Trebuiau inaugurați 150 de kilometri de autostradă în 2016, potrivit contractelor semnate cu constructorii. În realitate vor fi inaugurați doar 15 kilometri, dar și aceia sub semnul întrebării. Digi24.ro vă prezintă progresele în domeniul înregistrate de la începtul acestui an.
Autostrada Transilvania. Pe secțiunea dintre Gilău (la vest de Cluj) și Borș, la granița de vest, se află în lucru 69 de kilometri, adică la fel ca la începutul anului. Aceasta este lungimea sectoarelor pe care se înregistrează un stadiu al lucrărilor diferit de 0%. Pe o altă sută de kilometri lucrările nu au demarat sau se găsesc la 0%, arată datele valabile pentru luna septembrie date publicității de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR).
Există un singur tronson pe care lucrările au avansat, anume Gilău - Nădășelu, 8 kilometri. Dacă la începutul anului stadiul fizic era de 66,46%, în luna septembrie acesta se situa la 82%. Lucrările sunt efectuate de firma Spedition UMB deținută de asfaltatorul român Dorinel Umbrărescu. În rest lucrările sunt oprite fie din cauza contestațiilor depuse în justiție la procedurile de achiziție publică, fie ca urmare a nesoluționării diferitor cerințe tehnice sau birocratice.
Realizarea sectorului Gilău Nădășelu în toamna acestui an, după cum este programat, nu va ajuta prea mult. Lipsește podul de peste Someșul Mic căci licitația a fost contestată în mai multe rânduri și urmează să fie reluată în septembrie. Podul ar urma să lege sectorul menționat de Câmpia Turzii-Gilău, deschis traficului.
Cât privește restul autostrăzii, anume sectoarele spre Brașov, definitivarea acestora nu va avea loc prea curând. Sectoarele dintre Tg Mureș și Câmpia Turzii sunt cuprinse în Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, aflându-se la un stadiu de 0% (cu excepția Tg Mureș - Ogra, lot 2, unde stadiul este 3,24%). Celelalte porțiuni, situate între Brașov și Tg Mureș, sunt doar ”planificate”.
Autostrada Sibiu-Nădlac
Progresele de pe această autostradă sunt mici, insuficente pentru ca șoferii să se aștepte la o ameliorare sensibilă a condițiilor de trafic între cele două destinații. Lotul 2 din Lugoj Deva a cărei deschidere a fost promisă de șefii CNADNR, a ajuns la 46,96%, de la 37,23% la începutul anului. Lotul 3 a progresat la 63,24%, de la 37,83%, iar lotul 4 a avansat la 47,96%, de la 44,03%. Singurul lot a cărui deschidere va fi posibilă este al doilea, însă aceasta se va face doar parțial. În cel mai bun caz se vor deschide doar 15 de kilometri din cei 28 de kilometri din cauza faptului că lipsesc avize de mediu, autorizații de construire etc. Sectorul deschis va fi Traian Vuia - Margina. Celelalte două loturi, respectiv 3 și 4 au avansat și ele. Lotul 3 a înregistrat un progres semnificativ, de la 37,83% la 63,24%, iar lotul 4 a avansat foarte puțin, de la 44,03% la 47,96%. Si aici probleme sunt diverse. Acordurile de mediu lipsesc, autorizațiile de construire la fel și există proiecte tehnice printre care lipsa de stabilitate a versanților în zona carierei Branișca.
Autostrada Sebeș Turda
Între cele două localități există patru loturi de autostradă care au înregistrat toate progrese începând cu 1 ianuarie 2016, chiar și mici. Lotul 1, situat spre Sebeș, a avansat în primele opt luni ale anului cu doar 1,3%, de la 11,5% la 12,8%. Lucrările merg greu căci proiectul tehnic nu este vizat în câteva puncte din cauza modificării soluțiilor tehnice. Ca urmare lipsește și autorizația de construire. Lotul 2 a avansat de la 7,2% la 11,32%, în timp ce lotul 3 a progresat și el de la 44% la 53,5%. Ultimul lot, al patrulea, a înregistrat progrese dela 42% la 54%. Toate aceste sectoare trebuiau definitivate pe actualul Program Operațional Transporturi 2007-2013, însă din cauza întârzierilor o parte a lucrărilor a fost amânată pentru următorul Program Operațional, anume Infrastructură Mare, care se va derula în perioada 2014-2020.
Potrivit contractelor semnate de constructori anul acesta ar fi trebuit încheiate lucrările la mai multe sectoare de autostrada. Este vorba de Gilău - Nădășelu (8,7 kilometri), loturile 2,3 și 4 din Lugoj Deva (în total 71 kilometri), dar și toate loturile dintre Sebeș și Turda cu lungime însumată de 69 de kilometri. Un total de aproximativ 150 kilometri. Toate problemele menționate, anume modifcările de soluții tehnice care impun noi acorduri de mediu, noi exproprieri, noi autorizații de construire, disputele pe tema licitațiilor, incapacitatea constructorilor și lentoarea CNADNR vor împinge însă termenele de deschidere a tronsoanelor în anul viitor, în cel mai bun caz.
Ritmul lent al lucrărilor este demonstrat și de progresul lucrărilor în luna septembrie față de luna precedentă. Cel mai mare progres înregistrat a fost cel al lotului 4 din Sebeș Turda, respectiv 4,1%, însă au existat și cazuri în care lucrările au avansat cu viteza melcului. Spre exemplu, lotul 4 din autostrada A1, sectorul Lugoj -Deva, a progresat doar cu 0,06% din cauza faptului că CNADNR n-a soluționat problema aluneăcrilor de teren din zona carierei Branișca sau aspectele de mediu privind lilieci din peștera Șoimuș.