Soluție de avarie: trenurile pentru magistrala Drumul Taberei - Eroilor ar putea fi aduse din Brazilia cu avionul

Cristina Sbîrn Data publicării:
tren
Potrivit șefilor Metrorex, primul tren ar fi trebuit livrat în vara anului trecut. FOTO: Digi24

Primul tren din cele 13, destinate magistralei Drumul Taberei-Eroilor, ar putea ajunge în România pe calea aerului. Constructorul spune că nu a găsit vapor, care să aducă garnitura din Brazilia la Constanța, așa că investighează soluția de a o urca în avion. Costul ar fi însă uriaș. Dacă este încă neclar cum vor ajunge în țară garniturile, ceea știm sigur este că nu se va întâmpla anul acesta, din moment ce primul tren ar putea pleca din uzina din Brazilia abia pe 28 noiembrie, iar transportul durează mult. Potrivit șefilor Metrorex, primul tren ar fi trebuit livrat în vara anului trecut.

103 de milioane de euro costă cele 13 trenuri, pe care Alstom le construiește în Brazilia, și care atunci când vor fi livrate ar trebui să circule pe cea mai nouă linie de metrou, cea care leagă cartierul Drumul Taberei de centrul Capitalei.

Deși primul tren ar fi trebuit să ajungă în țară încă din 2022, președintele Consiliului de Administrație al Metrorex, Mihai Barbu, spune clar: "nu avem un termen oficial de livrare".

interior tren
Imagine din interiorul unui tren. FOTO: Digi24

"O delegatie a companiei (Metrorex - n.red.) a fost în Brazilia să vadă stadiul în care este trenul. S-au găsit mai multe deficiențe despre care ei spun că încearcă să le remedieze cât mai repede posibil. Sunt chestiuni tehnice, dar nu sunt majore și se pot remedia", a declarat Mihai Barbu.

Care sunt justificările constructorului

Constructorul are și el propriile explicații.

"Au fost ceva probleme de modificare a trenului din cauza faptului că au fost niște curbe în S pe magistrala 5, care nu au fost anunțate din timpul procedurii de atribuire, și noi a trebuit să modificăm caroseria și să refacem toate testele de rezistență. La astea se adaugă și probleme pe care le creează crizele astea care vin în valuri generate de conflictele armate.

Suntem dependenţi şi noi, ca oricine altcineva, de furnitura de subansamble, care vin de la furnizori. În ultimii doi ani până şi cei mai serioşi, tradiţionali, care erau precum un ceas elveţian, au întârzieri, care nu le sunt nici lor imputabile, pentru că depind de furnizori de materie primă", spune Gabriel Stanciu, director general al companiei Alstom pentru România, Bulgaria și Republica Moldova.

Potrivit acestuia, abia la finalul lunii viitoare ar putea ieși prima garnitură pe poarta uzinei din Brazilia.

"Targetul nostru este 28 noiembrie să plece din uzină. La Constanța nu vrea nimeni să vină pentru că se teme de minele din Marea Neagră și nu am reușit să găsim niciun transportator. Avem o pistă pe Rotterdam și alta pe Hamburg. La ora asta investigăm inclusiv posibilitatea de a le aduce pe calea aerului, ceea ce resprezintă un extracost imens", a adăugat Gabriel Stanciu.

Cât ar costa transportul cu avionul

Mai exact, transportul cu avionul ar costa circa un milion de euro per tren, adică peste 10% din valoarea unei garnituri, ceea ce face folosirea acestei modalități de transport puțin probabilă.

După livrare, garnitura trebuie să parcurgă 10 000 de kilometri înainte de a fi pusă în circulație. Probele se pot face doar în afara programului de circulație a metroului, deci noaptea, și doar în perioadele când nu se fac revizii.

"Noi încercăm să le punem la dispoziție să facă numărul de kilometri cât mai repede posibil. Celelalte trenuri care vor veni apoi vor face doar 2.000 kilometri (înainte de a fi puse în circulație - n.red)”, a declarat președintele Consiliului de Administrație al Metrorex, Mihai Barbu.

Ca urmare a întârzierilor în livrarea trenurilor, Metrorex le-a calculat celor de la Alstom penalități care depășesc 10 milioane de euro.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri