Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) ar urma să plătească bani în plus pentru realizarea studiului de fezabilitate al autostrăzii Sibiu Pitești, potrivit declarațiilor făcute de către secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Marcel Boloș pentru Dig24.ro. Sumele nu sunt însă mari.
Spea și Tecnic ar urma să beneficieze în plus de aproximativ trei milioane de euro pentru realizarea SF. O mică parte din suma menționată ar urma să provină din majorarea valorii contractului cu 10%, posibilitate prevăzută legal prin legislația achizițiilor publice. Aceasta ar însemna că de aici cele două firme vor primi 650.000 de euro, în condițiile în care valoarea contractului este de 6,5 milioane euro.
Grosul banilor nu vor veni însă de aici. ”Pe lângă cei 10% firmele vor putea redirecționa către partea de studii geotehnice cea mai mare parte a banilor alocați inițial pentru siguranță rutieră”, spune Boloș. Orice proiect are o componentă de proiectare și audit pentru siguranța rutieră. Potrivit secretarului de stat, în cazul SF Sibiu Pitești valoarea acestei componente a scăzut de la șapte milioane lei la un milion de lei în urma unor modificări. Diferența de bani va putea fi utilizată pentru studiile geologice, dar aceasta se va întâmpla în interiorul valorii contractuale.
Cele două soluții au fost propuse chiar de realizatorii SF care nu au cerut alte majorări de prețuri în afara acestor lucruri, spune secretarul de stat. În nici un caz nu fi acordate alete creșteri ale valorilor contractuale.
Intr-un articol difuzat acum câteva zile Digi24 arăta că studiul de fezabilitate nu va fi gata luna acesta, aşa cum promiteau la începutul anului şefii din Transporturi. Cu cât studiul de fezabilitate va întârzia, cu atât mai mult se va amâna proiectarea autostrăzii şi deschiderea şantierului. 15 iulie era data până la care italienii de la Spea Engineering şi românii de la Tehnic Consulting ar fi trebuit să predea studiul pentru tronsoanele Sibiu-Boiţa şi Piteşti-Curtea de Argeş din viitoarea autostradă Sibiu-Piteşti. Asta după ce au ratat deja primul termen: decembrie 2015.
Cum însă investigaţiile solului nu sunt gata, şefii de la Transporturi au hotărât să le acorde un nou răgaz. Mai au nevoie de câteva luni pentru că trebuie luate încă 194 de probe de sol.
„Termenul pentru studiul de fezabilitate pentru partea de capete va fi, sperăm noi, undeva la sfârşitul lunii noiembrie”, spune Marcel Boloş, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
„Un studiu de fezabilitate înseamnă foarte multă muncă de teren. 80% reprezintă studiul geotehnic. Condițiile cu care s-a plecat la licitație, cinci luni primele pentru lotul 1 și 5 pentru realizarea acestui studiu de fezabilitate și încă până la 12, încă 7, în mod evident au fost nerealiste”, spune Cătălin Homor, directorul general al CNADNR.
În ciuda acestei declaraţii, într-un răspuns pentru Digi24, Compania de Drumuri spune că va aplica prevederile din contract pentru că italienii de la Spea Engineering şi românii de la Tehnic Consulting nu au respectat termenele. „CNADNR SA va aplica prevederile contractuale pentru nerespectarea termenelor asumate prin contract”, a precizat compania.
Contractul prevede penalităţi de 0,05% din valoarea lucrărilor pentru fiecare zi de întârziere. Contractul a fost semnat pentru suma de 29 de milioane de lei. Atât costă studiul de fezabilitate pentru cea mai aşteptată autostradă a României. Din aceşti bani, până acum, şefii de la Drumuri au achitat doar avansul de 3,3 milioane de lei.
CNADNR nu se grăbeşte să stabilească traseul viitoarei autostrăzi. În afara celor două secţiuni, a fost stabilit un singur traseu, de doar 18 kilometri, între Văleni şi Curtea de Argeş. Pe această porţiune au fost realizate doar 15 din cele 300 de foraje necesare pentru cartografierea solului.
Încă nu se ştie pe unde va trece autostrada între Boiţa şi Văleni. Aşa că şefii din Transporturi nu mai speră ca studiul de fezabilitate pentru toţi cei aproape 120 de kilometri ai autostrăzii să fie gata mai devreme de primăvara anului viitor.
Asta înseamnă că toate termenele pentru proiectare şi începerea lucrărilor vor fi decalate. Iniţial, autorităţile estimau că şoferii vor putea circula pe autostrada Sibiu-Piteşti în 2021. 1,6 miliarde de euro ar putea costa această şosea de mare viteză.