Astăzi, am fost cu ochii pe Dacia, după ce în presa internaţională au apărut informaţii despre mutarea producţiei de Logan MCV de la Mioveni în Maroc. Au reapărut în discuţie toate problemele reclamate de reprezentanţii Renault de-a lungul timpului. Cea mai mare - lipsa infrastructurii. Spre seară, după ore de dezbatere, a venit punctul de vedere al Renault: mută din producţie, dar nu prea.
La prânz, am aflat despre această schimbare, din presa franceză, iar reprezentanţii Dacia nu au dorit să comenteze. După patru, cinci ore, a venit şi un comunicat oficial: grupul Renault declară că uzina din România are nevoie de un spaţiu mai mare pentru producţia modelului de top, Duster. Şi anunţă că va muta doar o parte din producţia Logan MCV la uzina din Tanger. Capacitatea uzinei de la Mioveni nu va fi afectată, şi nici numărul de salariaţi.
"Odată cu succesul modelului Duster, uzina din Mioveni (România) trebuie să răspundă cererii comerciale foarte mari pentru acest model (...). Cu scopul de a elibera o capacitate de producţie pentru Duster, Grupul Renault va produce Logan MCV şi în uzina din Tanger. Astfel, începând din primul trimestru 2017, Logan MCV va fi produs la uzina de la Mioveni şi la uzina din Tanger", se arată în comunicatul de presă.
Să vedem, totuşi, o camparaţie între cele două fabrici. Care sunt avantajele şi dezavantajele producţiei aici şi acolo. Să privim uzina din Tanger: a fost inaugurată în 2012 şi un an mai târziu compania deschidea deja a doua unitate. Se fabrică acolo trei modele recunoscute, Sandero, Lodgy si Dokker. Pentru producţia de Logan MCV va primi o investiţie de 20 de milioane de euro, iar Renault doreşte o creştere a producţiei la 300 de mii de vehicule în 2017. 90% din producţia fabricii din Maroc merge la export, în peste 25 de state. Sunt numeroase avanjate în Tanger. Pe lângă mâna de lucru mai ieftină, compania achită taxe mult mai mici, inclusiv la export. Nici piaţa marocană nu este de neglijat, Renault şi Dacia ocupă poziţia de lider, cu peste o treime din vehiculele comercializate. Anul trecut, s-au produs acolo 229 de mii de maşini.
La Mioveni, pe de altă parte, există o mare problemă reclamată constant de reprezentanţii Renault: compania pierde foarte mult din cauza infrastructurii. A cerut de nenumărate ori finalizarea autostrăzii Pitşsti-Sibiu, care ar fi facilitat trimiterea maşinilor spre export. Mai mult, ar fi fost necesar şi o rută rapidă spre portul din Constanţa, care să continue legătura dintre Europa de Vest şi Turcia. În plus, la noi au fost majorări de salarii, care au mărit cu siguranţa cheltuielile cu forţa de muncă. Anul trecut, la Mioveni, au fost produse 40 de mii de Logan MCV, reprezentând peste 10% din producţia totală. Aşadar, de această dată, nu pierdem, dar nici nu câştigăm.