Live

Celebră la Paris, necunoscută în România. Genica Athanasiou, poveste de viață

Data actualizării: Data publicării:

Este una dintre româncele faimoase despre care românii nu ştiu mai nimic: Genica Athanasiou, pe numele său real Eugenia Tănase. Născută la București în 1897 dintr-un tată albanez venit în România și o mamă din Banat, Eugenia şi-a petrecut copilăria alături de sora geamănă în cartierul Uranus, cartier din care astăzi nu au mai rămas decât foarte puține zone nedemolate.

A emigrat la Paris în anul 1919, unde şi-a derulat cariera în cercurile experimentale de teatru și film. A fost înconjurată de artişti celebri ai avangardei pariziene, din anii '20 ai secolului trecut. Jean Cocteau i-a dedicat tragedia Antigona, iar marele fotograf Man Ray a fotografiat-o în port popular românesc.

Românca faimoasă din avangarda pariziană

„Genica a venit la Paris, chiar dacă părinții ei s-au împotrivit. A decis să renunțe la Conservatorul de la Bucrești, pentru a se înscrie la Conservatorul din Paris. S-a plictisit repede de cursurile de dicție, așa că s-a înscris la cursuri mai moderne, inovatoare, și atunci și-a început, de fapt, cariera. L-a cunoscut pe Charles Dulin, care a fondat trupa de teatru „Atelier”. De fapt, Genica a urmat o carieră în teatru și cinematografie în Franța. În România, da, a revenit, dar doar în cadrul familiei, a fost o vizită privată. De aceea o cunosc puțini români”, explică Laurence Meiffret.

Laurence Meiffret este cercetătoare și autoare de studii de istoria teatrului, absolventă de Istoria artei. În prezent, scrie o biografie detaliată a Genicăi Athanasiou și pregătește o expoziție documentară.

Viaţa Genicăi Atanasiou a fost puţin cunoscută publicului român. Ajunsă la Paris în anul 1919, l-a cunoscut pe Antonin Artaud, poet și actor, cel ce avea să devină unul dintre cei mai importanți teoreticieni ai teatrului din secolul XX.

Laurence Meiffret - cercetător de istoria teatrului: „Antonin Artaud avea un mod extraordinar de a scrie dedicații. Prima dedicație pentru Genica a fost în Ombilicul limburilor, când i-a scris: Pentru Genica, această carte scrisă înlăuntrul ei”.

Alături de Artaud, Genica avea să trăiască o tumultuoasă poveste de dragoste. Şi tot alături de el, a jucat în piese de teatru experimental, în Parisul anilor '20-'30.

„Antigona” lui Cocteau, dedicată unei românce. Costumele, create de Coco Chanel

Reporter: Genica a jucat în „Antigona” lui Jean Cocteau...

Laurence Meiffret: Da, a fost debutul ei...

- Iar costumul pe care l-a purtat a fost special, având în vedere proprietarul acestuia...

- Da, creatoarea costumului, de fapt a tuturor costumelor din „Antigona” lui Cocteau, a fost Coco Chanel. Aceasta voia de mult să creeze costume pentru teatru și pentru „Antigona” a creat ceva total atipic pentru o tragedie antică. A creat costume din materiale rigide, s-a axat pe cusături speciale, nu se mai văzuse așa ceva. Așa că au fost remarcate, s-a scris mult în presă despre acest lucru.

Șocant pentru un film din anii '20: Genica Athanasiou, într-o scenă de nuditate

- Apoi Genica a jucat într-un film suprarealist, „Cochilia și clericul”, înainte chiar de apariția filmelor lui Bunuel...

- Exact! A fost primul film suprarealist, după un scenariu de Antonin Artaud. Vorbim de începuturile suprarealismului, iar realizatoarea filmului, Germaine Dulac, a fost acuzată de suprarealiști că a înțeles greșit scenariul oniric al lui Artaud. Evident, a urmat un scandal, iar Genica, pentru că interpreta rolul principal, a fost remarcată, dar și lăudată de marii regizori ai momentului.

- În film este și o scenă de nuditate, este șocant pentru anii '20...

- Da, este scena faimoasei cochilii (vezi video - n.r.). De fapt, este vorba de un vis al autorului, nu știm dacă a fost real sau nu. Este scena în care Genica apare cu sânii goi, după ce clericul îi smulge cochiliile din plastic. O astfel de scenă ar fi putut duce la un scandal, dar nu pentru asta a fost scandalos filmul.

Genica Athanasiou, muza lui Man Ray

Muză a faimosului fotograf Man Ray, iubită şi parteneră de scenă a celebrului Artaud, membră a trupei de teatru a lui Alfred Jarry, dar şi inspiraţie pentru Jean Cocteau, Genica Athanasiou a fost una dintre figurile extrem de apreciate ale avangardei pariziene. Şi a rămas necunoscută publicului român, până azi.

Laurence Meiffret - cercetător de istoria teatrului: „Genica voia să lucreze în teatru, să interpreteze texte, să facă mimă. Nu agrea statutul de vedetă. Partea asta siropoasă a meseriei de actor nu-i plăcea. Așa că nu a intrat în joc”.

Reporter: Alida Mocanu

Imagine: Andrei Captarenco

Editor web: Luana Păvălucă

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Digi Sport

”Mi-ai distrus viața! Ești o mincinoasă”. A intrat în casă peste fosta sa soție și a pornit scandalul. Divorț de 60.000.000 €

Descarcă aplicația Digi Sport

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Franța-Israel, meci „de mare risc”. Mii de polițiști mobilizați în Paris după ce manifestanții pro-palestinieni au anunțat un protest

MAE a emis o atenționare de călătorie pentru românii care călătoresc în Franța

Violențe la Paris. Protestatari ieșiți în stradă împotriva unei gale pro-Israel s-au bătut cu forțele de ordine

Barometrul cultural pentru 2023: Românii spun că se duc la muzeu, expoziții și cinema. Cifre mai bune decât cu un an în urmă

Partenerii noștri