Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) ar putea deschide traficului în acest an 89 de kilometri de autostradă, potrivit calendarului prezentat de companie în ultimul raport de progres prezentat public, cel de pe luna mai.
Dacă termenele de închidere a lucrărilor promise nu vor fi amânate după practica larg răspândită a companiei, românii ar putea circula suplimentar în acest an pe aproximativ 89 de kilometri de autostradă. Concluziile rezultă din însumarea lungimii tronsoanelor de autostradă ce au termen de încheiere a lucrărilor în anul 2017. Dar care sunt aceste tronsoane.
Primul dintre acestea este Gilău-Nădășelu, lung de 8,7 kilometri, situat pe autostrada Transilvania. Deocamdată automobiliștii pot ajunge de la Câmpia Turzii la Gilău. Deschiderea sectorului menționat nu va ajuta însă prea mult. Aceasta deoarece lipsește un pod de traversare a râului Someșul Mic care va fi gata de abia în primăvara anului viitor. De aceea cei 8,7 kilometri nu sunt cuprinși în cei 89 de kilometri menționați.
O porțiune din autostrada A3, București-Brașov-Borș ce va fi dechisă este cea de la ieșirea din Capitală. Aceasta are 3,3 kilometri și va fi gata în noiembrie 2017. Stadiul este însă unul incipient. Doar 23,83% dintre lucrări au fost făcute. Mai trebuie expropriate câteva imobile, lipsește autorizația de construire pe 1-2 kilometri iar un lac ce stă în calea autostrăzii nu a fost preluat de către CNAIR de la Apele Române.
Tot pe autostrada A3 ar putea fi deschise două loturi învecinate de autostradă, ambele totalizând 13,7 kilometri, anume Tg Mureș-Ogra, lotul 2, și Ogra - Câmpia Turzii, lotul 1. Acestea vor fi definitivate în decembrie 2017, promite CNAIR. Promisiunile de încheiere a lucrărilor se bat însă cap în cap cu stadiile fizice reduse. Primul lot este la 27% stadiul fizic dar al doilea este la 0%. Pe al doilea lot lipsește acodul de mediu care stă la baza obținerii autorizației de construire.
O abordare optimistă a companie regăsim și în privinta loturilor 3 și 4 din autostrada Lugoj - Deva care, se promite, vor fi gata în august 2017 și, respectiv, decembrie 2017. Stadiile de execuție sunt de 76% și, respectiv, 52%. Pentru încheierea lucrărilor mai sunt de parcurs pași precum obținerea autorizației de construire pe anumite porțiuni, relocarea unor linii de înaltă tensiune, modificări ale contractelor semnate.
Și în fine, ultimele două loturi care sunt propuse pentru finalizare în acest an sunt Autostrada Sebeș-Turda, loturile 3 și 4. Lungimea este 12,45 km și, respectiv, 15,3 km. Tronsoanele ar urma să fie gata în septembrie, dacă se recuperează întârzierile. Primul dintre acestea este gata în procentaj de 71,5% iar al doilea de 66,3%. Și în cazul celui de-al doilea lot lipsesc însă autorizații de construire, printre care cea pentru lacul Stejăriș sau pentru mutare rețele utilități.
Absența autorizațiilor, neparcurgerea pașilor legali prevăzuți de legislație, pot fi principalele pericole ce stau în calea predării la termen a celor 89 de kilometri. Aceasta deoarece deseori obținerea autorizațiilor și avizelor necesare poate dura mai mult decât efectuarea lucrărilor propriu-zise.