Franţa creşte numărul vaccinurilor obligatorii pentru copii. Ce riscă părinții care refuză
Data publicării:
Foto: Guliver/GettyImages
Franţa va mări, începând din 1 ianuarie, numărul vaccinurilor obligatorii pentru copii, de la trei la 11, a anunţat ministrul Sănătăţii de la Paris, citat de AFP.
Foto: Guliver/GettyImages
Măsura a fost anunţată iniţial în luna iulie şi a generat o polemică aprinsă în Hexagon.
Ce vaccinuri pentru copii?
În prezent, numai trei vaccinuri sunt obligatorii pentru copii în Franţa: împotriva difteriei (din 1938), împotriva tetanosului (din 1940) şi împotriva poliomielitei (din 1964). Acestea se administrează simultan, sub denumirea de DTP, şi sunt necesare trei doze înainte de vârsta de 18 luni.
Alte opt vaccinuri sunt recomandate la ora actuală: împotriva tusei convulsive, a rujeolei, a oreionului, a rubeolei, a hepatitei B, a bacteriei Haemophilus, a gripei, a pneumococului şi a meningococului C. Acestea vor deveni obligatorii de anul viitor.
„Va fi din 1 ianuarie”, a anunţat ministrul Sănătăţii, Agnès Buzyn, joi. „Bineînţeles că le vom lăsa timp familiilor să se pună în ordine pe parcurs, pentru că este exclus să obligăm oamenii să se vaccineze de urgenţă”, a adăugat ea.
Părinţii care refuză vaccinarea obligatorie riscă, teoretic, până la şase luni de închisoare şi 3.750 de euro amendă. Însă ministrul a precizat că ia în calcul introducerea unei clauze de scutire. „Obiectivul meu nu este să sancţionez. Obiectivul aceste obligativităţi este să câştigăm încrederea francezilor”, a afirmat ea.
De ce este necesară trecerea de la 3 la 11?
Principalul argument este scăderea ratei de acoperire vaccinală şi reapariţia unor boli. „Ideea este ca cei 15% dintre copii (care sunt nevaccinaţi – n.r.), care îi pun în pericol pe ceilalţi şi care favorizează reapariţia de epidemii care se soldează în prezent cu morţi să se pună în ordine, pentru a apăra restul populaţiei”, a explicat Buzyn.
La sfârşitul lunii iunie, la Marsilia, o adolescentă de 16 ani a murit de o formă foarte rară şi gravă de rujeolă, boală împotriva căreia nu fusese vaccinată. Înainte de ea, rujeola a provocat moartea a 10 copii în Franţa, începând din 2008.
„Îmbunătăţirea acoperirii vaccinale este un obiectiv major de sănătate publică, iar medicul are un rol esenţial pentru a învinge dezinformarea şi reticenţele unor părinţi”, a reacţionat Confederaţia Sindicatelor Medicale (CSMF).
Introducerea noilor vaccinuri obligatorii necesită o lege, care va fi integrată în pachetul denumit Proiectul de finanţare şi securitate social, ce va fi discutat de Parlament în toamnă.
Criză de încredere
Însă francezii au din ce în ce mai puţină încredere în vaccinuri. Potrivit unui sondaj publicat în octombrie 2016, numai 69% dintre persoanele întrebate spun că au încredere în vaccinare – cea mai scăzută proporţie din 2012 încoace.
Mişcarea antivaccin critică gradul de periculozitate al serurilor, în special din cauza unor adjuvanţi precum aluminiul, şi acuză laboratoarele şi companiile farmaceutice că acordă prioritate profitului, sacrificând sănătatea copiilor.
Un caz emblematic este campania amplă de vaccinare împotriva hepatitei B, din 1994, care a generat suspiciuni de legături cu boli neurologice, precum scleroza în plăci.
Teorie şi practică
Distincţia dintre vaccinurile obligatorii şi cele recomandate, care va dispărea în ianuarie, a devenit oricum mai degrabă teoretică în Franţa. Astfel, din 2008, DTP nu se mai vinde singur, iar laboratoarele îl asociază cu alte vaccinuri, sub formă de seruri polivalente, mai scumpe.
În februarie, Consiliul de Stat a cerut Guvrnului să pună capăt acestei incoerenţe.
În condiţiile în care vaccinurile sunt polivalente, Guvernul subliniază că, în practică, creşterea numărului de vaccinuri obligatorii nu va duce şi la o creştere a numărului de înţepături pentru majoritatea copiilor. Astfel, cele 11 vaccinuri obligatorii reprezintă 10 injecţii, împărţite pe o perioadă de doi ani.
Potrivit unei statistici a Ministerului Sănătăţii, 70% dintre copii primesc deja cele 10 injecţii în primii doi ani de viaţă, iar 80% primesc peste opt injecţii.
AFP notează, însă, că dificultăţile de aprovizionare afectează regulat stocurile de vaccinuri din ţară.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 99 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.