Odată cu mutarea relaţiilor interpersonale în lumea digitală, colectarea şi expunerea publică a datelor cu caracter personal, cunoscută şi sub numele de „doxing”, a devenit un motiv major de îngrijorare. Echipa Kaspersky a realizat un sondaj pentru a stabili principalele ameninţări şi temeri cu care s-au confruntat utilizatorii în timpul întâlnirilor online. Experţii companiei au constatat că fiecare al şaselea utilizator a trecut prin doxing în timp ce îşi căuta un partener online.
Potrivit cercetărilor, jumătate (54%) dintre respondenţi recunosc că, deşi aplicaţiile de dating le-au uşurat întâlnirile, le este frică să nu fie urmăriţi de cineva pe care l-au cunoscut online, ceea ce este una dintre consecinţele doxing-ului.
Există şi respondenţi (11%) care au trecut prin doxing în timpul întâlnirilor online, dar care nu erau familiarizaţi cu noţiunea şi nu ştiau ce li se întâmplă.
Divulgarea unei cantităţi mult prea mari de informaţii personale în aplicaţiile de dating şi pe reţelele sociale este ceva care poate duce la mari probleme în viitor.
Utilizatorii lasă o vastă urmă de informaţii de identificare online, iar aceste date pot fi preluate şi utilizate în avantajul doxerilor. Accesul doxerilor la adresa de domiciliu, locul de muncă, numele, numărul de telefon etc. al unei ţinte creşte riscul transferării ameninţărilor din lumea online în cea fizică.
Cercetările relevă, de asemenea, mai multe detalii despre problemele de confidenţialitate pe care le întâmpină utilizatorii atunci când se întâlnesc online. 40% dintre intervievaţi recunosc că, în timp ce comunicau online, partenerul lor a distribuit capturi de ecran ale conversaţiei lor fără consimţământul lor, i-a ameninţat cu informaţii personale pe care le-au găsit online, le-a făcut publice fotografiile intime sau i-a urmărit în viaţa reală, ceea ce este, de asemenea, o consecinţă directă a incidentelor de doxing.
Cea mai răspândită problemă este cyberstalkingul: 17% dintre respondenţi recunosc că au fost urmăriţi pe reţelele sociale de către o persoană cu care nu s-au potrivit, scrie Mediafax.
„Într-adevăr, reţelele sociale şi diverse aplicaţii ne-au uşurat mult întâlnirile. S-ar putea să găsiţi dragostea vieţii dvs. online, dar, din păcate, există şi roboţi şi infractori care caută victime pe platformele de întâlniri. De aceea, în timp ce comunicaţi cu cineva online, este încă important să vă amintiţi regulile de bază ale confidenţialităţii digitale. Pentru a vă prezenta online în condiţii de siguranţă, vă recomand să nu comunicaţi nimănui informaţii personale de identificare, cum ar fi numărul dvs. de telefon, locaţia, adresa de acasă şi de serviciu etc. Prevenirea ameninţărilor din timp vă va permite să vă bucuraţi de întâlniri online fără nici o teamă”, comentează Anna Larkina, expert în securitate la Kaspersky.
Pentru a vă proteja informaţiile personale, Kaspersky vă recomandă:
• Verificaţi întotdeauna setările pentru aplicaţiile pe care le utilizaţi, pentru a minimiza probabilitatea ca datele dvs. să fie partajate sau stocate de terţi - şi nu numai - fără ştirea dvs.
• Folosiţi autentificarea cu doi factori. Nu uitaţi că utilizarea unei aplicaţii care generează coduri unice este mai sigură decât primirea celui de-al doilea factor prin SMS. Dacă aveţi nevoie de securitate suplimentară, investiţi într-o cheie hardware 2FA
• Utilizaţi o soluţie de securitate fiabilă, cum ar fi Kaspersky Password Manager, pentru a genera şi securiza parole unice pentru fiecare cont şi pentru a rezista tentaţiei de a reutiliza aceleaşi parole
• Aflaţi dacă oricare dintre parolele pe care le utilizaţi pentru a accesa conturile dvs. online a fost compromisă, utilizând un instrument precum Kaspersky Security Cloud. Funcţia sa de verificare a contului permite utilizatorilor să îşi verifice conturile pentru eventuale scurgeri de date. Dacă este detectată o scurgere, Kaspersky Security Cloud oferă informaţii despre categoriile de date care pot fi accesibile publicului, astfel încât persoana afectată să poată lua măsurile adecvate
• Ţineţi cont întotdeauna de modul în care conţinutul pe care îl comunicaţi online ar putea fi interpretat şi utilizat de alţii.
Editor : A.P.