Live

România la bilanț. De ce au avut oamenii bani pentru case, iar statul a rămas fără bani pentru drumuri

Data publicării:

A venit primăvara și, odată cu ea, drumurile sunt presărate cu gropi. Groapă după groapă pe marile bulevarde, pe autostradă, pe drumurile europene, ba chiar și acolo unde asfaltul e recent pus. E cea mai bună dovadă a modului „eficient" în care sunt cheltuiți banii publici. Despre cum ajungem să îngropăm economia la propriu, discutăm într-un nou episod „România la Bilanț”.

În zona în care locuiți dumneavoastră, câte case au fost ridicate în ultimul an? Sau blocuri, dacă stați la oraș.Câte șantiere pentru clădiri de birouri ați văzut în ultima perioadă? Sunt multe, nu? Este oare acesta un semn al prosperității? Ar fi, dar depinde din ce unghi privești. Sectorul rezidențial a crescut cu aproape 70 la sută în 2017. Dar ce contează mai mult pentru economia unei țări, infrastructura, e la pământ.

Asociația Română a Antreprenorilor din Construcții a comparat niște cifre, iar la final a descoperit că investițiile făcute anul trecut în sectorul construcțiilor au fost la cel mai mic nivel din ultimii 10 ani. Tot asociația dă și explicația: anul trecut a fost decisă majorarea substanţială a salariilor, ceea ce a făcut ca mare parte a cheltuielilor publice să fie direcționată spre componenta socială și foarte puţin spre investiţii.

Așa se face că oamenii au avut bani pentru case, iar statul nu a mai avut bani pentru drumuri bune. I-au ajuns doar pentru peticit și vedem cu toții rezultatele acum.

Valoarea pieței construcțiilor este la nivelul din 2008 și doar partea de infrastructură are un minus de 21 la sută. Piața construcțiilor scădea în 2017 sub pragul de 9 miliarde de euro. În 2016, valoarea trecea de 9,6 miliarde de euro. În 2017, statul investea cu aproape 650 de milioane de euro mai puțin decât în 2016

Faptul că nu acordă bani pentru investiții nu e singura problemă a statului. Vă mai amintiți mutarea contribuțiilor? V-ați gândit vreodată că acestea vor scumpi construcția de drumuri? Constructorii au cerut Autorității Naționale de Achiziții Publice să recunoască majorarea valorii trecute în contractele deja semnate pentru că ar fi crescut costurile cu personalul. Așa că cer și ei mai mult pentru lucrările făcute ca să le poată acoperi. Oficial, în acest sector lucrează mai puțin de 380 de mii de români.

La începutul acestei luni a fost la București Jeffrey Sachs, un renumit profesor american de economie, care a spus tranșant că dacă se apropie o criză, este doar din cauza pregătirii slabe a liderilor politici. În rest, nu există motive, pentru că toate regiunile majore o duc bine.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Țara în care doctorițele și profesoarele sunt obligate să se prostitueze ca să supraviețuiască. „Mă rog zilnic la o cale de salvare”

Germania este „kaput”: Cum s-a împotmolit motorul economic al Europei de Rusia și China. Criza Volkswagen, doar vârful icebergului

Războiul din umbră care ar putea arunca Rusia într-o criză economică. Arabia Saudită amenință că va inunda piața cu petrol

Paradoxul creșterii salariului minim: Pentru un leu în plus, oamenii pot pierde de fapt 100 de lei

Partenerii noștri