Fabricile de componente şi subansamble „produc” anual 12,6 miliarde de euro din totalul de 18 miliarde, cât este cifra de afaceri a industriei auto româneşti. Sunt peste 200.000 de oameni care lucrează pentru companiile venite din toată lumea să beneficieze de priceperea şi, trebuie spus, de costul mic al forţei de muncă de aici. Aproape orice „piesă” poate fi găsită în cele peste 600 de fabrici şi făbricuţe răspândite peste tot în ţară.
Glumind un pic, oricine îşi poate construi o maşină din componente româneşti.
Poate începe cu o caroserie produsă la Craiova de nemţii de la Kirchoff. Pe care o poate completa cu uşi, aripi, faruri, oglinzi, toate fabricate în România. De exemplu, plafonul poate fi comandat la Salonta, în Bihor, unde sunt prezenţi americanii de la Inteva. Iar sub capotă punem un motor produs de Dacia sau Ford.
Încă nu exportăm şi motoare pentru alţi constructori de automobile.
Nici pentru interior nu trebuie să apelăm la importuri. Grupul german Draexlmaier poate furniza bordul maşinii, fabricat la Codlea, lângă Braşov. Nu departe, la Sfântu Gheorghe, găsim volanul şi centurile de siguranţă, produse de suedezii de la Autoliv. Gigantul TRW Automotive produce airbaguri la Roman, în Neamţ. La o oră de mers cu maşina, în Leţcani, Iaşi, este fabrica de scaune şi banchete auto a americanilor de la Lear Corporation.
Pentru toate cablurile de care avem nevoie, putem alege între Caracal, oraşul unde a investit compania japoneză Yazaki, Orăştie, unde au poposit alţi niponi - Sumitomo şi Arad, fieful nemţilor de la Leoni.
Cutia de viteze putem să o comandăm la Sebeş, în Alba, de la noua uzină Daimler. Un alt concern german, Bosch poate asigura partea electronică, prin componentele fabricate la Jucu, în Cluj.
Trei mari producători de anvelope, Continental, Michelin şi Pirelli sunt în topul celor mai mari companii din industria prelucrătoare. Şi pentru că trebuie să ne şi oprim, să apelăm la plăcuţele de frână produse la Ploieşti de americanii de la Federal Mogul.
În total, industria auto asigură o cincime din exporturile României şi 12% din Produsul Intern Brut. Iar costul mediu al mâinii de lucru este cel mai mic din Uniunea Europeană: 4,9 euro pe oră.
Când spui industrie românească, spui nevitabil si ruină, risipă si privatizări ratate. Marile combinate petrochimice, oţelării sau uzinele constructoare de maşini, mândria comuniştilor înainte de 1989, au rămas acum amintiri. Industria din Romania însă s-a recalificat şi s-a adaptat. Şi-a concentrat activitatea în jurul invenţiei secolului XX - automobilul. Piesele construite acum în sute de fabrici din întreaga ţară ajung pe liniile de asamblare ale marilor producători de autoturisme din întreaga lume. Fie ele maşini de serie, fie chiar modele de lux. Şi nu e deloc puţin. În jur de 200.000 de oameni produc 20% din exporturile României. Despre o industrie care merge ca pe roate, vorbim începând de astăzi la Digi24 în campania Fabricat în România.