Un an scurs degeaba, trei evaluări de oferte, două rânduri de membri ai comisiei de licitație, însă niciun constructor selectat, astfel arată licitația pentru realizarea unei autostrăzi pe una dintre cele mai aglomerate rute din România, Predeal-Cristian.
Sutele de mii de automobiliști care se înghesuie weekend de weekend pe Valea Prahovei nu par a fi un motiv suficient de puternic pentru Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), astfel încât aceasta să demareze de urgență acest proiect.
La un an după ce a demarat cinci licitații pentru cinci loturi de autostradă situate între localitățile Comarnic, județul Prahova, și Cristian, județul Brașov, procedurile necesare construirii autostrăzii sunt blocate, anulate sau disputate în justiție.
Cea mai absurdă situație se găsește pe lotul 2 Predeal Cristian, indică documentele deținute în exclusivitate de Digi24.ro. La capătul unui an de zbatere, compania are o comisie de licitație al cărei președinte își cere demisia, cu membri ce au opinii diferite și numeroase puneri la punct venite din partea Autorității Naționale de Achiziții Publice (ANAP).
Cronologia licitației
• Octombrie 2015. Sunt primite nu mai puțin de 10 oferte pentrui construirea a șase kilometri de autostradă între Predeal și Cristian, km 162 - km 168 și drum de legătură. Valoarea ofertelor este cuprinsă între 92 și 149 milioane lei.
• Decembrie 2015. ANAP formulează mai multe observații privind desemnarea câștigătorului. Directorul general cere reevaluarea în raport cu aceste observații.
• Februarie 2016. Se face Raportul procedurii de atribuite.
• Martie 2016. Președintele Comisiei de Licitație, Costina Badea solicită fără succes retragerea sa.
• Mai 2016. ANAP formulează noi observații.
• August 2016. Se face un raport al procedurii de reevaluare.
• Septembrie 2016. Președintele Comisie Licitație reclamă situația directorului general.
• Doi membri ai Comisie de Licitații au opinie diferită și întocmesc notă individuală, privind implementarea cerințelor ANAP.
Pe fondul divergențelor, Comisia de licitație intră în blocaj, iar conducerea CNADNR nu se străduie să deblocheze situația. ”Sunt în imposibilitatea elaborării unui calendar al etapei de evaluare, calendar ce trebuie transmis observatorilor ANAP”, spune Costina Badea într-o adresă trimisă conducerii CNADNR în septembrie 2016.
Promisiunile companiei curg în pofida blocajelor care demonstrează că proiectul nu se mișcă. ”Lucrările la Autostrada București - Comarnic vor începe anul viitor, în luna octombrie”, declara acum un an fostul ministrul al Transporturilor, Dan Costescu, în fața comisiilor din Parlament.
Alt lot anulat, trei loturi blocate
Dar nici pentru celelalte patru loturi situația nu este mai roză. O altă situație specială este cea a primului lot al autostrăzii, cel dinspre Comarnic. Compania a anulat licitația după ce singurul ofertant, anume firma Spedition UMB, deținută de Dorinel Umbrărescu, nu a răspuns la precizările cerute de companie privind oferta sa. După anularea acesteia CNADNR s-a arătat prea puțin dornică să reia licitația. Cât privește celelalte trei loturi de autostradă, cu poziție intermediară, acestea fac obiectul unui război al nervilor purtat de companie cu firma Consitrans, desigur pe spatele românilor.
Războiul nervilor între CNADNR și Consitrans
Compania a scos la licitație tot anul trecut lucrările de reactualizare a studiilor de fezabilitate pentru cele trei loturi. Compania a respins oferta primită de la Consitrans și a cerut anularea licitației.
În cazul revizuirii studiului de fezabilitate pentru porţiunea de mijloc a viitoarei şosele prin munţi, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a tot jucat ping-pong în vederea anulării licitaţiei cu Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC).
Pe 10 august, CNSC a obligat a treia oară CNADNR să continue licitaţia cu reevaluarea ofertei Consitrans. CNADNR s-a adresat apoi Curţii de Apel Bucureşti, care i-a respins cererea definitiv pe 12 septembrie şi a menţinut decizia CNSC din 10 august.
Astfel, CNADNR este obligată să reevalueze oferta Consitrans ţinând cont de motivarea Curţii de Apel Bucureşti.
Cu toate acestea, CNADNR ar putea decide din nou anularea licitaţiei, consideră Alin Goga, consilier juridic în cadrul companiei. Întrebat de soarta acestei licitaţii, şeful de la Drumuri a explicat anterior că o procedură de achiziţie se poate finaliza cu atribuire de contract sau cu anulare.
În cazul în care procedura va fi anulată definitiv, șeful CNADNR, Cătălin Homor, spune că va fi scos din nou la licitaţie un contract pentru loturile 1,2,3 şi 4 din autostrada Comarnic-Braşov care să includă pe lângă revizuirea studiului de fezabilitate, proiect tehnic şi autorizaţie de construire.