Ne-am bucurat prea puţin timp de ieftinirea carburanţilor până la sub 5 lei pe litru. Văzând că le scade profitul, benzinarii au majorat tarifele cu peste 50 de bani, deşi petrolul are aceeaşi cotaţie ca la începutul anului.
„Preţurile au revenit oarecum la valoarea iniţială, dar aici intervin mecanismele libere de pe piaţă între producţia locală, importuri si exporturi”, spune Cătălin Dumitru, director operaţional la o companie petrolieră.
În acest moment, nouă ţări europene au carburanţi mai ieftini decât România. Printre ele - Austria, Cehia şi Luxemburg, unde salariile sunt dintre cele mai ridicate la nivelul Uniunii Europene.
„Suntem în prima parte a clasamentului pentru că puterea de cumpărare este mai scăzută”, consideră Răzvan Nicolescu, fost ministru al energiei.
Cum văd europarlamentarii români această situaţie?
Adina Vălean, vicepreședinte al Parlamentului European: „Un răspuns de la Bruxelles pentru întrebarea legată de preţ... trebuie să primiţi un răspuns de la Bucureşti”.
Faţă de Austria, România are TVA mai mare cu patru puncte procentuale, iar acciza este calculată nu la cursul Băncii Centrale Europene, ci la un curs artificial stabilit de guvern. Carburanţii s-ar putea ieftini cu 10% fără aceste diferenţe.
„Statul câştigă cel mai mult. Întotdeauna câştigă cel mai mult. Atât în zona de combustibil lichid, cât şi din gaze sau energie electrică. Poate aici ar trebui să ne întâlnim să vedem”, spune Nicolae Havrileţ, preşedintele ANRE.
În februarie, preţurile carburanţilor la pompele din România erau identice, în euro, cu cele din Austria. Diferenţa este că austriecii doar importă petrol, spre deosebire de România, care îl şi produce.
Preţul mediu al litrului de benzină:
Februarie 2015 vs Martie 2015
Austria: 1,17 euro - 1,22 euro
România: 1,17 euro - 1,24 euro
Taxe pe carburanţi:
TVA
România: 24%
Austria: 20%
Acciză
curs BCE: 4,41 lei
curs stabilit: 4,73 lei.
Citiți și: