Live

Video Exclusiv Statul la stat. În România, drumurile județene sunt doar în acte. Pe teren e doar pământ: „Trăim în epoca de piatră”

Toma Petcu Data actualizării: Data publicării:
Aproape o treime din totalul drumurilor publice sunt de pământ, cel mult cu piatră. FOTO: Captură video Digi24

În România avem o vastă rețea de drumuri județene fantomă. Există doar în acte. Pe teren nu-s de găsit. De-a lungul timpului autoritățile au clasificat, din pix, mii de kilometri de drumuri de pământ sau pietruite drept drumuri județene și le-au lăsat așa. Nimeni nu s-a mai obosit să le asfalteze. Șoferii care vor să le folosească descoperă cu stupoare că șoselele nu există. Sunt doar niște fâșii înguste de pământ folosite de căruțe și tractoare. Rușinos este că în 2023 aproape o treime din totalul drumurilor publice sunt de pământ, cel mult cu piatră.

Din totalul drumurilor județene, peste 1.400 de kilometri sunt drumuri agricole din pământ

Din totalul drumurilor județene, peste 1.400 de kilometri sunt, de fapt, drumuri agricole din pământ și arată ca niște ulițe desfundate. Pe primul loc se află județul Hunedoara, cu 132 de kilometri, urmat de Constanța, cu 122 de kilometri, și Călărași, cu 116 kilometri. Am ales să mergem în Constanța. Din Techirghiol începe Drumul Județean 393, care ajunge până aproape de Mangalia. Înaintăm cu greu. Drumul este, de fapt, o fâșie de pământ lată, de nici doi metri, care șerpuiește printre culturile agricole. Din cauza gropilor, uneori suntem nevoiți să o luăm direct pe arătură.

Pe aici nu trece nimeni, niciodată, doar tractoarele și utilajele agricole.

Tractorist: „Merge spre Moșneni drumul.”
Toma Petcu, jurnalist Digi24: „Dar acesta este drum județean?”
Tractorist: „Da, așa se numește, că era drumul Constanței odată, așa se numea.”
Toma Petcu, jurnalist Digi24: „Păi e drum de pământ.
Tractorist: „Păi da, dar era proiect de făcut șosea, dar nu mai... acum nu știu, pe viitor.”

La un moment dat ajungem pe un islaz și ne intersectăm cu un alt drum județean din pământ, 391, care vine dinspre localitatea Tuzla.

Toma Petcu, jurnalist Digi24: „Dacă nu ar fi de plâns, credeți-mă, că ar fi de râs. Uite, așa arată un drum județean în România, Drumul Județean 391, care duce undeva spre Tuzla, Eforie Sud, un drum prin mijlocul unui islaz plin cu oi, pe unde nu trece nimeni, niciodată, drum județean, să ne înțelegem, nu orice fel de drum comunal. Așa arată un drum județean.”

Localnic: „E drum județean.”
Toma Petcu, jurnalist Digi24: „Nu are cum să fie județean.
Localnic: „Așa e, în acte e județean.”
Toma Petcu, jurnalist Digi24: „Păi și unde duce, dacă e județean?”
Localnic: „La Biruința.”

Reșit Taner, primar Tuzla: „Drumul Județean 391 ar fi bun și pentru comună și pentru dezvoltarea comunei. De exemplu, pe timp de vară nu mai mergem în Constanța sau Eforie când facem o oră, o oră jumate, am putea merge pe la Topraisar și ieși în cealaltă parte.”

Drumurile au primit, peste noapte, statut de drumuri județene

În toată țara, potrivit datelor INS, sunt în acest moment peste 5.200 de kilometri de drumuri pietruite ori din pământ, care au primit, peste noapte, statut de drum județean. Se întâmpla printr-o Hotărâre de Guvern, dată în urmă cu mai bine de 20 de ani. Chiar dacă nu îndeplineau nici cel mai mic criteriu tehnic pentru face parte din acestă categorie, autoritățile le-au clasificat așa... din pix. Astfel, ele există doar în acte, nu și în realitate. Este și cazul celor din Constanța.

Iulian Soceanu, primar Techirghiol: „El, în acte, este drum județean, este prin Hotărâre de Guvern, numai că nu îndeplinește condițiile tehnice de drum județean, în sensul în care nu are lățimile corespunzătoare.

Toma Petcu, jurnalist Digi24: „Și dacă nu îndeplinește condițiile tehnice, de ce este drum județean?”

Iulian Soceanu, primar Techirghiol: „Așa a fost clasificat la momentul când s-au clasificat drumurile județene, dar una este să clasifici și alta este să și îndeplinești condițiile.”

Președinte al Consiliului Județean Constanța este liberalul Mihai Lupu. Am încercat în repetate rânduri să îl contactăm, însă nu ne-a răspuns nici la apeluri, nici la mesaje.

Ulterior, ne-a transmis, prin intermediul purtătorului de cuvânt, că nu dorește să ofere niciun interviu. Am mers la compania Drumuri Județene Constanța SA, aflată în subordinea Consiliului Județean.

Răzvan Zagon, director drumuri: „Au avut un plan prin care au fost încadrate aceste drumuri, județene, naționale, comunale, să creeze o dezvoltare economică, turistică pentru tot județul Constanța, să facă legătura pentru absolut toată comunitatea din județul Constanța.

Toma Petcu, jurnalist Digi24: „Ele au fost făcute pe hârtie drumuri județene, în realitate nu au mai ajuns drumuri județene.”

Răzvan Zagon, director drumuri: „Nu au mai ajuns. De fapt, nu că nu au mai ajuns, că sunt drumuri județene, nu au mai fost făcute, despre asta vorbim.”

Faptul că în 2023 încă avem atât de multe drumuri neasfaltate reprezintă încă o pată pe obrazul politicienilor mai mari sau mai mici, care s-au succedat la putere în ultimii 30 de ani. Au avut și au la îndemână miliarde de euro din fonduri europene pentru construcția de drumuri noi sau reabilitarea celor vechi și, totuși, lucrurile se mișcă în ritm de melc, iar românii sunt nevoiți să folosească o infrastructură rutieră dezastruoasă. Concluzia o trage cel mai bine o localnică din Tuzla.

Localnică: „În timpurile din ziua de azi ce să vă spun, oricum, trăim în epoca de piatră. E păcat. Noi suntem mici, dar cred că avem o mentalitate mult mai bună decât cei care sunt sus. Noi, ăștia mici, chiar dacă nu avem facultate, avem la cap mai mult decât au ei.”

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

NASA amână din nou întoarcerea pe Pământ a celor doi astronauți blocați în spațiu. De ce misiunea de o săptămână ajunge la nouă luni

Forumul 24 TRENDS FOR 2024. Orașe Inteligente: Infrastructura unei Națiuni

Ambasadorul Turciei critică România pentru lipsa autostrăzilor. „Sunt 600 de kilometri și facem zece ore. Este inacceptabil”

Cum au reușit spionii ruși să țină în șah o țară întreagă: Infrastructura vitală a Georgiei a fost compromisă de hackeri (Bloomberg)

Partenerii noștri