Bărbatul care și-a tăiat venele într-un avion TAROM care venea de la Bruxelles spre Otopeni a fost internat la Psihiatrie și este în stare stabilă.
ACTUALIZARE 14.10 În acest caz a fost deschis un dosar penal pentru port sau folosire de obiecte periculoase, ancheta fiind coordonată de Parchetul Judecătoriei Buftea.
Ancheta este în rem, adică vizează fapte, nu persoane.
Ancheta nu vizează încălcarea codului aerian pentru că bărbatul s-a automutilat când avionul era la sol.
Știrea inițială
Este vorba despre un bărbat de 46 de ani. El a primit îngrijiri de urgență și este acum sub monitorizarea medicilor de la Spitalul Obregia din Capitală.
Bărbatul era cunoscut cu afecțiuni psihice.
Bărbatul s-a automutilat într-un avion care venea de la Bruxelles spre Otopeni. La bordul aeronavei TAROM se aflau numărul doi în NATO - Mircea Geoană, șeful DSU - Raed Arafat, și fosta ministră Rovana Plumb. După decolarea de la Bruxelles, bărbatul a început să se certe cu însoțitorii de bord pe care i-a înjurat și amenințat. Imediat după aterizarea la Otopeni, pasagerul recalcitrant și-a provocat mai multe răni cu o lamă de ras pe care o ascunsese sub limbă la controlul de securitate de pe aeroportul din Bruxelles.
Surse TAROM au declarat pentru Digi24.ro că bărbatul și-a făcut rău intenționat pentru a fi dus la camera de gardă a unui spital de unde să încerce să fugă. Pasagerii au fost debarcați pe ușa din spate a aeronavei, iar victima a fost dusă la spital.
David Maxim, instructor în domeniul securității aeroportuare, a vorbit la Digi24 despre cum a fost posibil ca bărbatul să poată trece pe la controlul de securitate de la aeroportul din Bruxelles cu o lamă.
"Niciun sistem de securitate nu e 100% sigur, există mereu posibilități de scăpare, de a trece. Sunt convins că controlul de la securitate la Bruxelles a fost așa cum trebuia. Dar aici avem un pasager turbulent, care nu trece din greșeală cu o lamă, ci o ține în gură, deci are o strategie.
Dacă ne uitam la semnele date înainte de a urca în avion, altercațiile cu personalul de la sol de la Bruxelles, la problemele create și în timpul zborului..., se vede că intenția lui era de a păcăli sistemele de securitate care au și ele limitele lor. Se poate întâmpla ca anumite obiecte mici să fie mai greu detectabile de către tehnologii. Aici ajungem la importanța intervenției umane – comportamentul acestui pasager ar fi atras probabil atenția, personalul de zbor și de la sol este instruit pentru astfel de situații, dar, da, se poate întâmpla. Când un astfel de obiect ajunge într-un avion se reevaluează sistemul prin care a trecut.
Nu ar trebui să ne grăbim să schimbăm regulile pentru un incident, ar trebui să focalizăm atenția asupra celor care prezintă un pericol. Nu trebuie tratate identic toate categoriile de pasageri. Bunicii care pleacă cu nepoții în excursie și fac gălăgie nu ar trebui tratați la fel cu persoanele care fac gălăgie la check-in, de exemplu. Acolo avem un sistem de securitate omogen care tratează pe toată lumea la fel, dar ce face diferența e persoana de la securitate care poate face controale mai aprofundate asupra celor care atrag atenția. Aceste acte cresc, dacă în 2021 vorbeam de un incident la 835 de zboruri, în 2022 aveam un incident la 561 de zboruri", a spus Maxim.
Editor : G.M.