului Poporului, de a veghea la respectarea drepturilor și libertăţilor de către administrația publică centrală și locală, rezultă că rolul rapoartelor Avocatului Poporului este acela de a constitui mijlocul prin care Parlamentul ia act de activitatea administrației publice și de lacunele legislative identificate în urma activității desfășurate de Avocatul Poporului, astfel încât să poată dispune măsuri pentru îmbunătățirea activității autorităților administrației publice și a legislației.
Preşedintele UDMR, Kelemen Hunor, a declarat luni, la finalul şedinţei coaliţiei guvernamentale, că rapoartele de activitate ale Avocatului Poporului vor fi respinse marți, în plenul reunit al Parlamentului, urmând ca în luna septembrie Renate Weber să fie înlocuită.
Pe 25 mai, Comisiile juridice ale Camerei Deputaţilor şi Senatului au respins raportul privind activitatea Avocatului Poporului pe anul 2020.
Editor : I.C
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News