Țara care renunță la producția de mașini

Data publicării:
Holden Struggles As Hundreds Accept Redundancies
Foto: Morne de Klerk/Getty Images

Australia lasă să moară o industrie cu tradiţie. Este ultimul an în care va mai produce maşini. Se pune punct după ce industria auto de acolo a adunat o istorie de aproape o sută de ani. Pe vremuri, Australia era una din puţinele ţări din lume care producea maşini de la cap la coadă, adică de la şurub la autoturism. A realizat însă că are de ales între a subvenţiona producţia internă şi a importa ieftin. Aşa că a ales-o pe a doua.

0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Scurtături Tastatură
Shortcuts Open/Close/ or ?
Redare/PauzăSpațiu
Mărește Volumul
Micșorează Volumul
Caută înainte
Caută înapoi
Subtitrare Pornită/Oprităc
Ecran complet/Ieși din modul Ecran completf
Suprimare Sunet/Activare Sunetm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Caută %0-9
00:00
00:00
00:00
 

Mai sunt câteva luni până când General Motors închide ultima fabrică Holden - e un fel de Dacie a australienilor, însă cu o istorie de trei ori mai lungă. Înainte de GM, şi Toyota şi-a făcut ieşirea. Era cel mai mare producător prezent în Australia, dar a decis să închidă operaţiunile în 2014, la doar câteva luni după ce Guvernul a anunţat că nu mai dă industriei auto niciun cent în subvenţii. Decizia a fost numită de şeful Toyota „una dintre cele mai triste zile din istoria companiei".

Australienii însă s-au bucurat, pentru că la fiecare trei dolari investiţi de producătorii auto în propriile afaceri din ţară, un dolar venea din taxele lor.

Aşa s-au acumulat în ultimii 20 de ani subvenţii de peste 25 de miliarde de dolari.

Omul de rând însă a câştigat pe două fronturi: n-a mai achitat subvenţiile oferite industriei, iar Australia a devenit una dintre cele mai ieftine ţări pentru achiziţia unei maşini. S-a ajuns aici pentru că statul a decis să pună taxe vamale infime sau chiar deloc pe maşinile venite din străinătate.

Rezultatul - importurile au explodat. Preţurile erau mai mici, iar de multe ori maşinile erau mai bune decât cele locale. Totodată, oferta a crescut puternic. În momentul de faţă, pe piaţa australiană există 64 de mărci auto, comparativ cu doar 38 câte sunt în America.

Australia însă n-a purtat niciodată un război cu „străinii care fură locuri de muncă". Ba chiar, a văzut apropierea geografică de ţările asiatice ca fiind un avantaj şi nicidecum un pericol. Acordul de liber schimb semnat în 2005 cu Thailanda, unul dintre cei mai mari producători auto din Asia, a făcut ca Australia să importe de acolo două milioane de maşini şi să exporte doar o sută. Le-a importat însă foarte ieftin, nu le-a scumpit cu taxe vamale şi s-a putut bucura astfel de faptul că salariile în industria auto thailandeză sunt de șase ori mai mici decât în Australia.

E o diferenţă pe care consumatorul final o simte. Nu doar fiindcă plăteşte mai puţin, ci şi fiindcă deschiderea graniţelor a făcut ca australienii să câştige mai mulţi bani. Economia s-a reconfigurat. Acum, patru australieni din cinci lucrează în servicii, în timp ce industria îşi dă ultima suflare. Calculul e însă că dintre cei care-şi pierd jobul din producţia auto, o treime vor deveni şomeri de lungă durată. Însă dacă americanii cred că pentru acest segment trebuie să plătească toţi ceilalţi, australienii spun invers. Între timp, vechiul lor Holden nu moare. Doar că va fi produs în Germania.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Ion Iliescu şi-a luat rămas bun pentru totdeauna! Anunţul despre secretul fostului preşedinte a fost...
Digi FM
Cât câștigă camerista lui Mihai Trăistariu? Salariul surprinzător pe care i-l oferă pentru câteva ore de...
Pro FM
Kanye West, pus la zid de fani după ce a făcut publică o poză cu Bianca Censori: „Ce bărbat normal ar face...
Film Now
Cum arată fiul lui Jack Nicholson, despre care se spune tot mai des că e leit Sebastian Stan. Ray își face...
Adevarul
O pasageră beată de pe o cursă Wizz Air a provocat o aterizare de urgență. Suma uriașă pe care o are acum de...
Newsweek
1.400.000 pensionari iau ajutorul de 400 lei la pensie în aprilie, cu întârziere. În ce zi vin banii
Digi FM
Andra, în lacrimi la tv. Ce a emoționat-o atât de tare, încât nu s-a putut abține: "Dragostea de frate e cea...
Digi World
Cine operează în chirurgia robotică: chirurgul sau robotul? Avantajele acestei tehnologii pentru medic și...
Digi Animal World
Un câine din SUA şi-a împuşcat accidental stăpânul. Cum s-a întâmplat
Film Now
Cui a lăsat Gene Hackman averea de 80 de milioane de dolari. Un expert juridic a rupt tăcerea: „Copiii ar...
UTV
Dorian Popa își asumă noua relație! Vacanță romantică la Berlin alături de iubita misterioasă