Gigantul petrolier BP își întrerupe transporturile prin Marea Roșie, după atacurile Houthi. Prețurile țițeiului ar putea crește

Data actualizării: Data publicării:
Yemen’s Houthis Threaten Cargo Vessels Heading For Israeli Ports
Foto cu caracter ilustrativ: Profimedia Images

Gigantul petrolier BP a anunțat că suspendă toate transporturile de petrol prin Marea Roșie, după recentele atacuri ale rebelilor Houthi asupra navelor, transmite BBC.

Compania a dat vina pe „deteriorarea situației de securitate” din regiune, în condițiile în care rebelii Houthi vizează nave despre care cred că au ca destinație Israelul.

Numeroase firme de transport de marfă au suspendat cursele, deoarece atacurile continuă.

BP a declarat că își va menține „pauza de precauție sub revizuire continuă” și va monitoriza regiunea.

Prețurile petrolului ar putea crește

Analiștii au sugerat că, dacă și alte mari companii petroliere urmează exemplul, prețurile ar putea crește. Țițeiul Brent, referința internațională pentru prețul petrolului, a crescut la 79,35 dolari pe baril.

„În acest moment nu este clar cât de semnificativ va fi impactul”, a declarat Gregory Brew, istoric și analist în domeniul petrolier la Eurasia Group.

„Însă, dacă mai multe companii de transport maritim își deviază traficul și dacă întreruperea durează mai mult de o săptămână sau două, este posibil ca prețurile să urce și mai mult."

Marea Roșie este una dintre cele mai importante rute din lume pentru transporturile de petrol și gaze naturale lichefiate, precum și pentru bunurile de consum.

Transport global afectat

O analiză realizată de S&P Global Market Intelligence a constatat că aproape 15% din bunurile importate în Europa, Orientul Mijlociu și Africa de Nord au fost transportate pe mare din Asia și din Golf. Această cifră include 21,5% din petrolul rafinat și peste 13% din petrolul brut.

„Cel mai mare impact va fi asupra bunurilor de consum, deși întreruperile actuale au loc în timpul sezonului de transport maritim în afara perioadei vârf", a declarat Chris Rodgers de la S&P Global Market Intelligence.

Luni, una dintre cele mai mari firme de transport maritim din lume a declarat că nu va mai duce mărfuri israeliene prin Marea Roșie.

Într-o actualizare consultată de BBC, Evergreen Line, a declarat: „Pentru siguranța navelor și a echipajului, Evergreen Line a decis să nu mai accepte temporar încărcături israeliene cu efect imediat și a instruit navele sale de containere să suspende navigația prin Marea Roșie până la noi ordine”.

Rebelii Houthi vizează transporturile israeliene

Rebelii Houthi, susținuți de Iran, vizează navele care călătoresc prin strâmtoarea Bab al-Mandeb - cunoscută și sub numele de Poarta Lacrimilor - care este un canal cu o lățime de 32 km (20 de mile), cunoscut pentru faptul că este periculos de navigat.

Rebelii și-au declarat sprijinul pentru Hamas și au declarat că vizează navele care călătoresc spre Israel, folosind drone și rachete împotriva navelor deținute de străini.

În loc să folosească strâmtoarea Bab al-Mandeb, navele vor trebui acum să urmeze o rută mai lungă, navigând în jurul Africii de Sud, ceea ce ar putea adăuga aproximativ 10 zile la călătorie și ar costa milioane de dolari.

Israelul a lansat o campanie militară în Gaza în urma atacurilor din 7 octombrie ale Hamas, care au ucis 1.200 de persoane. Ministerul Sănătății din Gaza, condus de Hamas, a declarat că peste 18.700 de persoane au fost ucise de la începutul războiului.

Nu este clar dacă toate navele atacate de rebelii houthi se îndreptau de fapt spre Israel.

Trafic deviat

În cel mai recent atac raportat, proprietarul vasului MT Swan Atlantic a declarat că nava a fost lovită de un „obiect neidentificat” luni, în timp ce se afla în Marea Roșie, în largul Yemenului, deși nu existau legături cu Israelul.

Atacurile asupra navelor s-au intensificat în ultimele zile, ceea ce a determinat firmele de transport maritim să suspende călătoriile prin strâmtoarea care se află între Yemen, în Peninsula Arabică, și Djibouti și Eritreea, pe coasta africană.

Este ruta prin care navele pot ajunge la Canalul Suez dinspre sud - la rândul său o rută maritimă importantă.

Maersk, a doua cea mai mare companie de transport maritim din lume, a descris vineri situația ca fiind „alarmantă”, după ce a fost la un pas de a se întâmpla un incident, în care a fost implicat Maersk Gibraltar și un alt atac asupra unei nave de containere.

Aceasta a fost urmată de Mediterranean Shipping Company (MSC), cel mai mare grup de transport maritim din lume, care a declarat că își va devia, de asemenea, navele din zonă.

Nava sa de containere, MSC PALATIUM III, a fost atacată vineri în timp ce tranzita Marea Roșie. Echipajul nu a fost rănit, dar nava a fost scoasă din uz.

CMA-CGM a oprit, de asemenea, transporturile prin regiune, iar Reuters a relatat că firma belgiană de petroliere Euronav și grupul de petroliere Frontline, cu sediul în Norvegia, vor evita ambele rutele din Marea Roșie.

Luni, Inventor Chemical Tankers a confirmat că nava MT Swan Atlantic a fost ținta atacului în timp ce se deplasa din Franța spre Insula Réunion din Oceanul Indian.

Compania a precizat că echipajul indian nu a fost rănit, adăugând că „echipajul și nava sunt acum asistați de marina americană și vor fi aduși în siguranță sub protecția forțelor navale”.

Compania germană Hapag-Lloyd a declarat că redirecționează mai multe nave prin Capul Bunei Speranțe, până când trecerea prin Marea Roșie „va fi din nou sigură pentru nave și echipajele lor”.

Evergreen Line a declarat că toate navele de containere care efectuează călătorii mai lungi între Asia și Marea Mediterană, Europa sau coasta de est a SUA vor fi, de asemenea, redirecționate în jurul Capului Bunei Speranțe.

Peter Sand, analist-șef al companiei de date privind tarifele de transport de marfă Xeneta, a declarat că firmele de transport maritim vor contacta acum clienții pentru a-i anunța că mărfurile vor fi întârziate, adăugând că există „cu siguranță un preț de plătit pentru o astfel de situație”.

El a spus că industria se va confrunta, de asemenea, cu efecte în lanț, cum ar fi creșterea primelor de asigurare, dar a precizat că se află într-o poziție mult mai bună pentru a face față unei crize în desfășurare decât atunci când uriașa navă Ever Given a blocat Canalul Suez în 2021, problemele legate de lanțul de aprovizionare legate de Covid fiind atenuate.

Partenerii noștri