Lucrarea care a câştigat concursul pentru logo-ul Bucureştiului a fost descalificată. Decizia a fost anunţată joi dimineaţă de Primăria București şi este motivată prin asemănarea cu o siglă deja existentă.
Comunicatul Primăriei Municipiului București:
„În urma semnalelor publice privind asemănarea foarte mare dintre logo-ul declarat câștigător al concursului organizat de Primăria Capitalei și unul dintre logo-urile orașului Taipei, organizatorii au luat decizia descalificării lucrării prezentate de Narcis Teodor Lupou.
Facem precizarea că toți participanții la concurs au declarat pe propria răspundere că lucrările prezentate sunt originale.
Juriul va desemna în perioada imediat următoare un alt câștigător, variantă prevăzută de Regulamentul concursului.
Regretăm situația creată și, chiar în varianta foarte probabilă că nu este vorba de un plagiat, Bucureștiul nu poate avea un logo reprezentativ atât de asemănător cu al altui oraș.
La finalul concursului, vom publica toate lucrările înscrise în concurs și validate de secretariatul tehnic”.
Primăria Capitalei a anunțat miercuri că Narcis Teodor Lupou, un designer în vârstă de 32 de ani, din Timișoara, a câștigat concursul pentru noul logo al Bucureștiului.
Ulterior, purtătorul de cuvânt al grupului liberal din Consiliul General al Municipiului București, Ciprian Ciucu, i-a solicitat primarului general, Gabriela Firea, să nu valideze concursul pentru stabilirea unui logo al Capitalei, motivând că lucrarea ar fi un plagiat, relatează Agerpres.
"Îi solicit Gabrielei Firea să nu valideze concursul pentru sigla Bucureștiului, al cărui câștigător a fost desemnat Narcis Teodor Lupou, lucrarea acestuia fiind un evident plagiat. Ar fi rușinos pentru București să aibă un logo furat, creația altui artist, însușită cu nerușinare de Narcis Teodor Lupou", a scris Ciucu pe Facebook.
Într-o postare anterioară, Ciucu atașase și imaginea unui logo folosit de orașul New Taipei, constând dintr-o floare cu patru petale, fiecare dintre aceste petale reprezentând o inimă stilizată, redată în culorile roșu, galben, verde sau albastru. Această floare simbolică are și o tulpină, element care nu se regăsește în sigla desemnată drept câștigătoare a concursului organizat de Primăria Capitalei.
FOTO. Cum arată orașul New Taipei, al cărui logo ar fi fost copiat la București
"În cazul în care concursul va merge mai departe, îmi permit să recomand juriului să selecteze o siglă care să aibă, totuși, ceva în comun cu Bucureștiul, să fie oarecum... reprezentativă. Dacă în concurs nu s-au înscris lucrări care să merite să reprezinte sigla noastră, le recomand să-l reia. P.S. Dragi artiști, nu-i nevoie, dar chiar nu-i nevoie să insistați pe motive populare, chiar dacă, credeți voi, vă creșteți șansele de reușită. Nu gusturile primarului contează, ci viziunea voastră", a mai scris Ciucu, vicepreședinte al PNL București.
Varianta câștigătorului
Potrivit câștigătorului concursului, conceptul grafic propus a avut drept „catalizatori” diverse repere vizuale și simboluri, ancorate adânc în istoria culturală a orașului, în cultura populară universală, dar și în dezideratele administrației locale actuale.
"Am avut ca nuclee inspiraționale moștenirea arhitectonică autentică a Capitalei și valențele pozitive generate de rezonanța etimologică a numelui orașului București. Alăturarea celor patru elemente identice ca formă, dar diferite ca poziționare, subliniază ideea de epicentru al națiunii către care converge Capitala", a spus Narcis Teodor Lupou, conform unui comunicat transmis de PMB.
Cine a făcut parte din juriu
În concursul organizat de Primăria Capitalei s-au înscris 230 de persoane, 204 înscrieri fiind validate şi punctate de juriu în funcţie de cinci criterii: relevanţa pentru tema concursului, design atractiv, originalitate (îmbinarea elementelor care îmbină tradiţia istorica a Bucurestiului cu tendinţele actuale), funcţionalitate (vizibilitate si lizibilitate, să fie uşor recognoscibil, să poată fi imprimat şi pe suprafeţe mici fără să se piardă detalii esenţiale) şi adaptabilitate (să permită declinarea ulterioara a unor branduri sectoriale).
Concursul s-a derulat în perioada 20 martie - 20 aprilie 2017 şi a fost organizat de Primăria Capitalei, după ce consilierii au aprobat, în şedinţa CGMB din 28 februarie, proiectul de hotărâre în acest sens.
Juriul a fost format din primarul Capitalei, Gabriela Firea, profesor Mircia Dumitrescu, membru corespondent al Academiei Romane, secţia de Arte, Arhitectură şi Audiovizual, Adrian Majuru, directorul Muzeului Municipiului București, Anca Boeriu, lector la departamentul Grafică al UNARTE, dr. Vladimir Nicula, lector la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu, Ioana Ciocan, vicepreşedinte Uniunea Artiştilor Plastici, Dochiţa Zenoveiov, brand innovator, "INOVEO”, Bogdan Naumovici, managing partner "23 Communication Ideas”, Corina Vinţan, managing partner "Links Associates” şi Mirel Palada, sociolog.
Citiţi şi: Raeţchi (PNL): Noul logo al Bucurestiului pare un plagiat
Cum arată și cât a costat noul logo al Bucureștiului