Kilometrajul modificat e principala teamă a celor care cumpără un autoturism second hand. Șefii Registrului Auto Român promit că, de la anul, vor furniza date despre kilometrajul real al fiecărei maşini vândute în România. În cazul autoturismelor uzate, aduse din vestul Europei, mai mulţi parlamentari cer înăsprirea pedepselor pentru cei care umblă la kilometraj.
Sunt câteva elemente după care ar trebui să ne ghidăm atunci când cumpărăm o maşină second-hand. Asta ca să nu cădem în capcana samsarilor care modifică voit numarul de kilometri la autoturisme.
Schimbarea kilometrajului este cea mai frecventă fraudă a samsarilor. Au trecut vremurile când indicatorul era dat înapoi cu instrumente banale. Acum, samsarii au nevoie doar de un telefon mobil şi o aplicaţie pentru modificarea datelor. Specialiştii spun că metodele sunt atât de rafinate, încât îi păcălesc chiar şi pe experți.
„Trebuie să fim atenţi la uzura volanului, uzura scaunului şi în general la interior. Cam astea sunt detaliile care trădează o maşină cu kilometri mai mulţi decât cei declaraţi”, spuine Cosmin Crețu, șeful unui service auto.
„Ca şi probleme - se apropia maşina de schimbatul distribuiţiei, kilometri sunt daţi înapoi, maşina o ai vândută cu 50.000 de kilometri în minus, tu mai mergi cu ea 50.000 până ştii că ar trebui să îi schimbi distribuţia, distribuţia se rupe şi vorbim de daune de mii de euro”, explică Mihai Cune, specialist în mașini rulate.
De anul viitor, din aprilie, proprietarii maşinilor vor primi de la RAR datele privind kilometrajul maşinii. Problema însă e că aceste date vor fi furnizate abia după încheierea tranzacţiei.
Rămâne însă problema autoturismelor aduse din străinătate. Samsarii le modifică datele şi mai adaugă în preţul maşinii, doar din kilometraj, cel puţin o mie de euro.
Aleşii caută soluţii pentru pedepsirea acestor fapte.
„În pagina a doua a talonului să fie la fiecare vânzare o declaraţie privind numărul de kilometri. Aceasta să fie susţinută de către vânzător şi cu o declaraţie pe proprie răspundere, declaraţie care atrage prevederi din Codul Penal, adică duce şi la posibilitatea de a face închisoare”, explică Valeriu Steriu, deputat PMP, unul dintre inițiatorii proiectului de lege.
„Dacă vânzarea unei maşini cu kilometri daţi înapoi este infracţiune, ar trebui ca şi manopera de intervenţie asupra rulajului unei maşini să fie infracţiune”, spune Mihai Cune, specialist în mașini rulate.
Nu este prima propunere de acest fel. Mai mulţi parlamentari cereau încă de acum doi ani pedeapsa cu închisoare de la 2 până la 5 ani pentru cei care falsifică istoricul reviziilor şi al reparaţiilor şi reduc numărul de kilometri afişat în bord. Proiectul de act normativ a fost respins de Senat.
Belgia a ales să lupte altfel cu samsarii care îşi păcălesc clienţii. Fiecare service este obligat să transmită către Car Pass, un ONG, numărul de kilometri ai maşinii de fiecare dată când aceasta intră la ei pentru reparaţii sau verificări.
Maşinile la mâna a doua ascund şi probleme grave, de aceea o vizită la service înainte de a bate palma este recomandată.
„Dacă a fost implicată într-o daună majoră se poate vedea, orice reparaţie se poate vedea de un ochi instruit. Sunt şi echipamente care îţi pot măsura stratul de vopsea şi unde avem reparaţii sau încărcări cu chit se poate vedea acest lucru”, spune Cosmin Crețu, șeful unui service auto.
„Putem vedea o reparaţie de Doamne-ajută. E un far cârpit. Şi se vede că a fost avariată aici pentru că este gazat acest cheder, cum s-a izolat la vopsitorie. Avem tot dreptul că credem că avaria a fost pe partea aceasta”, arată mecanicul.
De la eliminarea timbrului de mediu, în februarie anul acesta, şi până la finalul lunii iunie, în România s-au înmatriculat peste 245 de mii de maşini la mâna a doua, cu 86% mai multe ca în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Citiți și:
Aplicaţia care dezvăluie istoricul real al unei maşini second-hand
Mașinile second hand cu uzură ascunsă provoacă pagube majore noilor proprietari