Aceştia, din cauza teribilismului unora, au ajuns să plătească asigurări de 4-5 mai mari decât şoferii cu vechime şi cu ani în plus. ASF promite, dar ca instrumentar, stă prost. Lipsesc concret pârghiile prin care să intervină. La fel cum BNR nu poate impune dobânzi băncilor comerciale, doar poate da semnale, nici ASF nu poate să intervină şi să impună un nivel al poliţei de asigurări.
Tarifele la poliţele RCA sunt stabilite în funcţie de vârsta şoferului, de capacitatea şi puterea cilindrică a maşinii, precum şi de zona în care e condusă. O maşină înmatriculată în Bucureşti va avea un cost al asigurării dublu faţă de un oraş de provincie în care traficul este mult mai lejer.
De la începutul anului, firmele de asigurări au crescut tarifele RCA , în unele cazuri cu până la 30 de procente faţă de toamna trecută. Cei mai afectaţi au fost tinerii cu vârste de până la 25 de ani, cu maşini noi.
„Bonus zero, avem Carpatica 3.027 de lei pe un an de zile şi se termină cu Groupama, cel mai scump, 5.108 lei, pe un an de zile, şofer din Bucureşti, cu vârsta de 25 de ani, permis de 5 ani”, a spus Alin Ţopan, broker de asigurări. Ca să scape de poliţele foarte scumpe, tinerii îşi înmatriculează maşinile pe numele rudelor.
Vârsta, localitatea sunt criterii de stabilire a riscului pe un model copiat de la firmele occidentale, însă în România, din cauza veniturilor mici, asigurările ajung foarte costisitoare. În plus sistemul de asigurare pe baza bonus-malus nu funcționează. Aceasta ar trebui să penalizeze cu asigurări mai scumpe pe cei care au daune și să-i premieze pe cei care nu au avut accidente. Cel puțin în varianta sa de premiere a asiguratului, sistemul nu funcționează.
Companiile de asigurări sunt libere să îşi stabilească singure tarifele RCA. Într-o piaţă concurenţială cei cu oferte necompetitive sunt expulzaţi.
„Discutăm de o piaţă privată, concurenţială, ASF nu poate să intervină în stabilirea unui preţ sau a altuia”, a spus Viorel Vasile, director, firmă de asigurări.
„Nu, deci n-are treabă nici ASF-ul, nici ministrul Finanţelor şi cu atât mai puţin primul ministru cu modul în care societăţile de asigurare, pe baze statististice, clare, îşi stabilesc cotaţiile de prime”, a spus Cristian Constantinescu, specialist în asigurări.
Însă în România concurenţă pe tarife există şi e mare, doar că există firme care vin cu tarife mici pentru că nu plătesc daunele. Şi atunci piaţa este distorsionată. Chiar dacă ASF nu ar putea interveni în tarife poate interveni Consiliul Concurenţei dacă există suspiciuni de înţelegeri între jucători. În primele nouă luni din 2014 daunele plătite de companiile de asigurări pe segmentul RCA au fost de 315 milioane de euro, în timp ce veniturile din aceste poliţe au fost de 440 de milioane de euro. E o diferenţă mică la nivelul întregii pieţe. În cazul unor companii, daunele sunt peste încasări, iar atunci apar blocaje la plată.