Video Exclusiv Sorin Grindeanu, la Interviurile Digi24.ro: Pasajul Domnești, deschis vineri. Metroul până la aeroport ar putea fi gata în 2026
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a vorbit la Interviurile Digi24.ro despre proiectele de infrastructură, candidatul PSD la prezidențiale dar și despre cele mai recente dispute din coaliția de guvernare.
Marcel Ciolacu nu ar mai dori să fie premier. Președintele PSD și Sorin Grindeanu se luptă pentru șefia Camerei Deputaților (surse)
Cum îi răspunde ministrul Transporturilor lui David Popovici după ce sportivul a cerut ca statul să investească în bazele sportive
Sorin Grindeanu are probleme cu o întrebare simplă de logică
Căile ferate se degradează mai repede decât pot fi reparate
Grindeanu: „Nu există regim preferențial pentru camioanele din Ucraina în Portul Constanța”
PSD și PNL în tandem la alegeri
Grindeanu, despre scenariul Ciolacu-Ciucă în finala alegerilor prezidențiale
Întregul asfalt de pe podul de la Brăila ar putea fi înlocuit
Ponta: La Transporturi s-a tot schimbat ministrul. La Turism e un ministru care nu zboară cu avionul
Principalele declarații:
- Pasajul Domnești. Un proiect absolut necesar. Un pasaj peste centura de sud. Eu din discuțiile pe care le-am avut cu constructorul spun că la finalul acestei săptămâni va fi dat în circulație acest pasaj. M-a asigurat constructorul că vor fi în stare să termine. După toate asigurările date, vineri se va circula pe acest pasaj. Acest pasaj vine înaintea vremurilor, dacă privim din perspectiva că după ce se intră în București se îngustează drumul. După ce se traversează centura, reîncep străzile cu o singură bandă pe sens, urmând ca în anii următori să poată să fie lărgite toate acele străzi, dar asta e o chestiune care ține de autoritățiile locale, nu de Ministerul Transporturilor.
- Continui să spun și să cred că dacă vorbim de un transport în comun integrat în București, metroul trebuie să fie în administrarea Primăriei București. Nu am primit niciun răspuns, dar eu cred că așa e normal. Știu că toți predecesorii actualului primar au dorit metroul, nu au dorit miniștri. Acum este exact invers. Cred că nu vrea (n.red Nicușor Dan) metroul la Primăria București.
- Metroul către Aeroportul Otopeni. „Termenul limită este 2026”. Timp de un an de zile, acest proiect care avea finanțare japoneză a fost stopat de către un fost ministru al Transporturilor neconsiderând că e un proiect important pentru bucureșteni. Aproape l-a anulat. (n.red.Cătălin Drulă) El a oprit proiectul. Anul trecut mi-am cerut scuze ambasadorului Japoniei. În 2-3 săptămâni cred că cei de la metrou vor putea anunța câștigătorii licitației pentru acest proiect. Japonezii sunt extrem de serioși din acest punct de vedere. Sunt două tronsoane: unul care vine până la Mall Băneasa și al doilea spre aeroport. Primul tronson este deja în lucru. În PNRR, s-a trecut un proiect care nu era matur, finanțare pe M4. Eu am transmis colegilor din guvern dorința noastră de a muta acestă finanțare de pe M4 din PNRR să fie pe M6 unde deja e dat câștigătorul și lucrările au început deja, pentru că riscă ca acest M4, repet proiect nematur, să nu poți să îl finalizezi până în 2026. Nu au fost autorizate PUZ-urile, autorizațiile, totul este în fază birocratică. Eu cred că vom convinge Comisia să facem această schimbare între M4 și M6 (magistrala spre Aeroportul Otopeni), urmând ca M4 să rămână pe viitorul program operațional pe transporturi. Termenul limită este 2026. Am putea să mergem cu metroul până la Aeroport în 2026? Da.
- Sunt proiecte unde lucrurile merg bine, și proiecte unde lucrurile merg rău. Sunt companii care trenează la maxim lucrările și cred că nu vor primi niciun fel de penalități și lucrurile vor merge înainte. În general lucrurile au început să meargă. De când am fost învestit în Parlament m-am ferit să dau termene revoluționare pentru că până la urmă lucrez cu marfa clientului și cine va veni după mine nu va putea să dea drumul la loturi noi într-un an de zile. Aici vorbim de lucrări de lungă durată. Pe hârtie lucrurile arătau rău și pentru anul 2022. În schimb, s-a reușit să se dea în circulație tronsonul 2 din drumul expres Craiova-Pitești, se va da la sfârșitul anului, lucru care nu era asumat, Sibiu-Boița, ce înseamnă lotul 1 Sibiu-Pitești. Va putea fi dat în circulație cu câteva luni mai repede, chiar la finalul anului. În schimb, anul viitor, sunt foarte multe porțiuni care trebuie date în circulație bucată cu bucată.
- Nu merge bine pasajul Cernica, nu merge bine nici centura Timișoarei, nu merge bine lotul 1 de la Craiova-Pitești. Nu merge în ritmul care mi-aș dori A0 Sud, lotul 3. Nu mă interesează neapărat să reziliez contracte, dar nici nu pot să asist pasiv. E cea mai proastă decizie să nu iei nicio decizie. Am dat două certificate negative până acum, urmând ca pe forma legii să luăm deciziile în săptămânile următoare pentru că intrăm pe o zonă pe care nu o mai acceptăm.
- Podul de la Brăila. Când va fi dat în circulație? În urmă cu trei săptămâni am fost la fața locului. Am cerut să vină cu un grafic asumat. Sunt câteva variante: proiectul final, înseamnă descărcare pe malul brăilean în drumul expres Brăila-Galați, care se finalizează anul viitor. Pe malul tulcean sunt două descărcări. Ceea ce ar trebuie să se dea în folosință anul acesta, pe malul tulcean să se meargă pe varianta de Măcin, iar pe malul brăilean pe variantele deja existente acum, cum se ajunge la pod, asta e varianta fericită de dare în folosință pe parcursul acestui an. Urmând ca anul viitor să se finalizeze și celelalte lucrări, inclusiv descărcarea în drumul expres Bărila-Galați.
- Câți kilometri de autostradă vor fi inaugurați în 2022? Sunt acei 40 de km de care am zis mai devreme. Alții, prin contractele care veneau din urmă, că nu sunt responsabil de ce au făcut înaintea mea, pe anul acesta nu mai erau prevăzuți noi km de autostradă în a fi inaugurați. În schimb, în 2023 și în 2024, ceea ce închidem acum contractare,
- Vorbim de 30 de ani de Sibiu-Pitești să traversăm Carpații. Păi noi nu aveam până anul acesta contracte. Erau doar vorbe. Nu poți să faci autostrăzi dacă nu ai contracte.
- Contractul pentru lotul 3 al Autostrăzii A0 urmează să fie atribuit unei companii din China. În urmă cu 2 săptămâni, colegii de la CNAIR au venit și mi-au prezentat această situației spunându-mi că au avut două hotărâri CNSC și două hotărâri de instanță care spun că acea companie este câștigătoare. Dacă nu pui acea hotărâre a instanței, ai mari probleme. Explicația pe care am primit-o este că procedurile la această licitație au început înainte de acest cadru legal (n. red. legea care interzice atribuirea contractelor pentru companii chineze). Cât există o hotărâre a instanței, trebuie pusă în practică. O să vedem dacă se va încheia contractul pentru că în acest moment cei de la CNAIR cer documentele necesare, să vedem dacă vor depune garanțiile. Pe scurt, instanțele românești obligă ministerul Transportului să ofere un contract unei companii care intră sub incidența altei legi.
- În 2021 au fost 6 ani de întârzieri adunate ale trenurilor din România. Dacă la CNAIR vedem luminița, la CFR suntem mult în urmă. Nu s-au cumpărat trenuri noi în România cred că de vreo 20 de ani. E pentru prima dată după 20 de ani, sigur din bani europeni, când se fac aceste achiziții. Prin PNRR avem două tronsoane Caransebeș-Arad și Episcopia Bihorului-Cluj, termenul e final de 2026.
- Candidatul PSD la prezidențiale. În 2024 vorbim de 20 de ani în care România a avut președinte de dreapta. Și am spus că este momentul să vină un președinte de stânga. PSD are variante. Președintele partidului pleacă tot timpul cu prima șansă dacă își dorește să intre în această bătălie. Marcel Ciolacu a declart că își dorește ca acel candidat să fie ales prin scrutin intern și el nu își dorește neapărat această funcție. Trebuie să își dorească el. Eu am spus că mi-aș dori ca un membru PSD să ajungă președintele României, în acest moment Mircea Geoană nu este membru PSD.
- Dispute în coaliție. Pensii. Poziția noastră și a ministrului muncii este cea corectă. Trebuie să așteptăm și să facem discuția serioasă cu bugetul. Cu toate aceste sume pe masă se poate închide această discuție, altfel pare o competiție de cine dă mai mult. Eu zic că abordarea corectă și sănătoasă este cea pe care noi am propus-o. Dacă se vor găsi resursele bugetare pentru 15%, cu atât se vor mări.
- Pensiile speciale. Nu e normal ca pensia să fie mai mare decât salariul. Aceste anomalii trebuie eliminate. Mi se pare că aceste pensionări la 40 de ani ar trebui să ne uităm mai atent. Sunt de acord dacă au fost în câmp de război, în Afganistan, eu cred că acolo sunt lucruri speciale. Dar și acolo nu mi se pare normal ca pensia să fie mai mare decât salariul pe care îl aveai când munceai. Vorbim și de un jalon în PNRR și aceste lucruri trebuie clarificate. Este venită o delegație a comisiei europene la guvern, urmare a vizitei pe care premierul a avut-o la Bruxelles, urmând ca aceste lucruri să fie clarificate.
- Sunt probleme în Coaliție? Nu. E clar că va exista această rotativă la nivel de premier. Sunt convins că în 2023 Marcel Ciolacu va deveni prim-ministru. E votat de PSD, nu avem semne de întrebare. Restul sunt lucruri care vor decurge și din modul în care își va face fiecare minsitru treaba. Dacă vor considera colegii că trebuie să continui aici, și dacă se va ajunge la o anumită înțelegere pe această rotativă, ce mă interesează este ca atunci când se va termina acest mandat să plec de acolo gândindu-mă că am făcut tot ce pot.
- Acuzații la CNCD de discriminare și hărțuire. Am primit o citație. Îmi păstrez punctul de vedere și consider că atâta timp cât reprezinți naționala României, datoria ta este să cânți imnul României.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News